Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Olsson_77 Visa inlägg
    Var i Björka förra helgen och fiskade och jag kom dit ungefär vid 2-tiden på eftermiddagen och började att fiska ner längs kanten mot bryggan. Det ska tilläggas att jag flugfiskade.
    Jag fiskade där vid kanten nere vid bryggan i kanske 45 minuter innan jag gick ut på bryggan.
    När jag stått på bryggan i kanske 20-minuter så nappar det .
    En fin fisk med hela fenor och bra kondition men fisken var inte så stor då den endast vägde 0.5 kg.
    Efter ca 3 kast till så nappar det igen på exakt samma ställe, denna gången var fisken något större och vägde 0.7 kg.
    Båda fiskarna nappade på en svart Haröra med guldskalle som jag kastade rakt ut i dammen när man står på bryggan.
    Båda fiskarna var verkligen fina med hela fenor och trots deras storlek så kämpade dom bra.

Då det inte var så många andra som fiskade så vet jag inte hur många fiskar som kom upp denna dag, men jag pratade med en annan fiskare som hade tagit en fisk tidigare på dagen och han påstod att den endast vägde 0.4 kg.

Jag har inte fiskat sådär jättemycket i Björka men dom gånger jag varit där så har jag aldrig sett så små fiskar komma upp från dammen
    Jag vet inte om dom satt in väldigt liten fisk dom senaste gångerna eller vad det är frågan om?..

Men å andra sidan så var fiskarna väldigt fina och bra kondition som alltid i Björka och jag måste säga att jag hellre plockar upp en sån båge än en som är dubbelt så stor och saknar eller har trasiga fenor.
    '

De satte ut lite mindre fiskar när det var som varmast för att sätta fart på de större fiskarna och det verkade att fungera för det kom upp lite mera fisk och lite grövre fisk då, men tyvärr så blev de mindre kvar vad jag kan förstå. Vakterna brukar inte säga något om man tar en tredje fisk när man bara har fått två små fiskar med ett total vikt av ca ett kg, men kolla med någon vakt först inan ni tar upp den tredje fisken.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Hej!

Jag kan lösa mysteriet åt dig. När jag var där för ca. 2 veckor sedan så kom jag i sam språk med en av vakterna. Han talade om för mig att de satt små fisk med vett och vilje för att trycka på all den gamla fisken som det finns gott om i dammen sedan i våras. Det har inte tagits så värst mycket fisk sedan dess och fram tills nu menade han på. Därav denna "fräkniga strömming".

Han sade också, att man fick FÖRSIKTIGT släppa tillbaka sådan små fisk. Alternativt, välja att inte räkna in dem i fångst kvoten på 2 fiskar om små fisken hade blivit krokad på ett sådant sätt att den inte skulle klarar en åter utsättning? Gäller endast vid flug fiske dock. All spinn fångad fisk måste behållas. Men räknas inte in i kvoten om den fisken är liten som sagt.

Jag vet inte om fiske föreningens ide' fungerar i praktiken dock? Och tycker att de bör skylta om sådana här saker tydligt vid fiske kontoret och kort automaten. För jag är rätt säker på att det tyvärr finns fiskare som dö sura åkt hem med vad de trodde var fisk kvoten med 2 små bågar i bagaget.

Jag borde kanske ha nämnt detta tidigare? Men jag trodde i min enfald att vatten ägaren hade gått ut med detta på sin hem sida och skyltar.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-07, 19:44.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

AHA tackar för svaren då vet jag ....
        Men jag tycker som du säger att dom kunde ha informerat om detta på något vis tex en skylt vid kortautomaten.
        Trots att det var helg så fanns det ingen fiskevakt på plats, så det fanns ju liksom ingen att fråga om det..
        Men jag är dock inte sur över fångsten då jag inte bryr mig så mycket om vikten, men det är klart alltid roligare att ta en större båge, förutsatt att den är i bra kondition ....
        Men med tanke på fiskarna var i bra kondition och fina så ska man inte va sur över det.

