Ursprungligen postat av Fjonkan
Visa inlägg
Ska du fiska ofta från kusten/land så är mitt råd att du lägger ut lite extra och köper dig bra utrustning, det måste inte kosta speciellt mycket men ju mer du lägger ut desto bättre varor kan du faktiskt få.
Köp ett stark haspelspö som håller bättre om du vill minimera risken att spöet brytes sönder vid hårt motstånd om du skulle få ett stort byte på kroken. Jag rekomenderar dig den här för 799:-,
http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...-9-20-70g.html .. Själv använder jag sedan länge ett haspelspö på 40 till 80g och det har fungerat hyfsat bra för mig.
Här har du också en grym Haspelsrulle när man fiskar från land. Det är frambromsad haspelrulle utrustad med hela sju högkvalitetskullager ger mjuk och jämn gång.
Daiwas unika ABS spole i aluminium ger mycket fin linuppläggning och långa kast oavsett om du väljer att fiska med nylon eller flätlina.
När det gäller fiskelina så köp dig helst en lina av riktig kvalitet och skippa plastlina eftersom dem riskerar att trassla ihop sig och är inte lika slitstarka & hållbara i längden som flätade linor. Den här linan duger gott.
Sedan när kommer till fiskedrag så kör jag alltid med (RÖD) ELLER (SVART-RÖD) färgad Wiggler Original Krabba Fluo. Dessa drag har jag fått mest fångst på stora som små byten av olika arter. Silverfärgad drag skulle jag inte rekommendera dig att köpa direkt
under perioden april-maj eftersom dem kan komma att drar till sig mest horngädda och är man inte sådär väl förtjust i horngädda så bör man låta bli.
Du kan öka dina chanser och få bra med fångst om du har lite koll på väderprognosen och i vilken riktning går strömmen. Gå upp tidigt på morgonen och bege dig ut mellan kl. 7 och halv tio eller vänta tills skymningen närmar sig.
Ställ dig vid den runda betongbryggan som ligger längst ut på (Ön) som ännu inte är avspärrad och kasta så långt ut du bara kan komma och ha lite tålamod.... Lycka till! :-)
Kommentera