Björkadammen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Björkadammen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Björkadammen

Öppnar upp lite diskussion.

När vi besökte Björkadammen förra helgen blev vi lite lätt förvånade över att de efter ett styrelsebeslut endast har öppet till solnedgång, dvs drygt 19.00. Enligt uppgift har dammen varit öppen för fiske från 08.00 till 21.00. Finns det fler måttligt irriterade fiskare som känner till den plötsliga ändringen? Enligt deras hemsida är det till 21.00 som gäller, men inte enligt fiskevakten som jagade bort oss ca. 19.15.

Enligt deras hemsida har de sen början av 2009 planerat in fisk från Raus fiskodling, dvs regnbåge. Enligt rykten här på FS och från andra fiskeforum är det rätt dåligt ställt med Raus Sporfiske/fiskodling vilket gör mig ganska orolig för hur fisken som planteras in egentligen mår och hur det kommer påverka fisket.

Fisken hoppade och slog i vattnet väldigt ofta under hela dagen och en erfaren fiskare hade sagt att det är ett onormalt beteende +fisken är stressad. Detta kan säkert stämma då vi var drygt 20 fiskare totalt.
    Senast ändrad av FireRaptor; 2009-09-24, 10:58.

Att de stänger tidigare än 21.00 brukar motiveras med att fisket är tillåtet till senast 21.00 eller mörkrets inbrott. Så är det i flertalet dammar iallafall i Skåne. Vet inte varför. Stör mig inte eftersom jag inte brukar fiska regnbåge men jag har full förståelse över att det är irreterande.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
      Öppnar upp lite diskussion.

När vi besökte Björkadammen förra helgen blev vi lite lätt förvånade över att de efter ett styrelsebeslut endast har öppet till solnedgång, dvs drygt 19.00. Enligt uppgift har dammen varit öppen för fiske från 08.00 till 21.00. Finns det fler måttligt irriterade fiskare som känner till den plötsliga ändringen? Enligt deras hemsida är det till 21.00 som gäller, men inte enligt fiskevakten som jagade bort oss ca. 19.15.

Enligt deras hemsida har de sen början av 2009 planerat in fisk från Raus fiskodling, dvs regnbåge. Enligt rykten här på FS och från andra fiskeforum är det rätt dåligt ställt med Raus Sporfiske/fiskodling vilket gör mig ganska orolig för hur fisken som planteras in egentligen mår och hur det kommer påverka fisket.

Fisken hoppade och slog i vattnet väldigt ofta under hela dagen och en erfaren fiskare hade sagt att det är ett onormalt beteende +fisken är stressad. Detta kan säkert stämma då vi var drygt 20 fiskare totalt.
      Du har varit inne på sportfiskarnas skånes hemsida och missat denna text:
      Välkommen till Björkadammen
      Björkadammen är öppen dagligen kl. 8.00 tills solens nedgång dock senast kl. 21.00.
      Och så har det varit så länge jag kan komma ihåg.

Att fisken hoppade och slog i vattnet kan bero på att det är nyplanterad fisk,men det kan bero på andra orsaker. 20 fiskare runt Björkadammen kan säkerligen inte stressa upp fisken så mycket, var det någon som fick fisk och hur såg den ut.
      Sen skall man skilja Raus sportfiskeanläggning och deras odling som har skyldighet att hålla en en viss hygienklass samt en annan klass på sportfiskevattnet då odlingen blir kontrollerad av både fiskehälsan samt miljöförvaltningen.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Tjenare!

Jag var där också den helgen, gubben va stirrig o komma ifrån där precis i skymning när fisken börja vaka så fint. Men regler e regler finns inte så mkt att göra åt det.

Sen beror det mycket på vem som vaktar, vissa har öppet längre o andra inte.

Såg inte så många fiskar komma upp, ca 1-3 på 20ish fiskare den dagen trotts att de sa att de planterat in 150 kg regnbåge veckan innan. Regnbågs fiske kan vara ett mysterium vissa dagar

Naxzor
        Fiske är livet!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
          Du har varit inne på sportfiskarnas skånes hemsida och missat denna text:
          Välkommen till Björkadammen
          Björkadammen är öppen dagligen kl. 8.00 tills solens nedgång dock senast kl. 21.00.
          Och så har det varit så länge jag kan komma ihåg.

Att fisken hoppade och slog i vattnet kan bero på att det är nyplanterad fisk,men det kan bero på andra orsaker. 20 fiskare runt Björkadammen kan säkerligen inte stressa upp fisken så mycket, var det någon som fick fisk och hur såg den ut.
          Sen skall man skilja Raus sportfiskeanläggning och deras odling som har skyldighet att hålla en en viss hygienklass samt en annan klass på sportfiskevattnet då odlingen blir kontrollerad av både fiskehälsan samt miljöförvaltningen.
          Tumlaren
          Du har så rätt. Tillbringar man 9-10 timmar framför en datorskärm 5-6 dagar i veckan så blir det rätt grynigt framför ögonen och även lite hjärnan förmodligen.

