Fångster från Ön Limhamn i Malmö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fångster från Ön Limhamn i Malmö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Fjonkan Visa inlägg
    Om man är helt grön på havsfiske, vad behöver jag utrustningsväg för att kunna fånga lite blandat från havet?

Ska du fiska ofta från kusten/land så är mitt råd att du lägger ut lite extra och köper dig bra utrustning, det måste inte kosta speciellt mycket men ju mer du lägger ut desto bättre varor kan du faktiskt få.
    Köp ett stark haspelspö som håller bättre om du vill minimera risken att spöet brytes sönder vid hårt motstånd om du skulle få ett stort byte på kroken. Jag rekomenderar dig den här för 799:-,
    http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...-9-20-70g.html .. Själv använder jag sedan länge ett haspelspö på 40 till 80g och det har fungerat hyfsat bra för mig.

Här har du också en grym Haspelsrulle när man fiskar från land. Det är frambromsad haspelrulle utrustad med hela sju högkvalitetskullager ger mjuk och jämn gång.
    Daiwas unika ABS spole i aluminium ger mycket fin linuppläggning och långa kast oavsett om du väljer att fiska med nylon eller flätlina.

När det gäller fiskelina så köp dig helst en lina av riktig kvalitet och skippa plastlina eftersom dem riskerar att trassla ihop sig och är inte lika slitstarka & hållbara i längden som flätade linor. Den här linan duger gott.

Sedan när kommer till fiskedrag så kör jag alltid med (RÖD) ELLER (SVART-RÖD) färgad Wiggler Original Krabba Fluo. Dessa drag har jag fått mest fångst på stora som små byten av olika arter. Silverfärgad drag skulle jag inte rekommendera dig att köpa direkt
    under perioden april-maj eftersom dem kan komma att drar till sig mest horngädda och är man inte sådär väl förtjust i horngädda så bör man låta bli.

Du kan öka dina chanser och få bra med fångst om du har lite koll på väderprognosen och i vilken riktning går strömmen. Gå upp tidigt på morgonen och bege dig ut mellan kl. 7 och halv tio eller vänta tills skymningen närmar sig.
    Ställ dig vid den runda betongbryggan som ligger längst ut på (Ön) som ännu inte är avspärrad och kasta så långt ut du bara kan komma och ha lite tålamod.... Lycka till! :-)
    Senast ändrad av fiskeglädje; 2015-05-01, 12:15.

Kommentera

• Ska du fiska ofta från kusten/land så är mitt råd att du lägger ut lite extra och köper dig bra utrustning,
      När det gäller utrustningsvalet är vi nog totalt oeniga.

Rullen du länkar till är någon UL pryl som tar 125 meter 0:20 nylon och ett spö för 80 gr har inte med den rullen och inte med fisket på Ön att göra heller om man inte åker med turbåtarna.

Lämpliga vikter där ute är 30-40 gr eventuellt vill man just på betongfundamentet du nämnde ha 60 gr om strömmen är för jäklig men 40 gr duger fint även vid dom tillfällena bara man vevar lite långsammare.

Linan du nämner är ett bra val för haspelrullar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        När det gäller utrustningsvalet är vi nog totalt oeniga.

Rullen du länkar till är någon UL pryl som tar 125 meter 0:20 nylon och ett spö för 80 gr har inte med den rullen och inte med fisket på Ön att göra heller om man inte åker med turbåtarna.

Lämpliga vikter där ute är 30-40 gr eventuellt vill man just på betongfundamentet du nämnde ha 60 gr om strömmen är för jäklig men 40 gr duger fint även vid dom tillfällena bara man vevar lite långsammare.

Linan du nämner är ett bra val för haspelrullar.
        Helt riktigt fast nu var ju mitt exempel på just själva modellen av den här rullen som jag syftade på och jag har inte skrivit något om att det är just den storleken som gäller till spöet.
        Som tidigare nämnts har jag ett haspelspö för 80g och till det använder jag mig av drag på 40 til 60 gram. Det har jag gjort i dryga tre år nu och det har funkat kanon. Ditt påstående om att det inte skulle kunna vara lämplig med spö för 80g från land är lite av trams och vägs inte av fakta.

Den här är grym och tar längre lina och skalla passa utmärkt, ska köpa det själv längre fram. http://www.fiskedags.nu/sv/rullar/ha...s-c-55-fd.html

Till den som undrar och är osäker ---> Testa själv så får du motsatsen bevisad
        Senast ändrad av fiskeglädje; 2015-05-01, 15:05.

