Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• O.k. iaf. litet liv i luckan då?

Jo, det finns ett antal små fiskar från en tidigare fisk i sättning. Fanns inga större fiskar med hela och fina fenor att tillgå just då. Och det började dessutom också att bli dåligt med fisk i dammen för stunden. Men dessa 1/2 kilos fiskar och något mindre ska inte räknas in i kvoten. Annars, ligger medel vikten på 1.5 kg ca.

Det sätts fisk 2 - 3 ggr i månaden annars ca. 100 kg i taget. En del 2 och 3 kg fiskar brukar åka i då också.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-08, 15:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ganska skapligt på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Fick tyvärr åka hem vid 15:00 tiden efter att ha fått ett riktigt svettigt migrän angrepp. Har fortfarande smått huvudvärk.

Algerna har dragit sig tillbaka något.

Men fortfarande varmt i vattnet = 20 c+

Fisken vakar på bra med bara få stress hoppande fiskar.

Fick självt en vacker och pigg, drygt 8 - 9 hg båge vid 13:00 tiden ca. Man får vara glad för all fisk under dessa förhållanden. På en #14 dead driftad Fjädermygg puppa på fettad tafs till 1 dm innan flugan. En annan, kille tog en firre på en bit över kilot på en ytligt fiskad, röd Booby. Kom även upp en skaplig fisk på spinn också.

Det är vad jag har att berätta för i dag.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-11, 22:10.

Kommentera

• Ska till björka på Tisdag några tips på bra flugor?

Kommentera

• Torra Fjädermyggor #16 och #18. Griffiths Gnat eller Mosquito t.ex.

Fjädermygg puppor ( Buzzer ). #14 och #16. Svart eller röd.

Både den torra myggan och puppan fiskas mycket sakta.

Europea 12. #12 och #14. Fiskas med dm - 15 cm långa drag så att den plogar litet i ytan med bara en mycket kort paus mellan dragen.

Flickslände nymf #14 Fiskas med korta knyckar i en en serie på 5 st och någon sekunds paus mellan serierna.

Montana nymfen # 8 Svart med grönt eller rött bröst. fiskas med 30 - 50 cm långa drag.

Röd eller vit Booby kanske? Fiskas så att den plogar ordentligt i ytan och ganska snabbt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-12, 21:10.

Kommentera

• tack för det

Kommentera

• Varsågod och skit fiske på dig!

Kommentera

• wo0bin hur gick fisket i tisdags när du var där?
                Hade varit väldigt trevligt med en liten rapport på hur fisket var
                Och alla andra som varit ute i björka den senaste tiden får gärna också lämna en liten rapport, så man vet om det är lönt att dra ut där nu dom närmsta dagarna men jag vet också att det kan skilja väldigt mycket från dag till dag.

Finns det någon som möjligtvis sitter på information om när nästa fiskisättning sker ? För jag hörde att det tydligen hade varit extremt liten fisk i dammen nu med en genomsnittsvikt på ca 0.5 kg och att den minsta hade varit på 300g detta var i helgen när jag var där och kollade vid dammen som jag hörde det.
                Fiskevakten som var där sade också att Karin tydligen hade semester eller något liknande så hon var inte med vid inplanteringen så fiskodlaren körde ut fisken själv där, och han kan ju då ha gjort en rövare och hällt i liten fisk.

Men vakten påpekade som vanligt att om sån fisk kommer upp så behöver man inte räkna in den i fångstkvoten.

Kommentera

• Hej!

De brukar sätta på onsdagar. Och visst stämmer det att det är en del små fisk kvar i dammen. Men det finns tillräckligt med större firre också med de senaste 3 sättningarna.

Självt vilar jag på hanen ett tag med fisket i Björka eller andra grundare fiske vatten. Vill helst se lägre vatten temperaturer och något högre vatten stånd först. Är dessutom litet mätt på att pillra med små myggor och annat sådant för stunden.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-15, 23:47.

Kommentera

• Tackar än en gång Jock
                    Och det är skönt att veta att det också finns lite större fisk i dammen.

Jag kan väl hålla med dig att det inte är så kul att bara stå och pilla med pyttesmå flugor och tunna tafsar hela dagarna, men det är ju en del av flugfisket det också. Man blir ju faktiskt trött på att bara fiska med stora streamers som liknar något som inte kommer från denna jord, men det blir ju faktiskt en ganska bra omväxling i mitt tycke att man varierar så att man inte bara fiska med streamers, vilket jag vet att det finns folk som gör.
                    Det är därför det kan vara skönt att flugfiska gädda ibland, där man i princip sätter på den största och glitrigaste flugan man har hittar och bara kastar ut och drar in och slipper tänka så mycket på hur man presenterar flugan (Nu vet jag att det inte alltid är så lätt som jag skrev men det var bara en jämförelse).

Vet du hur bågarna påverkas av vattenståndet i dammen överlag? alltså låt oss säga att det är deras optimala trivseltemp. i vattnet men med ett vattenstånd på kanske 70 cm lägre än normalt.

Kommentera

• Varsågod.

Min ledsnad beror mest på att jag tycker att det blir enahanda i längden att stå och nästan meta ( dead drift) med puppor och myggor. Eller ta hem dem myyyycket långsamt när det inte blåser tillräckligt för dead drifting. Det är ju o.k. om det sker någon gång ibland. Men inte varenda gång man ska fiska.

Jag älskar torr fluge fisket. Och ytligt fiskade nymfer säger jag inte heller nej till. Jag vill bara ha ett mer aktivt flug fiske än det jag har mer eller mindre tvingats till av de yttre omständigheterna den sista tiden.

Streamer fisket, undviker jag så mycket jag kan nu för tiden. Det är bara tidigt på våren, för att jaga bort den värsta, under vintern upplagrade fiske klådan och mycket sent på säsongen jag kör med dem.

Den påverkan lägre vattenstånd har i en så pass grund damm som Björka är att vattnet värms upp ännu mer och fortare än normalt. Och då också med mer minskad syrehalt som följd. Själva det lägre vatten ståndet i sig tror jag inte stör fisken speciellt mycket om det inte blir katastrofalt lågt d.vs. ?
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-17, 01:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 074 visningar