Tack!

Jag tog en fin regnbåge på 1.3 kg och fiskekompisen en på drygt 1.1 kg ungefär. Fiskarna var riktigt fina, fenorna nästintill perfekta och var på riktigt kämparhumör. Tyvärr såg jag inte fler än 2-3 st, det verkade vara rätt dåligt.

Om det är så dåligt i Raus som det ryktas om, tycker jag dock att myndigheterna redan borde ha stängt ner stället så, det kan inte vara så illa.

Eller?

Ursprungligen postat av Naxzor Visa inlägg
          Tjenare!

Jag var där också den helgen, gubben va stirrig o komma ifrån där precis i skymning när fisken börja vaka så fint. Men regler e regler finns inte så mkt att göra åt det.

Sen beror det mycket på vem som vaktar, vissa har öppet längre o andra inte.

Såg inte så många fiskar komma upp, ca 1-3 på 20ish fiskare den dagen trotts att de sa att de planterat in 150 kg regnbåge veckan innan. Regnbågs fiske kan vara ett mysterium vissa dagar

Naxzor
          Ja, det var han verkligen. Lite skrattretande att han körde runt med sin Saab på gräsmattan för att säga till oss att fisket var avslutat för dagen. Dock var han rätt gammal och i ganska dåligt "skick".

Var det ni som småbråkade lite med vakten om tiderna på parkeringen?

Nej, det var nog rätt dåligt med fisk som kom upp verkade det som. Däremot minns jag nu att det kom upp minst 4-5 regnbågar då vi gick förbi en man +son som hade en i kylväskan och en äldre man som hade en liggande på marken.

Lite smått otroligt med 150 kg regnbåge och 4-5 fiskar på 20 man under en hel dag! Men som du säger, det är nog ett stort mysterium alltihopa.

Kommentera

Aa det va svärfaren som frågade om de med tiderna, det kom ut aggressivare än menat men han var lite frustrerad han med.

Brukar ofta dra min kvot där, men de låga vattnet där har försvårat det lite.

Jag tycker fisk kvalitén i björka har blivit riktigt bra om man jämför med för nått år sen, då var de inte så fina. Perfekta fenor på dem nu.
            Fiske är livet!!!

Kommentera

Vad är det egentligen som är så dåligt på Raus anläggning?
              Om fiskehälsan samt miljöförvaltningen synat stället bör där vara grönt ljus.
              Att där sedan finns karp i några av fiskedammarna som stör eller irriterar sportfiskare är egentligen inget hinder för tillsynsmännen.
              Och jag skulle även tro att om där finns karplöss som några påstår på de stora regnbågarna i fiskedammarna så är heller det inget som kan göras något åt så lätt. Tyvärr finns även fisklöss och parasiter fritt ute i naturen.
              Även Tollerupssjön hade mycket karp för nåt år sen och problem med parasiter samt grumligt vatten,karpens bökande på botten kan vara en orsak till det.Dammen tömdes dock,karp rensades så gott det gick och även grävdes där bort endel gyttja från botten.
              Senast ändrad av Karpfäst; 2009-09-25, 13:54.

Kommentera

Hur är flugfisket i Tollerupssjön?

Har du testat Bogrens dammar? Funderar att ta dit till någon av dessa fiskevatten.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Förra säsongen var Tollerup riktigt bra. Kom aldrig därifrån utan full pott plus några tillbakasläppta. Nuförtiden upplever jag det som det har blivit sämre. Om det beror på deras problem med tjuvfiske eller om dem reducerat fisktillförrseln till dammen, det vet jag inte. Men själva sjön är hur fin som helst. Den är ju som en riktig skogssjö, ligger avskilt och är mycket trevligt folk där Absolut värt ett besök.
                  Ang Bogrens dammar så är det mer som två vattenpölar. Om det är rätt dammar jag tänker på. Aldrg fiskat där, men har inte hört allt för goda saker om dem.
                  Senast ändrad av Knappen; 2009-09-26, 13:50.

Kommentera

O.k Tack så mycket för infot Knappen!

Då får det väl bli ett besök i Tollerup då.

Vet du hur det står till med Bjeveröds dammen oxå? Har fiskat där ett par gånger för ett par år sedan. Rätt trevlig liten damm. Men oroar mig för den ev. vatten växligheten. Har hört att den gror igen ibland. Vill ju inte komma dit och finna en damm som ser ut som en bytta med spenat soppa.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2009-09-26, 14:07.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 049 visningar