Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Så länge det är öppet vatten? Så lär nog dammen hålla öppet. Men det är tal om att ev. snart ha stängt på vardagarna p.ga. det dåliga underlaget av fiskare.....Än så länge bara ett rykte dock. Men för säkerhets skull så kolla hem sidan innan ni bestämmer er för att åka dit vardagar.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Fisket i Björkadammen

Tack för svaret hur har fisket varit i dagarna då? Är sugen på en heldag imorgon..

Kommentera

• Sist jag var där = lördags, så var förmiddags fisket på topp. Men för en gångs skull var eftermiddags fisket riktigt kass. Kan ju iof. ha varit en tillfällighet? För innan dess så har fisket mellan kl 10:00 - 16:00 varit bra.

Varsågod.

Kommentera

• Nu är det bekräftat att dammen håller stängt vardagar fr.om. måndag.
          Kommer med fiske rapport i morgon kväll.

Kommentera

• Skapligt med fisk kom upp i dag. Svarta och orange zonkers var de bästa valen för dagen, fiskade djupt.

Men jäkligt kallt om händerna! Man små frös om resten av sig också trots varma kläder i den kalla vinden.

Nu känner jag att det dags för mig att ställa flugfiske grejorna i garderoben för i år.

Klagar inte på facit för fisket i Björka från slutet av mars fram tills nu. 33 bågar på land och 3 av dem på exakt eller straxt över 3 kg. Rätt många av säsongens fiskar tagna i ytan också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-17, 18:28.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Skapligt med fisk kom upp i dag. Svarta och orange zonkers var de bästa valen för dagen, fiskade djupt.
              Men jäkligt kallt om händerna! Man små frös om resten av sig också trots varma kläder i den kalla vinden.
              Nu känner jag att det dags för mig att ställa flugfiske grejorna i garderoben för i år.
              Det är ju forfarande plusgrader Jock? Kör själv med ett par vattentäta Tegera arbetshandskar ( tror det var du som rekommenderade dem ) och det funkar bra. Fötterna domnar väl bort lite när man varit i vattnet ett tag, men det är bara att gå upp en stund och hoppa liv i dem

Kommentera

• Jo, de handskarna är riktigt bra!

Hade sådana med mig. Men använde bara den ena på "spö handen". Kändes helt enkelt inte bra att hålla i linan med handske på.

Men det som i huvudsak gör att jag lägger ned för i år är att även om det går att fiska ett tag till, så känns det litet avslaget att stå och harva streamer med sjunk lina i snål blåsten i timmar. Kanske det även har smugit sig in en liten mättnads känsla efter en lång och till stora delar bra säsong också? Jag har ju varit i Björka bra många gånger mer i år än någonsin tidigare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Jo, de handskarna är riktigt bra!

Hade sådana med mig. Men använde bara den ena på "spö handen". Kändes helt enkelt inte bra att hålla i linan med handske på.

Men det som i huvudsak gör att jag lägger ned för i år är att även om det går att fiska ett tag till, så känns det litet avslaget att stå och harva streamer med sjunk lina i snål blåsten i timmar. Kanske det även har smugit sig in en liten mättnads känsla efter en lång och till stora delar bra säsong också? Jag har ju varit i Björka bra många gånger mer i år än någonsin tidigare.
                  Ja, streamerfisket är väl inte det roligaste kanske, men gött att komma ut lite efter en arbetsvecka. Har också haft mycket bra flugfiske denna säsong och förutom en massa gröna och borrar, har ett sextiotal P/T landats, men ofta fått simma vidare. Har ju Baltak i närheten, så det kan bli lång säsong om inte kylan slår till på allvar

Kommentera

• Det har jag full förståelse för när man knegar på vardagarna. Jag är ju både ungkarl och sjuk pensionär och kan därför disponera min tid som jag vill. Vilket ju då innebär att jag kan fiska när jag känner för det.

Sedan blir man väl så att allt eftersom åren går, att man blir litet petigare med fiske vädret. Man är inte längre den där snubben som stod i minus 25 gradig kyla i timmar under Havsörings premiären i Älvkarleby med en is tapp på näs tippen och trivdes.

I nu läget så känns att sitta med en kopp ny bryggt kaffe och en liten tuting whiskey vid flugbindar städet i den goa stug värmen betydligt mer tilltalande.

Lyckliga du som har Baltak i närheten!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-17, 21:39.

Kommentera

• Kanonfiske för min del idag! Minimalt duggregn, svag dimma och sådär 5°C hela dagen. Började som vanligt med flytlinan och inom en halvtimme hade jag fått en kämpaglad liten sill (ja, i den storleken åtminstone) på en djupt fiskad svart dognobbler.

Nä, på med sjunklinan och en tjugo år gammal, reflexgul, booby-liknande sak som far min förmodligen knåpat ihop när han var vid liv. Redan på första kastet högg det till. Och igen.. Och igen! Ut med flugan på samma ställe och PANG! En fint fightande firre på ca 1.5kg!

Kilade ut en sväng på bryggan med samma fluga. Efterföljare direkt och redan på andra kastet small det på en väldigt pigg båge! En riktig tjockis som vägrade att ge upp! Kanonkul.. Tyvärr inte särskilt fina fenor, men jag får nog vara nöjd med dagen ändå
                      Senast ändrad av fippe; 2012-11-18, 16:35.
                      Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
                      Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 074 visningar