Blir ett besök nu o testa ny lina o rulle nån timme återkommer sen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fisket i Björkadammen
Collapse
X
-
Var till Björka i eftermiddag jag med. Det enda som hände tills att jag åkte hem kl 21:00 var att jag hade 2 försiktiga dragningar i Flickslände nymfens stjärt strån sent på eftermiddagen. Och dessutom en stigning till en torr Geting # 12, något tidigare på eftermiddagen .... Getingen, satt på Johanbech spö vilket jag just då höll på med att ta in lina på för att börja att prov kasta. Vet inte vilken av oss som blev mest förvånad? Jag eller bågen? Men hann förstås inte med att fästa flugan ordentligt innan fisken stack sin väg. Det var allt i hugg väg i dag trots nyinsatt fisk i onsdags. Men det vakade skapligt iaf.
21 C+ i vattnet var det dessutom.
På tal om "21"? Så stänger dammen från och med 1:a augusti kl 21:00.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-04, 21:11.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tänkte envisas litet med bågarna i eftermiddag. Det har varit rätt svalt i natt = + 13 C vid 03:00 tiden. Och nu har det små regnat och är jämn grått sedan i morse. Möjligen, är firren en aning piggare i dag?
Om inte annat? Så får jag litet tidsfördriv utomhus och massor med frisk luft.
Återkommer med rapport runt 22:00 tiden.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-06, 13:49.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Med Jocks dystra rapport i åtanke blev det igår en tur till Tollerup för att testa mina nya prylar! Härlig aktion och redan efter en kvart hade jag landat en fin båge.. Kasttekniken behöver förbättras en hel del känner jag, men emellanåt flög linan iväg som en raket Tur att det snart är tid för två dygn i Harasjömåla, så att jag kan nöta, nöta, nöta!
Ännu en gång slutade dock äventyret med att sambon visade vart skåpet skulle stå. Fyra(!) landade regnbågar på spinnfiske och jag kunde bara gratulera.. Många snopna flugfiskare vid dammen vill jag lova, inklusive undertecknad =)Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se
Arter på fluga - 21+4
Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring
Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk
Kommentera
-
Klokt av dig att dra till Tollerup! Din sambo vet hur man ska fiska verkar det?
I dag var det alg soppa på menyn och + 21 C 1 m ned i fuktet. Jag behöver väl knappast tala om att fisket var därefter antar jag? Kom dit kl 16.00 ca. For hem straxt efter kl 18:30. Sikt djup = max 50 cm.
Är man vild och galen nog efter att vilja fiska där ändå? Då ska det nog vara flugor och spinn beten med stor synlighets potential. Typ orange Zonker och Mickey Finn t.ex. och div. "skrik färgade " beten. Kan kanske funka?
Edit. Får se på på lördag när jag ska jobba där om det har förbättrats något?Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-07, 09:25.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggKlokt av dig att dra till Tollerup! Din sambo vet hur man ska fiska verkar det?
I dag var det alg soppa på menyn och + 21 C 1 m ned i fuktet. Jag behöver väl knappast tala om att fisket var därefter antar jag? Kom dit kl 16.00 ca. For hem straxt efter kl 18:30. Sikt djup = max 50 cm.
Är man vild och galen nog efter att vilja fiska där ändå? Då ska det nog vara flugor och spinn beten med stor synlighets potential. Typ orange Zonker och Mickey Finn t.ex. och div. "skrik färgade " beten. Kan kanske funka?
Edit. Får se på på lördag när jag ska jobba där om det har förbättrats något?
Ska försöka hinna med en tur till Björka innan det är dags för Harasjömåla! Inväntar helgens rapport.. Har inga bra erfarenheter av fiske i algsoppa :/ Förresten, Jock, har du något tips på riktigt kvalitativa flugor som finns att köpa på nätet? Lite dålig flytkapacitet i torrflugorna i senaste leveransen från flugor.se, både med och utan torrspray!Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se
Arter på fluga - 21+4
Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring
Kommentera
-
Njae, det vet jag inte om det var endast nybörjar tur? Tollerups sjön ligger väl ganska så inbäddad i grönskan vill jag minnas? Och är hyfsat djup. Så jämfört med Björka som är mycket exponerad för solen och tämligen grund. Så klarar nog Tollerup sommar värmen bättre. Det är nog sådana mycket "skuggiga" och djupa P&T vatten man ska söka upp nu.
O.k. Men annars så brukar väl torrisarna från flugor.se flyta bra så vitt jag vet iaf.
Kan ju vara så att din torrfluge spray inte är riktigt effektiv heller? Spray, är svår att dosera rätt. Antingen, så dränker den flugan i flyt medel så att du har en mindre olje katastrof ute på vattnet sedan. Eller så missar det mesta av duschen flugan. ( Särskilt om det råkar blåsa litet ). Vilket ju inte är så kul ekonomiskt sett. Har du prövat Loon Aquel? En grym gel, som du bara tar en mycket liten klick av på tummen. Och sedan smetar ut litet mellan tummen och pekfingret innan du lägger det på flugan.
Det är bara Leif Ehnström jag annars känner till som proffs binder hög kvalitativa flugor till försäljning:
Nu är han tyvärr självt iväg och fiskar till mitten av augusti. Men kan vara väl värd att handla av sedan.
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-07, 18:32.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Med nybörjartur syftade jag förvisso på sambons otroliga förmåga att då och då sätta mig på plats i fisket :P Tollerup ligger ju, precis som du säger, mitt inne i skogen och delar av sjön är riktigt djup. Vattnet kändes svalt och vaken duggade tätt hela eftermiddagen! Märktes inte alls att det har varit varmt på sistone.. Kvalificerat val =)
Tidigare leveranser har flutit fint och då har jag inte heller behövt använda spray. Ska ta och köpa en liten tub med gel för att gardera mig mot eventuella missöden! Grymt fina flugor, att döma av bilderna! Ska testas så småningom!Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se
Arter på fluga - 21+4
Kommentera
-
O.k. då är jag med.
Precis som en P&T pöl ska ligga och vara nu under dessa väder förhållanden med andra ord.
Jepp! Där prickade du verkligen rätt.
Ja, Ehnström är ruggig på att binda! Kolla bara in hans "Geting Extreme" b.la. under "Land insekter". En riktig rysare i höst för bågen och Öringen den!Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-07, 21:59.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
|
7 svar
5 212 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av neo333