Fisketips Rögle Dammar (Lund) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketips Rögle Dammar (Lund)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketips Rögle Dammar (Lund)

Hej, tänkte om någon har några bra tips till fisket i Rögle. Damm 1 & 2 verkar vara väldigt svårfiskade vad jag sett hitills.

Jag är inte ute efter någon speciel fisk utan det är roligt bara man får något på kroken där

Föresten, jag pratade med tillsynsmannen där för några veckor sedan och fråga han hur ofta det släpps i ny fisk i dom två första dammarna, till svar fick jag att dom inte släppte i någon fisk då det inte är lönt. Vadå inte lönt?! Vad mena han med det? Förövrigt så senast jag va där hade det flytit upp en 5-6 döda bågar till ytan!

Men abborr & gädd fisket där, hur är det? någon damm att rekommendera om man låt oss säga är ute efter abborre?

Annars är alla tips välkommna, så som tips på drag, beten, flugor, hotspots m.m!

Abborrarna i rögle är grymma. 2,5 kg är den största jag hört talas om och har själv varit vittne till en på 2 kg..... utlekt! 1,6 kilos fångas regelbundet. Några tips har jag inte, utan "rätt" dag gäller. 3:an, 4:an och 5:an är bra, med betoning på 5:an. Där har även en tolv-kilos gädda kommit upp.

Kommentera

Härligt med ett tips än så länge i allafall
      När man fiskar efter abborre ska vinden gärna ligga på så vattnet "ruggas" upp? för när jag var där o kollade var hela damm 5 vindstila? Blir fisken rädd då eller är den fortfarande på humöret?

Vad för drag/beten rekommenderar du om man ska fiska abborre i 5an? För spinnfiske då!
      Och hur står abborren såhär års? långt ut, inne vid kanterna etc?

Kommentera

Abborren är en konstig fisk som jag inte riktigt förstår mig på. Den har en sluten simblåsa, vilket innebär att den inte kan fylla på luft genom att gå upp och "rulla". Den måste själv sköta detta genom nån slags gasbildning. Detta innebär att vid lufttrycksförändringar så får abborren "fel densitet" vilket gör den mycket trög. Så ut och fiska den vid stabila lufttryck, enligt sägen iaf. Men jag har upplevt bra abborrfiske vid fel förhållanden, så jag kan faktiskt inte säga när man ska ta den. Abborren gillar värme, men på sommaren är det bättre att ta den när det är lite svalare. Abborren är inte nån utpräglad kvälls- eller gryningsfisk, som gäddan under sommarmånaderna. Den tar alla ljusa timmar. Kör med småspinnare, eller jiggar, det brukar vara heta beten. Den på 2,5 kg tog på ett skeddrag, många av de andra har tagits på mete med mask. Ett tips är att hitta ett drag som påminner om en kräfta. Det finns mängder med kräfter i dammarna, vilket är orsaken till abborrarnas stora vikter. Småfisk i stim upp till 10 -15 cm ses ibland hoppa i ytan. Det är storabborrar som jagar upp dom. Ett kast i detta inferno misslyckas sällan. Mulet, soligt verkar inte spela nån roll, ej heller hur pass mycket det blåser. För gäddan däremot är det bättre med lite ostadigare väder

Kommentera

Tack för mycket bra information, ska ut någon dag och se vad damm 5 har att bjuda på. Återkommer med resultaten!

Kommentera

Någon som nyligen har fiskat i dammarna? Är tänkt att jag ska dit på söndag och göra ett försök på braxarna. Så alla tips är välkommna :-)

Kommentera

var där i helgen o jag tyckte det sög riktigt mkt man blev liten besviken o 3 dammen e det bara alger i hela dammen

Kommentera

Ursprungligen postat av Marcus89 Visa inlägg
                var där i helgen o jag tyckte det sög riktigt mkt man blev liten besviken o 3 dammen e det bara alger i hela dammen
                Fiskade du i 1 & 2an eller 3,4,5an? Samt blev det nån fångst?

Kommentera

Ursprungligen postat av olof.anderberg Visa inlägg
                  Fiskade du i 1 & 2an eller 3,4,5an? Samt blev det nån fångst?

Jag fiskade i 3,4,5 o ingen fångst förutom en 5 cm lång abbore i 4:an. sen 2 kräftor hahaha. så ja dålig fångst kan man säga:/

Kommentera

För att hålla liven i tråd kan jag komma med lite uppdateringar...

Var där ute rätt så nyligen, dock stannade vi inte mer än 1,5 timme (kom dit halv halv 8). Aktiviteten i damm 5 såg inte helt fel ut, väldigt mycket som var uppe vid ytan och plocka insekter m.m.
                    Tyvärr fick jag inget, var lite dum och glömde beteslådan hemma så körde endast med en stooor vit jigg!

Har lite planer på att skaffa mig ett antal 'Myrans' spinnare, och sedan gå fånga en jätte-abborre där, dock får vi se hur det blir med de, folk verkar ju konstant gå därifrån missnöjda.

Någon annan som varit där på senare tid?

Editerar med en fin bild från Rögle:
                    Senast ändrad av olof.anderberg; 2008-09-06, 16:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 067 visningar