Fångster från Ön Limhamn i Malmö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångster från Ön Limhamn i Malmö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite liv i den gamla tråden igen, trevligt . Makrill nu, det var vääldigt tidigt. Har fiskat makrill i Malmö i många år, aldrig fått tidigare än i slutet av maj. Snart dags att damma av häcklor och flöten, med andra ord

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	IMG_20150505_111736160.jpg
Views:	1
Size:	835,9 KB
ID:	1777641

Det vart lite trögt med fiske idag trots strömmarnas riktning, fick napp på fyra små torsk som jag slängde tillbaka i havet och efter cirka två timmars fiskande så fick jag till slut hugg på en lagom stor torsk. Vad gäller makrill så krokade jag en igår som jag gav bort, det verkar som att dem har kommit tidigare än väntat. God fiske på er!

Kommentera

• Härligt! Och hur ser det ut på horngäddefronten? Fullt ös eller än så länge mest "spridda skurar"?
        Fiskekompisar? Logga ut och häng med CityPolarnas Fiskeklubb, där fokuset lika mycket är det sociala umgänget som själva fisket!

Kommentera

• Ursprungligen postat av ChristianA Visa inlägg
          Härligt! Och hur ser det ut på horngäddefronten? Fullt ös eller än så länge mest "spridda skurar"?
          Jag fick gott om horngäddor där i söndags, men tyvärr ingen annan art.

Kommentera

• Fick makrill, sill, skrubbor och till och med en tånglake på Ön i helgen. Lyckad förmiddag.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jens040 Visa inlägg
              Fick makrill, sill, skrubbor och till och med en tånglake på Ön i helgen. Lyckad förmiddag.
              Vad kul att du också fick makrill..Det var trots allt inte helt för tidigt att fram häcklorna och testa sig fram. Själv har jag inte haft det särskilt lätt att hitta ledig plats då den runda betong bryggan vart jämt upptagen alla gånger man besökt ön när strömmen vart som bäst. Attans otur också. Kanske det är horngädda säsongen som gör att det är ökat tryck där ute... Får väl ta lite uppehåll och göra ett nytt försök längre fram.

Kommentera

• Hej. Tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd.
                På torsdag ska jag åka för att hälsa på bror i Malmö. Tar bilen från Uppsala och kommer ta med mig fiskeprylar. Vi kommer testa aborrfiske i rögle dammar en dag. Kanske malmö kanal också, även om det inte verkar vara direkt rätt tid på året just där.
                Men såklart tänkte jag leta mig ut mot limhamn och ön.
                Jag har dock inte någon renodlad utrustning för kustfiske men tänkte höra hur man klarar sig med dom haspelprylarna jag har.
                Det jag har är ett d4 draugen spö med en shimano exage 1000rb (aborre ). Ett större haspelset med ett 8,2" svage gear mpp 15-50g och en 4000 shimanorulle (gädda) en mindre ul rulle. Ett catana 8,6" spö men som saknar toppögla...
                Fiskar sällan annat än med mina multirullar och gäddprylar...

Det jag har i betesväg är diverse spinnare/cranks/skedar tänkta för aborre. Några tobys 18g, något vickeliknande, och några havsöringsdrag från biltema.
                Så hur klarar man sig med dessa prylar? Som sagt, fiskar aldrig denna typ av fiske i vanliga fall...

Kommentera

• ska du fiska horngädda klarar du dig fint med draugen-kittet. Vill du sikta på torsk så kaang nog SG kittet vara bättre.

Horngädda nappar på samma grejer som havsöringen då de med största sannolikhet käkar nästan samma grejer. För torsken får du prova nåt som sjunker lite snabbare så du kan hålla botten. Makrill har jag aldrig fiskat efter men folk brukar köra häckla med ett "torskdrag" längst ut eller annan valfri vikt.

Skitfiske!

Kommentera

• Några tips på specifika platser som är lätta att hitta kring ön då jag inte är så van vid området. För horngädda då

Kommentera

• Hela ön är väl i princip intressant. Från brofästet ut till betongpiren på ön. Dra på en liten glittrig heckla så kan det bli många arter i ett.. typ sill, makrill o horngädda pä ett kast med lite "tur"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 187 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 066 visningar