Flugfiske efter HÖ på kusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter HÖ på kusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter HÖ på kusten

Öppnar upp en tråd för oss flugfiskare som redan har, eller vill ut på kusten och kroka havsöring. Som helt "grön" på kustfiske efter HÖ med fluga och har endast försökt i Råån innan säsongsavslutet 2009 men tyvärr inte gav någon vidare utdelning.

- Var på kusten rekommenderas? Västkusten först och främst, men öst är också intressant. Nu förstår jag givetvis att de flesta inte vill avslöja sina skattkistor, men ändå.

- Någon som har provat att vada ut i andasvadare, funkar det?

- Vilka flugor rekommenderas?

- Annat som kan vara bra att känna till gällande utrustning, linor, spön, kasttekniker osv.

Vi kör igång en diskussion som alla kan ha nytta av. Finns det redan en tråd eller nyttiga tips i andra trådar så släng in URL:en här.

Skitfiske!

En bra blogg med lite tips på flugor m.m och allmänt trevlig läsning: http://www.xn--tankar-hua.se/
    Han som skriver den har ganska bra koll på Kustfisket i skåne, framförallt kring Barsebäck.
    Skitfiske!!

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
      Öppnar upp en tråd för oss flugfiskare som redan har, eller vill ut på kusten och kroka havsöring. Som helt "grön" på kustfiske efter HÖ med fluga och har endast försökt i Råån innan säsongsavslutet 2009 men tyvärr inte gav någon vidare utdelning.

- Var på kusten rekommenderas? Västkusten först och främst, men öst är också intressant. Nu förstår jag givetvis att de flesta inte vill avslöja sina skattkistor, men ändå.

- Någon som har provat att vada ut i andasvadare, funkar det?

- Vilka flugor rekommenderas?

- Annat som kan vara bra att känna till gällande utrustning, linor, spön, kasttekniker osv.

Vi kör igång en diskussion som alla kan ha nytta av. Finns det redan en tråd eller nyttiga tips i andra trådar så släng in URL:en här.

Skitfiske!
      I mars och april brukar Ålabodarna vara intressant, exakt var får du lista ut själv

Andasvadare funkar utmärkt, kör lager på lager principen under bara. Längre fram i april, maj är andasvadare nästan att rekommendera då man ofta rör mycket på sig under HÖ-fiske och i neopren blir det rena svettbadet när lufttempen är över 5-7 grader.

Favoritflugor som funkar nästan när som helst; Omö borsten, tussen (polarens hemmabundna) grå streamer, aurora rejen. Ha lite olika storlekar och färger så täcker du av många situationer. Någon form av fiskimitation är bra att ha speciellt senare på våren och på V-kusten. Skall helst likna en tobis eller spigg.

Angående lina så gillar jag guidelines coastal-lina, laddar snabbt och skjuter bra.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tack för bra tips! Tanken var att vi skulle ge oss på Råån till helgen, men väderleksrapporterna flaggar för växlande molnighet med inslag av sol och minusgrader vilket jag inte är sugen på.

Någon som har lyckats med HÖ på kusten än?

Kommentera

Jag har då tänkt att göra ett försök med flugfiske efter HÖ och undrar lite då vad för utrustning man skall införskaffa.
          Jag har kollat in ett BrommanOdell Gamma Series #7-8 är det ett spö man kommer gilla?
          Jag är också lite nyfiken på vart ni kan rekommendera att man beger sig för att få kroka sin första Hö.
          /sebbe

Kommentera

Ursprungligen postat av rasunda Visa inlägg
            Jag har då tänkt att göra ett försök med flugfiske efter HÖ och undrar lite då vad för utrustning man skall införskaffa.
            Jag har kollat in ett BrommanOdell Gamma Series #7-8 är det ett spö man kommer gilla?
            Jag är också lite nyfiken på vart ni kan rekommendera att man beger sig för att få kroka sin första Hö.
            /sebbe

det som dom flesta gör fel nu är att vada ut direkt, fisken står riktigt grunt nu!
            vill man ha ett spännande fiske så kan jag varmt rekomendera västkusten i april. Litet nätt flugspö i max klass 5 med dubbla märlor o naturtrogna färger. Vet själv då när jag och en polare smygfiskade förra våren på 40-50 cm fiskar. Dom stod på 30-40 cm djupt och visade ibland fenorna, ut med en nympf eller då märlor, smack direkt. Vi landade under dagen 13 fiskar med en topp på 3050 gr.

pattegrisen, märlor och nobblers brukar vara grymma vid denna årstiden
            jag kan varmt rekomendera sträckan vid vitemölla. Eller om du väljer västkuten så har du kattvik!

Kommentera

Ursprungligen postat av NiclasHult Visa inlägg
              det som dom flesta gör fel nu är att vada ut direkt, fisken står riktigt grunt nu!
              vill man ha ett spännande fiske så kan jag varmt rekomendera västkusten i april. Litet nätt flugspö i max klass 5 med dubbla märlor o naturtrogna färger. Vet själv då när jag och en polare smygfiskade förra våren på 40-50 cm fiskar. Dom stod på 30-40 cm djupt och visade ibland fenorna, ut med en nympf eller då märlor, smack direkt. Vi landade under dagen 13 fiskar med en topp på 3050 gr.

pattegrisen, märlor och nobblers brukar vara grymma vid denna årstiden
              jag kan varmt rekomendera sträckan vid vitemölla. Eller om du väljer västkuten så har du kattvik!
              du det där låter ju inte så tråkigt direckt!!
              Det ända e ju att det e en bit bort då man bor i Hjärup. Men det måste helt klart undersökas. Du har inget hemligt bra ställa vid Lomma?

Jag fick precis hem min Scierra CTC klass 4 så du menar att man kommer ha en himla rolig stund med det?

Kommentera

Ursprungligen postat av rasunda Visa inlägg
                du det där låter ju inte så tråkigt direckt!!
                Det ända e ju att det e en bit bort då man bor i Hjärup. Men det måste helt klart undersökas. Du har inget hemligt bra ställa vid Lomma?

Jag fick precis hem min Scierra CTC klass 4 så du menar att man kommer ha en himla rolig stund med det?
                funkar utmärkt!, har testat den 8an! riktigt bra kustspö...Lomma och dom ställerna har jag ingen jättekoll på..men sålänge det finns öring där så är det ju inget att tveka på. Glöm inte märlorna

tight lines

Kommentera

Lånar tråden lite, tänkte nämligen ge mig ut idag. Hur är isläget vid bron? Är där fiskbart? Mvh Henrik

Kommentera

Verkar som att jag inte kommer ut på kusten den här helgen heller. Förbannade väder, is, snö och kyla. Saknar lina som jag absolut behöver samt att jag inte alls trivs med att fiska ensam i sylvassa minusgrader.

Ingen nytt från kusten?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 063 visningar