Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bra ide'. Här har jag lagt in vad man ska göra i stället.

Är det så här du menar Micke?

Sedan har man det där med att se till att man står stadigt. Med den fot man stödjer kropps vikten på pekandes i kast riktningen. Börjar man vingla omkring? Ja, då blir kastet där efter.

Håller man spö toppen i den riktning jag ritade. Då blir böjen på handleden liten. OM man ser till att stödja bakdelen av rull fästet mot under armen dvs?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-07, 00:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag kan bara säga att du är duktig

Kommentera

Tackar! Men har man bara ett bra bild behandlings program så kan man trolla med foton en hel del.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Bra ide'. Här har jag lagt in vad man ska göra i stället.

Är det så här du menar Micke?

Sedan har man det där med att se till att man står stadigt. Med den fot man stödjer kropps vikten på pekandes i kast riktningen. Börjar man vingla omkring? Ja, då blir kastet där efter.

Håller man spö toppen i den riktning jag ritade. Då blir böjen på handleden liten. OM man ser till att stödja bakdelen av rull fästet mot under armen dvs?
          Jag måste tyvärr säga att detta är helt fel kastteknik, denna typ av slutmoment öppnar upp linbågen så att luftmotstånet blir större än nödvändigt, dessutom tappar både spöet och linan kraft så att utskjutet blir sämre
          Spöet skall stoppas mellan kl 11.00 och 10.00 och armen skall ej sträckas fram dessutom skall handleden vara stilla precis som när du slår i ett spik med en hammare. Använd armbågen mera när ni kastar för handleden skall vara sty(använd samma grepp om spöhandtaget som när du använder en hammare, inte spikar du med handleden).
          Det bästa rådet jag ger är att kolla Göran Andersson bok "Bättre Flugfiske" så förstår du vad jag menar, du kan låna den på bibloteket.

Tumlaren
          Utbildad kastinstruktör i tekniken "Bättre Flugfiske", denna teknik användes av castingfolket, ni vet att de kan kasta långt och pricksäkert, så metoden kan inte vara helt fel.
          trolling är livet

Kommentera

Bilden är omgjord

Kommentera

Ja, jag "cropade" = digital zoom" orginal fotot i bild behandlings programmet (Paintshop Pro) för att komma närmare i bilden. Och sedan använde jag rit och text verktyget i programmet bara.

Ju mer hög upplöst foto man har från början? Ju närmare kan man komma med crop verktyget med tämligen bibehållen bild kvalitet efter cropningen.

Bra verktyg när man ska beskära bilden som man vill ha den också¨.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-08, 00:24.

Kommentera

Dammen har stängt sedan den 5:e denna månad!

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-08, 18:48.

Kommentera

Någon som vet om det blir isfiske på björkadammen till helgen??? Står inget på deras hemsida, men hört lösa rykten på andra sider att de kanske skulle öppna upp till helgen.

Kommentera

Landade årets första båge i björkadammen idag, mitt första besök där.
                    En grymt fin båge på 1.4 kg slank och fin, en av dom finare bågar jag fått faktiskt.
                    Fiskade från kl 8 till 18, hade haft en känning under hela dagen innan denna högg precis vid solens nedgång.
                    Click image for larger version

Name:	DSC_0018.jpg
Views:	1
Size:	602,7 KB
ID:	1762165

Kommentera

Click image for larger version

Name:	saras första regnbåge.jpg
Views:	1
Size:	80,5 KB
ID:	1762167

Tjejen & jag var också ute i krokarna igår. Första gången hon spinnfiskade och jag kan ju konstatera att hon har blodad tand efter två otroligt fina regnbågar! Hårt att bli slagen på hemmaplan måste jag säga!
                      Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
                      Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 073 visningar