Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, jag håller tummarna för att bågen fortfarande går på tricket med en snabbt fiskad och stor, torr Nattslända. De senaste 4 gångerna har det gått bra att göra det nere i viken vid stora bryggan iaf. Men det var ju 18 dagar sedan sista gången jag var där. Så det kan ju ha ändrat sig. Getingar och andra land insekter ska man ju helst testa med i närheten av överhängade träd och buskar så här års. Fisken står gärna i närheten eller t.om under dessa och väntar på att något gott ska trilla ned. Skulle tro att "kanalen" bakom stora bryggan och bort åt kan vara intressant att testa också. Liksom vid de träd som står vid strand kanten till vänster om vakt kontoret vid den lilla ön.

Jag kommer med rapport.

Edit. Land insekter ska fiskas väldigt sakta. De är ju inga mäster simmare precis.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 17:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Var dit i dag.

Det sades i den lokala väderleks rapporten att det skulle bli vackert väder = Rätt gissat. Och 6 -7 sekund meter vind = Fel! 12 -15 sekund meter i de värsta vind byarna stämde bättre. Denna iskalla och hårda vind höll i sig hela dagen. Fanns mycket få ställen där det gick att fiska fluga i dammen ska jag säga. De enda platserna var viken vid stora bryggan och kanalen till höger om den. Tur att man var klädd i vind täta ytter kläder och litet varmare grejor under!

De enda vaken jag såg på hela dagen, var de som uppstod när firrarna var på min Charlie Boy Hopper på streamer krok #12.

Så bevisligen fungerar större, attraktor torr flugor fortfarande.

Shop the best fly tying materials, hooks, vises and tools. Fly Fishing Rods, Reels, Waders, Accessories and Flies Tied by Charlie Craven. Shop the best brands from Simms, Patagonia, Winston, Scott, Ross Reels, Lamson, Galvan, RIO, Scientific Anglers, Skwala, Hareline, Dynaking, Umpqua, Dr Slick and More.

Jag använder dock en bunt krystall flash i färgen pearl i stället för orginal under vingen.

Tog 2 och tappade en som ruskade flugan ur munnen under ett hopp. Runt 2 kg var den på uppskattar jag den till. Ingen av de jag fick i håven var någon större fisk. 1 st på kilot och en på 1.2 kg. Men jag är fet nöjd ändå. Pigga och kamp villiga firrar med fina fenor.

Streaking Caddis och div. baggar, Getingar och Myror funkade inte denna dag. Testade även Haröre nymfen och svart Wooly Bugger utan framgång.

Och som vanligt, den senaste tiden var den produktiva tiden mellan ca. kl 14:00 - 17:00. ( Har inte fiskat morgon den senaste tiden ). Och kvällen var åter igen kass.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-25, 21:49.

Kommentera

Hehe känner igen det man går och väntar på en någorlunda bra flugfiske-dag förhållandevis till vinden, och man tror att det inte ska blåsa så värst mycket eftersom det har stått det överallt men sen när man verkligen kommer ut i "the real world" så blåser det betydligt mer
        Men annars låter det som en väldigt lyckad fiskedag
        Skönt att höra att det går att lura dom på torrt då också
        Och den dära flugan ser förresten väldigt "fin" ut.
        Har konstigt nog varit samma dom senaste gånger jag varit där att dom har varit aktiva på eftermiddagen.

Jag får gratulera till din fångst och en lyckad fiskedag. .

Kommentera

Ja, alltid är det något som går litet snett i planeringen. Blåsten, gjorde inte bara att det drog kallt om öronen. Fick några "fina" tafs trassel också. Kanske tur att jag var ensam större delen av tiden så att folk slapp höra vad jag sade när jag höll på att reparera tafsarna.
          Man kan säga att de svordomarna nog hade framkallat förtjusta utrop i en pirat kajuta.

Det var ju litet långt mellan stigningarna till flugan. Men visst funkade det! Jag fiskade Hoppern som man fiskar Nattsländor. Dvs. med ca 10 - 15 cm långa drag så att den plogade i ytan och ganska så fort. Och med bara ett par - tre sekunders paus mellan dragen.

Ja, jag tycker dessa hugg perioder är märkliga rent tids mässigt. Det har sett precis likadant ut de senaste 3 månaderna för mig iaf. Borde ju vara morgon och kvälls fisket som är bäst tycker man ju. Men icke! Å andra sidan behöver man ju inte kliva upp i svin ottan heller.

Tackar! Du förde tydligen tur med dig med dina skit fiske önskningar i går verkar det.

Hoppas att mina välgångs önskningar är lika verksamma för dig när det blir dags?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-25, 22:40.

Kommentera

Jepp det brukar ju vara så, men man ska ju inte klaga ...
            Hehe kan nog tänka mig vad du sa när du fick dina fina tafs-trassel
            Kanske får prova att ta någon på torrt då...
            tycker också det med vilken tid dom är mest aktiva är märkligt, men å andra sidan så är det ju sant som du säger att man slipper gå upp så tidigt
            Det har du rätt i att det verkade till att ge lite tur för dig i alla fall.. och det ger säker lika mycket tur för mig

Kommentera

Ja, det var inga vackra strofer som strömmade ur min käft just då.

Gör så! Som sagt torrisar i storlek mellan # 8 - #12 och fiskade ganska så snabbt tycks vara en "medicin" som fungerar och har fungerat bra den senaste tiden. Mörk grön rygg + med gul buk ( Charlie Boy Hoppers ) och gul / oliv ( Streaking Caddis ), är färger som fungerat bra + den traditionellt färgade Streaking Caddisen. Men de första 2 färg kombinationerna har varit bäst när det har varit vackert väder. Och den vanliga grå / bruna S.C. när det har varit mulet.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-28, 12:22.

Kommentera

Hej
                Hur är fisket i Björkadammen nu? Har nån varit där nyligen?

Kommentera

Hej
                  Hur är fisket i Björkadammen nu? Har nån varit där nyligen?
                  sorry dubbel klick
                  Senast ändrad av Mickefinn; 2011-11-02, 20:07.

Kommentera

Fr.om. i dag är ju fisket stängt p.ga. fisk i sättning inför Flugfiske festivalen på lördag. På söndag, är det öppet som vanligt igen.

Kommentera

Jobbar på lördag, men söndag borde vara givande

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 221 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 080 visningar