Meta gädda i sege å - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta gädda i sege å

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta gädda i sege å

Tjena!

Är sugen på att köra lite gäddmete i sege å, strax utanför malmö city.
    Men jag är lite kluven, är det verkligen lönt att testa?!

Det skulle vara kul om det fanns någon annan med erfarenheter av just gädda i sege å, och helst relativt nya.

Vid första tanken bör sege å fungera lite grann som lödde, tycker man. Mynnar i en havsvik för att sedan slingra sig uppåt. Gäddorna går upp i ån höst och vår.

Hur som helst, OM det skulle finnas en del gädda i ån, tror ni fiske vid reningsverket (mynningen) kan funka, eller gäddan går mycket högre upp i ån när det är kallt? Eller att leta efter en gädda i sege, är som att leta efter en nål i en höstack möjligtvis?

Tänkte just meta eftersom man oftast sätter så j*vla många drag i botten.
    Kastfiska i den ån är nästan som att slänga dragen direkt i vattnet.

Sege å är förövrigt en vidrig fiskeplats, luktar skit och ser ut som ett halvt bombnedslag. Men eftersom jag bor i Malmö så känns det dumt att inte utnyttja de vatten som finns nära tillgängliga.

Alla tips, förlag, tankar oh idéer är välkomna!

Min kära fiskekamrat har tagit en gädda på 9,5 kg i sege. En slank och lång gädda var det. Platsen kan benämnas som längre uppströms än segekarusellen. Även gädda ute i mynningen har vi fångat men där är fredat tom 1 maj. Abborre däremot har ´även jag goda erfarenheter av i Sege, finns många fina bakvatten med fin abborre. Har själv tagit fisk i 1,5 kilosstorleken men har sett fisk som är större. Det har även reggats en och annan borre från vattnet. Sege går mycket upp och ner i tillgång på fisk. Kolla på eniro efter fina bakvatten och testa där sege kan för att citera min fiskekamrat, "... vara magiskt!". Om inget annat brukar där vara skapligt öringsfiske i ån.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ja, faktum är att jag aldrig fångat en enda gädda i hela mitt liv så det känns så dags nu. Fiskeintresset har iofs inte varit det största tidigare, men ändå.

Vad gäller sege så har jag bara tagit små braxen och id, dock aldrig abborre.
      Abborre brukar jag ibland fiska i kanalen istället.

Efter "Sege-karusellen" säger du, är det sträckan som går mot golfbanan (Malmö GK)? Fick ett tips här på forumet att den sträckan kunde vara intressant.

Tyvärr har jag inte så stort urval på agnfisk, bara små döda abborrar fångade i kanalen. Men dött bete går väl ganska bra så här års? Eller abborre överhuvudtaget kanske inte är så attraktivt för gäddor, när det finns "snällare" fiskar att fånga?

Kommentera

Det är sträckan vid golfbanan som gett mig min Pb-borre på 1425gram. fått ett gäng andra i 1,5-kilosklassen, eller ja precis under, där och längre ner mot mynningen också.
        Senast ändrad av lex; 2009-12-28, 08:44. Anledning: felstav
        KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Klart att det finns gädda i sege å, precis som i alla andra vatten. Men jag hade nog inte gjort en satsning på detta vatten om jag aldrig fångat en gädda tidigare, det lär gå många timmar mellan huggen. Dessa åar (Sege, Höje och Lödde) är ganska segfiskade, men chansen på stor gädda finns alltid.

Prova något säkrare istället, tex Arriesjön som ligger strax söder om Malmö. Eller dammarna i Lomma, strax norr om Malmö. Dessa vatten brukar kunna ge en hel del gäddor runt 2 - 3 kg, men det tas betydligt större varje år.

Dina döda abborrar lär fungera fin fint vid ismete iaf, annars har jag faktiskt inte haft så stor framgång med död betesfisk, men det kan ju bero på flera olika orsaker. Andra här på forumet förordar död betesfisk framför levande.

Hoppas det ger sig...

Kommentera

Arriesjön är ju trots allt ganska stor, och min kunskap om sjön är dålig. Har bara varit där en gång tidigare och det gav inget alls. Jo, såg en fiskgjuse ta en brax!

Har ingen koll på vilken del av sjön som gäller för gädda, eller något annat för den delen. Dessutom jerkar jag inte, bara vanligt spinnfiskar och metar. Just mete tänkte jag prova för det verkar lite extra spännande.

Jag känner mig som sagt lite kluven, känns som att jag inte har tålamodet att sitta flera dagar utan ett enda hugg, men å andra sidan kanske det kan vara värt det. Det är ju trots allt gratis fiske i sege.

Vad säger du om svaneholmssjön, där ska det också finnas en del gädda har jag hört. Har varit där några gånger tidigare, men aldrig under höst/vinter, bara på sommaren då sjön är totalt igenväxt.

Kommentera

Svaneholmssjön är stängd större delen av året och fiske är endast tillåtet om man hyr båt vid slottet. Dock en väldigt trevlig sjö annars...men som du själv sa nästan helt igenväxt under högsommaren!

Kommentera

Svaneholmssjön levererar alltid, aldrig varit där utan att få gädda. Kört både mete med levande mört, tog en gädda på 8,6 kilo på det, sen jerkat och vanligt spinnfiske med wobbler/spinnare/skeddrag, allt gett fiskt. Inte de största gäddorna alltid men fisk är där gott om.

Det togs ju en gädda på över 16kg förra våren i Svane, tyvärr klubbades den så den finns inte kvar.
                Sjöns vatten sköts nu av en väldigt seriös man som gjort väldigt mycket för att hindra att den växer igen helt under sommarhalvåret. Jag tror det kan bli grymt fiske där med öppet vatten hela säsongen och som sagt, mete med levande mört funkar riktigt bra där. Du kan dra upp betesmörten i sjön medan du spanar på ditt gäddflöte

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                7 svar
                5 152 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg neo333
                av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                247 svar
                41 051 visningar