Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rent kortmässigt så är det bra att den mindre fisken kommer och lever lite jäkel men i långa loppet tror jag inte det spelar så stor roll då dom oxå finner sin plats. Sen kan man inte göra alla nöjda har jag lärt mig. Folk kan få en 1,5 kg fisk i perfekt kondition men ändå gnälla på att den är för liten. Som föregående talare i tråden så får jag hellre en 0,4 kg fisk i perfekt kondition än en på 5 kg och utan fenor.
    Som jag säger till alla när jag pratar med dom. När jag frågar om fisken va fin svara inte hur mycket den vägde, det bryr jag inte mig om. Jag vill veta fiskens kondition. Sen om den väger 3 kg o hur fin som helt. Grattis! Men jag strävar enbart efter fin fisk och vill ha fisken så. Vill man fiska broiler fisk så kan man köra nån annanstans.

Kommentera

Folk som gnäller över att fisk på 1.5 kilo är liten ? De ska nog hålla sig i Bondemölla. Och jag kan verkligen hålla med dig om detta med fen lösa broilers v.s mindre fisk i god kondis och med fina fenor också. Och vare sig i dina dammar eller i Björka, så har man ju inte (Nu diskuterar vi inte de här småttingarna som sätts i av ett visst syfte då) någon anledning att klaga på medel vikten, utseende eller kondition. Om någon ändå gnäller? Ja, då kan det ju bero på dåligt anpassad utrustning också? Man får ju inte speciellt kul med normal stor båge eller Öring och klass 7 eller 8, flug utrustningar eller 2 hands haspel och 0.30 lina.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-07, 23:00.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Är det någon som en adress till Björkadammen eller kordinaterna så man kan knappa in det på sin GPS?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lergubben Visa inlägg
          Är det någon som en adress till Björkadammen eller kordinaterna så man kan knappa in det på sin GPS?
          Prova med att knappa in Björka i Sjöbo kommun, väl i Björka by så ser du dammen utan problem och sen är det bara att köra så att du hittar infarten till dammen. Annars om du kör vägen mellan Malmö och Sjöbo så är det skyltat ute på stora vägen strax innan Sjöbo, ett bra sätt att hitta avtagsvägen till Björka är att hastigheten sänks från 90 km/h till 70 km/h samt att det sitter en fartkamera strax efter avtagsvägen.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Här hittar Du Björkadammen

klicka på Björkadammen och sedan på Karta

Kommentera

Saxat från Sportfiskarna / Skåne

Sportfiskarnas tävlingssektion Skåne inbjuder härmed alla flugfiskare till flugfestivalen i Björkadammen den 5 nov. 2011

klicka på Björkadammen för mer info

Kommentera

Någon som varit dit de senaste dagarna? Ska troligen dit i morgon. Vore kul att veta om det vakade skapligt när du / ni var där?
                Verkade firren pigg på att hugga också?

Kommentera

Hej!
                  Jag var och fiskade vid björkadammen nu i helgen och jag och fick själv en fisk och min kompis fick en. Båda tagna på svart Haröra med guldskalle.
                  Jag var inte vid dammen på morgonen så det kan jag inte prata för men på eftermiddagen såg jag inga vak i dammen, kan hända att det förekom några enstaka vak, men dock inget jag såg. Jag var vid dammen från klockan 13.00-17.00 ungefär.
                  Jag pratade med fiskevakten innan jag stack och jag var en av dom sista som lämnade dammen och hon påstod att det hade kommit upp 17 fiskar den dagen med en topp på 2.8 kilo, och då får jag säga att det inte var speciellt många fiskare vid dammen och dom jag såg som var där och fiskade fick iaf minst en fisk.
                  Så man kan väl säga att ändå högg ganska bra i dammen, men tror nog det var segare med torrfluge-fisket där, då jag inte hörde någon som plockat fisk på det men jag kan ju ha fel..

Skitfiske på dig!

Kommentera

Hej!

Kul att det gick bra för dig och kompisen! 17 fiskar totalt under 1 dag är ju inte ett tokigt dags resultat för dammen alls. Jag ska iaf testa med en stor Streaking Caddis eller Geting ett tag och se om jag lyckas locka upp någon båge? Annars, så får det bli div. våta kusar då.

Och stort tack för den utförliga rapporten också. Hoppas vi ses vid Björka eller Bjeveröd vad det lider.

Tackar! Och det samma på dig när det blir dags nästa gång.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 17:30.

Kommentera

Tackar så mycket själv.. och det är ju alltid kul när man kan hjälpa någon annan
                      Hoppas du kan locka några bågar till att ta på torrt då
                      Skriv gärna fiskerapport här efteråt om du nu kommer ihåg det och vill, eftersom det alltid är roligt och höra hur det gick för andra
                      Och Skitfiske än en gång på dig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 073 visningar