Det finns sill i alla fall till slutet av september strömmar och luft-tryck bestämmer var dom är, ibland kan även tur-båtarna ha svårt att hitta dom för att dagen efter hitta hur mycket som helst, problemet med fisk är att den kan simma
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fångster från Ön Limhamn i Malmö
Collapse
X
-
Jag snorklade mycket längs Ribban, Sibbarp och Lernacken när jag var yngre och jag såg aldrig av någon gädda. Men jag har hört att det förr fångades en hel del gädda vid Lernacken och att det senare fångats en del gädda på utsidan av Ön i samband med horngäddefiske, det rörde sig om fiskar på 3-5 kg.
En man som efter mig snorklat en del längs Ribban berättade att han sett en del gädda där, mestadels av lite bättre format. I samband med att han berättade detta för 3 år sedan såg jag en majmorgon en gädda på 9-11 kilo precis norr om Västrahamnens inlopp (där trädäcket börjar i närheten av Espresso House). Den hade ett HD-drag i mungipan och försökte smyga sig på ett par öringsmolt som hängde vid en stenbumlig. När den kom för nära pep smolten iväg och den hovrade vidare. 45 minuter senare såg jag den igen där trädäcket slutar, den hade parkerat någon meter under ytan i en liten hörna som finns där.
Kommentera
-
Grym Makrill
Verkar som den lite större makrillen kommer förbi här sent på säsongen, tidigare under sommaren har det varit övervägande sill storlek på dom. Inte mindre goda att steka ändå:-) Hoppas på torsken ska börja gå närmare land snart, då blir det nog en sväng ner till "ön".
Intressant det där med gädda, skulle va kul att stifta bekantskap med de där i "saltvattensmiljön" härute.
Kommentera
-
Torsken har börjat att gå in på det grunda nu på dom "vanliga" platserna i ute i sundet. Gällande makrillen så är det från augusti fram till mitten på oktober man har störst chans på stor makrill dvs från 8 hg och uppåt.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
ja
Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inläggTorsken har börjat att gå in på det grunda nu på dom "vanliga" platserna i ute i sundet. Gällande makrillen så är det från augusti fram till mitten på oktober man har störst chans på stor makrill dvs från 8 hg och uppåt.
Båt är jättebra men inte alltid så praktiskt.
Kommentera
-
Undrar precis som Poddel om det finns det någon plats där man kan fiska torsk från stranden och kanske med mete; räka/sill? Skall besöka malmö nu i helgen och tänkta fiska med sonen 1 av dagarna.
Alternativt någon plats för plattfiskmete som inte är hamnen i limhamn. (Fick det tipset förra gången jag besökte Malmö, det funkade och tack för detta ni som tipsade.)Hur lär man en 3-åring att fiska?
Kommentera
-
inte illa
Ursprungligen postat av andyyyy Visa inläggtorsken bör man väl kunna ta från land nu? drog upp en i malmö kanal idag på 1,5 kg
skiiidefiiske
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
|
7 svar
5 178 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av neo333