Kommentera

• Lagom storlek enligt mig . http://www.fiskedags.nu/sv/rullar/ha...ter-3000a.html

Här är några färdiga set som funkar.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-05-01, 15:25.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Ja absolut.... Vet du vart man köpa just den här typen av båt billigare, helst under 18.000 kr. Alltså 10 Fot http://porta-bote.se/ ????

Kommentera

• jorgen.mansson
              Jag har letat på google men tyvärr hittade jag ingen större prisskillnad.

Kommentera

• Alltså 10 Fot
                Ingen aning, jag har också varit sugen på en sådan eller en rejäl luftkajak för fiske men min lathet har gjort att det aldrig blivit av.

Kommentera

• Hahah då är du inte helt ensam om saken..Efter viss tid gav jag upp letandet men så kan det bli särskilt om man har också mycket att tänka på... förhoppningsvis sänks priserna något med tiden... Sen gäller det att hitta en duglig motor till den. Jag får nog vänta med det vid ett bättre tillfälle. Dyker det upp något nytt så kommer jag tipsa er alla som är intresserade.

Kommentera

• Ursprungligen postat av fiskeglädje Visa inlägg
                    Ska du fiska ofta från kusten/land så är mitt råd att du lägger ut lite extra och köper dig bra utrustning, det måste inte kosta speciellt mycket men ju mer du lägger ut desto bättre varor kan du faktiskt få.
                    Köp ett stark haspelspö som håller bättre om du vill minimera risken att spöet brytes sönder vid hårt motstånd om du skulle få ett stort byte på kroken. Jag rekomenderar dig den här för 799:-,
                    http://www.fiskedags.nu/sv/spo/haspe...-9-20-70g.html .. Själv använder jag sedan länge ett haspelspö på 40 till 80g och det har fungerat hyfsat bra för mig.

Här har du också en grym Haspelsrulle när man fiskar från land. Det är frambromsad haspelrulle utrustad med hela sju högkvalitetskullager ger mjuk och jämn gång.
                    Daiwas unika ABS spole i aluminium ger mycket fin linuppläggning och långa kast oavsett om du väljer att fiska med nylon eller flätlina.

När det gäller fiskelina så köp dig helst en lina av riktig kvalitet och skippa plastlina eftersom dem riskerar att trassla ihop sig och är inte lika slitstarka & hållbara i längden som flätade linor. Den här linan duger gott.

Sedan när kommer till fiskedrag så kör jag alltid med (RÖD) ELLER (SVART-RÖD) färgad Wiggler Original Krabba Fluo. Dessa drag har jag fått mest fångst på stora som små byten av olika arter. Silverfärgad drag skulle jag inte rekommendera dig att köpa direkt
                    under perioden april-maj eftersom dem kan komma att drar till sig mest horngädda och är man inte sådär väl förtjust i horngädda så bör man låta bli.

Du kan öka dina chanser och få bra med fångst om du har lite koll på väderprognosen och i vilken riktning går strömmen. Gå upp tidigt på morgonen och bege dig ut mellan kl. 7 och halv tio eller vänta tills skymningen närmar sig.
                    Ställ dig vid den runda betongbryggan som ligger längst ut på (Ön) som ännu inte är avspärrad och kasta så långt ut du bara kan komma och ha lite tålamod.... Lycka till! :-)
                    Alright, har just nu ett savage gear 90grams spö och en penn battle 4000 rulle med 0.18 flätlina på. Blir att testa att köpa de dragen du rekommenderade och ge mig ut o kasta lite.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fjonkan Visa inlägg
                      Alright, har just nu ett savage gear 90grams spö och en penn battle 4000 rulle med 0.18 flätlina på. Blir att testa att köpa de dragebl du rekommenderade och ge mig ut o kasta lite.
                      Hoppas du får det trevligt där ute!
                      När jag var ute och handlade fiskedrag hos dansken idag fick jag höra att någon hade lyckats fånga in en makrill närmare en kilo i vikt ute på ön... Man kan undra om det inte är lite för tidigt med makrill just nu...

I morgon söndag verkar det som att strömmen kommer att vända sig på rätt håll.. Jag ska ut fiska då och blir det bra fångst så kommer jag lägga upp lite bilder här.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 178 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 063 visningar