Fisket i Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Quote. Nordstedt
    Landade årets första båge i björkadammen idag, mitt första besök där.
    En grymt fin båge på 1.4 kg slank och fin, en av dom finare bågar jag fått faktiskt.
    Fiskade från kl 8 till 18, hade haft en känning under hela dagen innan denna högg precis vid solens nedgång.

Grann båge! Grattis.

Björka dammen, har väldigt bra kvalitet på sin fisk. Du kommer säkert att få se fler sådana när du fiskar där.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-20, 13:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av fippe Visa inlägg
      [ATTACH=CONFIG]39170[/ATTACH]

Tjejen & jag var också ute i krokarna igår. Första gången hon spinnfiskade och jag kan ju konstatera att hon har blodad tand efter två otroligt fina regnbågar! Hårt att bli slagen på hemmaplan måste jag säga!
      Ja, du kommer nog att få tuff konkurrens ute vid vattnen nu. Sport fisket, behöver fler tjejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Quote. Nordstedt
        Landade årets första båge i björkadammen idag, mitt första besök där.
        En grymt fin båge på 1.4 kg slank och fin, en av dom finare bågar jag fått faktiskt.
        Fiskade från kl 8 till 18, hade haft en känning under hela dagen innan denna högg precis vid solens nedgång.

Grann båge! Grattis.

Björka dammen, har väldigt bra kvalitet på sin fisk. Du kommer säkert att få se fler sådana när du fiskar där.
        Tack Jock
        Jo det verkar som att dom håller hög standard, polarn tog 2 st strax under kilot och dom va lika fina dom.

När jag ändå har dig på tråden Jock du som fiskar mkt i björkadammen, är det 2 eller 3 fiskar/kort ? för på deras hemsida står det 2 och på fiskekortet stod det 3 lite förvirrande.

Kommentera

Hej!

Det har varit 2 fiskar de senaste 3 säsongerna. Har inte hört att det ska ha ändrats tills i år. Om det står 3 fiskar på kortet? Då är det nog tryckfels Nisse som varit framme.

Edit. Så här sägs det på hem sidan:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-20, 21:07.

Kommentera

Japp då måste det va tryckfel på kortet

Kommentera

I dag, tog det hastiga väder omslaget med rå kall dimma död på fisket. 1 fisk på land på morgon kanten så vitt jag kunde se + rapport om 2 - 3 firrar som var på flugan ( försiktiga hugg? ) men som släppte det var allt. Detta på ett ganska stort antal fiskare med både spinn och fluga som metod. Jag kände inte ett nafs ens trots ivrigt flug bytande och skifte av metoder. Gav upp vid 18:00 tiden, då händerna kändes som man hade handskar av is på dem.

Hoppas att det varma vädret blir stabilt snart så att Fjäder myggorna kommer igång på allvar!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-25, 00:57.

Kommentera

På långfredagen, togs det en del fisk på 10 fiskare. b.l.a en firre på straxt över 3 kg på en Muddler Minnow orginal. Detta på eftermiddagen då i det ganska vidriga vädret.
                Svarta flugor ( Montana nymfen verkade gå bra t.ex.) Och färgglada spinnare, eller iaf. sådana med mörk sked och gul eller orange kropp t.ex. verkade annars vara melodin. Fisken stod mestadels i mellan skiktet mellan botten och ytan.

I går var vädret om möjligt ännu jäkligare! Med snö och iskalla vind byar. Verkade som om fisken hade stängt butiken också de 3 timmarna jag var där på morgonen. Men i dag är ju vädret betydligt trevligare. Skulle jag tipsa om något? Så är nog eftermiddagen mellan kl 13:00 till 18:00 något att sikta på för den fiske sugne. Verkar över lag som firren är mest aktiv då. För att sedan klinga av snabbt framåt kvälls kanten. Har varit så sedan premiären tycks det.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-08, 12:14.

Kommentera

Trevlig fiskerapport Jock!
                  Kan inte mer än att instämma på det du har att säga, då jag och en kompis var utom en sväng i tisdags.
                  Jag började med att rigga spöet med en fast sink lina för att köra lite booby fiske men efter 2 timmar av booby fiske med massa olika färger prövade så gav jag upp boobyfisket. Jag hade känt ett försiktigt nafs på dom 2 timmarna. Men skam den som ger sig
                  Så jag satte på en vanlig sjunklina och prövade massa stora streamers som jag hade tex. dog nobbler i massa olika fäger och en hel hög andra flugor, men inte nafs kände jag av.
                  Vi gick sedan upp och pratade med Karin som var vid dammen och hon sa att bågarna inte tyckte om det skiftande vädret tex att det ena dagen är 8+ och på natten är det närmare 6- och sen nästa dag är det kanske bara 4+ grader osv. Så hon höll med om att det hade varit trögt fiske ett tag nu.

Nu var klockan kanske närmare halv 3 och dom flesta andra som fiskade började bege sig hemmåt och jag såg ingen som hade fått fisk.
                  Jag bestämde mig för att byta taktik helt och satte på en harhöra istället för dom stora skrika streamersen. Vi gick ut på bryggan så vi skulle komma åt fiskarna som stod när bottnen. Jag lät sedan sjunklinan sjunka ganska mycket innan en ganska sakta hemtagning. Efter ett x antal kast med samma teknik så försvann linan ur händerna på mig och jag missade mothugget men jag kastade ut på samma ställe igen och då satt fisken där. Det blev en regnbåge på ca 1.2 kg med väldigt kod kondition som kämpade bra.
                  Men detta blev tyvärr allt på denna dagen för oss och det var nog iaf nästan den enda fisk som kom upp den dagen vad jag såg.

Så min erfarenhet är precis som jock säger att dom står ganska djup och tar helst på tex små nymfer. Men somsagt inga regler utan undantag !

Kommentera

Tack självt för din!

Jag snackade med en av de mer erfarna Björka flug fiskarna i går. Han menade på att varför fisken står i mitten skiktet? Beror på att Trollslände nymferna har börjat röra på sig. Och att firren nu jagar sådana. Kan vara en vettig förklaring i och med att Montanan och andra, mörka nymfer går så pass bra nu. Montanan, är ju i storlek och form rätt lik en Trollslände nymf. Och det kan ju även förklara varför de färgglada streamer flugorna som normalt funkar bra så här års ratas nästan helt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-09, 11:37.

Kommentera

• Det blev ännu en tur till Björkadammen i lördags!

Solen sken redan vid kl 08.00 och dammen låg spegelblank sånär som på några sporadiska vak långt ute i vattnet. Tjejen körde spinnfiske i vanlig ordning medan jag växlade mellan spinn- & flugfiske. Montanas, Zonkers, Dog Nobblers m.m. utan så mycket som ett nafs. Bättre gick det för tjejen.. En fisk runt kilot och en till i samma storlek tappad precis vid kanten. Fiskarna var slöa, stod djupt och bjöd inte direkt på någon fight Toby 12gr i skrikande färger fungerade denna dag! I övrigt tror jag inte en enda fisk gick upp innan kl två då vi bestämde oss för att kila hemåt.. Allt som allt en härlig dag, men utebliven fisk ännu en gång börjar bli ledsamt.. Ny utrustning nästa!
                      Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

Arter på fluga - 21+4
                      Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 074 visningar