Kommentera

Ja, det är slarvigt av dem tycker jag. De lär förlora kunder på att inte informera folk om sådana här saker. Kollade hem sidan efter att ha läst vad du skrev. Men det stod inte ett jota där om detta heller. Inte många fiskare är redo att betala 185:- för att sedan plocka upp små fisk? Må vara att den är pigg och har hela och fina fenor?

O.k. att den gamla fisken kanske råkar vara litet tjurig? Men det ska ju äldre fisk vara. Det är ju det som är utmaningen. Den har helt enkelt börjat anta den vilda bågens beteende med tiden.

Normalt sett, så ligger ju medel vikten på ca 1.5 kg i dammen. Och det är rätt gott om fisk på mellan 2 - 3 kg också. + en och annan riktig rackare på upp till 5 kg.

P.s. Och så förskräckligt svår lurade är inte den litet större fisken heller ska jag säga. Fiskar man på eftermiddagen och drar en större Streaking Caddis = # 10 eller 12 så att den plogar litet i ytan? Eller står och lurar med en torr Fjädermygga typ Griffiths Gnat eller en Fjädermygg puppa # 16 eller 18, så har det inte varit några större problem iaf. Jag har de senaste 3 månaderna på ett antal fiske tillfällen bara gått bom 1 gång. Och det var p.ga. den häftiga alg blomningen som pågick just då. De flesta firrarna togs på just en Streaking Caddis.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-07, 21:08.

Kommentera

Jo lite dåligt är det ju....
            Japp dom var i väldigt fint skick, båda två...
            Men visst alltid kul med utmaningar, det ska ju inte vara för lätt
            .. Har också hört att det även ska gå större båge i dammen

Kommentera

Nä, man ska ju inte kunna åka dit och ta sina 2 firrar på 3 kast precis.

Och så förskräckligt svår lurade är inte den litet större fisken heller ska jag säga. Fiskar man på eftermiddagen och drar en större Streaking Caddis = # 10 eller 12 så att den plogar litet i ytan? Eller står och lurar med en torr Fjädermygga typ Griffiths Gnat eller en Fjädermygg puppa # 16 eller 18, så har det inte varit några större problem iaf. Jag har de senaste 3 månaderna på ett antal fiske tillfällen bara gått bom 1 gång. Och det var p.ga. den häftiga alg blomningen som pågick just då. De flesta firrarna togs på just en Streaking Caddis.

Kommentera

Gjorde själv samma sak i somras. Dels för att får "fart" på den gamla slö fisken samt att odlarna har problem på sommaren. Fisken äter inte på sommaren och väldigt många dammar vill ha fisk, det betyder att allt 1,5 kg fisk försvinner och all fisk under äter inte och växer helt enkelt inte.

Kommentera

O.k.

Men du infade ju folk om detta omgående till skillnad från Björka.

Såg du någon mer långvarig effekt av detta med liten firre då?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-07, 21:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    O.k.

Men du infade ju folk om detta omgående till skillnad från Björka.

Såg du någon mer långvarig effekt av detta då?
                    Vad jag vet så blev många infade om detta vid fisket i Björka, jag själv blev informerad om detta vid fiske i Björka. Ni har nog bara haft otur med att det inte har varit någon där som kunde prata med er.
                    Tumlare
                    trolling är livet

Kommentera

O.k. Det var ju iof bra.

Men det hade som sagt inte varit helt fel ändå med skylt / skyltar och en blänkare på hem sidan. Vakterna är ju som du sade inte alltid där.

Personligen så störs jag inte så mycket av små fisken. Men jag kan tänka mig att en som hört de väl förtjänta lov orden om Björka och som glad i hågen åker dit första gången och inte vet om / inte får reda på detta på plats ? Han eller hon kommer med rätt stor sannorlikhet inte tillbaka om det blir endast smått på kroken?
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-07, 21:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 072 visningar