Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag vet inte var man ska lägga måtten på vad som skall kastas tillbaka?

    Har för mig att danskarna har något om att man kan spara det som ligger mellan 15-30cm resten skall tillbaka, dom som är mindre är inget att ha och dom som är större är dom som ser till att det blir fler småborrar.

    Verkar vettigt även om det är svårt att inte spara en borre på över kilot!

    Kommentera


    • Har ett minne av att jag läst i nån fisketidning för ett tag sen att borrar över 40 cm bör mer eller mindre alltid släppas tillbaka, men jag är inte hundra.

      Kommentera


      • Mitt sätt att minska antalet småborrar på kroken är att köra med skallar på 10gr, dom minsta får lite svårt att få in kroken i käften då! Ok att dom ibland lyckas men antalet minskar drastiskt!

        Jag har fiskat borre i kanalen många år så jag märker minskningen, men antalet fiskare är oxå betydligt mindre nu en för 3-4 år sedan. Innan stod det folk i nästan hela kanalen och alla fick fisk, så är det definitivt inte nu!

        Hur mycket som har med bygget att göra och hur mycket som är utfiskning vet jag inte, nätfiskarna har alltid funnits och kommer nog alltid at göra det så jag tror inte man kan skylla allt på dom.

        Jag vet att det finns folk som står och tar flera hundra borrar och bara kör C&R vilket jag tycker är lite vansinnigt, tror knappast att alla dessa borrar överlever behandlingen.

        Jag kanske gör fel själv oxå ibland, brukar numera tar jag till ett par middagar och sen sluta för dagen.

        Förr när det fanns mer borre sålde min fru, då kunde man plocka 2 20kg ris-säckar med stora borrar på 3-4 timmar, är det någon som har märkt samma skildnad som jag i antalet borrar?

        Jag vill ha borrarna kvar men vet inte hur, några bra förslag utom att sluta fiska dem?

        Kommentera


        • Jag hade verkligen välkomnat om man styrde upp regler för abborrfisket i kanalen för att det ska kunna fortsätta finnas goda möjligheter till sportfiske där även i framtiden. Sedan om det handlar om min-/maxmått, säsongsbegränsningar eller begränsning i antal behållna fiskar kan ju diskuteras.

          Så länge det handlar om någorlunda vana sportfiskare kommer de allra flesta återutsatta abborrar att klara sig alldeles utmärkt. Men naturligtvis ska man inte släppa tillbaka skadad fisk.

          Att fånga en massa fisk för att sälja vidare, som du berättar om Jörgen, ser jag som fullständigt förkastligt i alla andra sammanhang än rent yrkesfiske.

          Kommentera


          • Borrefisket blir nog omöjligt att reglera, dom flesta som kastar tillbaka borrar vet inte att dom måste blöta händerna före dom tar i fisken.
            Hur borren mår efter det vet jag inte men det brukar flyta rund en hel del döda borrar i vissa perioder.

            Fanns 2 damer som alltid fiskade borre i parken och matade hägrar med dem, dom tog enorma mängder mindre borrar men kastade tillbaka dom stora, jag har aldrig sett deras fiske påverka mängden fisk, så vad anledningen är vet jag inte, bygget kanske?

            Det värsta svineriet i fiskeväg och mängder måste vara horngäddefisket. det om något skulle regleras.

            Kommentera


            • tja

              Har inte fiskat mer mer än två tre år, men säsongen 2008 var det betydligt mer fisk känns det som i alla fall. Kunde få 130 fiskar på en kväll med CR på 125 av dem. Alla som fiskar bör skaffa sig en medvetenhet om ekologi och hur beståndet ser ut på platsen och sen anpassa sitt fiske efter detta/om man tar hem matfisk.
              Samt hantera fisk varsamt, lägga/släppa ned den i vattnet igen, använda handskar eller våta händer.

              Jag är för CR på allt 1 kg + och även på de flesta mindre.

              Ombyggnaden och nätfisket kan nog lika bakom nedgången.

              2010 var sådär, inte speciellt många och stora fiskar.

              Kommentera


              • Ja det är storleken som förvånar mig, brukar aldrig spara något på under 0,5kg, och dom riktigt stora åker tillbaka, dom har haft avstängt lite överallt vilket nog har haft betydelse,
                det jag kom att tänka på var att beståndet minskade rejält samtidigt som dom lade i någons sorts pumpar och slangar i kanalen, framför allt från centralen och bort till länsrätten, då blev oxå vattenståndet lägre på vissa platser, vet inte vad pumparna var till för men dom hade med tunnelbygget att göra.

                Fisken finns säkert, frågan är bara var dom tar vägen när dom inte kommer in där dom brukar!

                Förr stormtrivdes dom stora borrarna vid centralen, men det har minskat en hel del sedan taxibilarna inte fick stå där och slänga matrester m.m. i vattnet.

                Det enda stället jag har fått riktigt mycket på i perioder är på bryggan vid serveringen i parken!

                Förr spelade det ingen roll vilken tid på dygnet man fiskade men nu gör det tydligen det!

                Detta är faktiskt första året jag fiskar så här sent, brukar sluta i början av dec!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Mitt sätt att minska antalet småborrar på kroken är att köra med skallar på 10gr, dom minsta får lite svårt att få in kroken i käften då! Ok att dom ibland lyckas men antalet minskar drastiskt!

                  Jag har fiskat borre i kanalen många år så jag märker minskningen, men antalet fiskare är oxå betydligt mindre nu en för 3-4 år sedan. Innan stod det folk i nästan hela kanalen och alla fick fisk, så är det definitivt inte nu!

                  Hur mycket som har med bygget att göra och hur mycket som är utfiskning vet jag inte, nätfiskarna har alltid funnits och kommer nog alltid at göra det så jag tror inte man kan skylla allt på dom.

                  Jag vet att det finns folk som står och tar flera hundra borrar och bara kör C&R vilket jag tycker är lite vansinnigt, tror knappast att alla dessa borrar överlever behandlingen.

                  Jag kanske gör fel själv oxå ibland, brukar numera tar jag till ett par middagar och sen sluta för dagen.

                  Förr när det fanns mer borre sålde min fru, då kunde man plocka 2 20kg ris-säckar med stora borrar på 3-4 timmar, är det någon som har märkt samma skildnad som jag i antalet borrar?

                  Jag vill ha borrarna kvar men vet inte hur, några bra förslag utom att sluta fiska dem?
                  Läs det jag har fetstilat, sen kan du filosofera vidare om varför abborrfisket är mycket sämre nu än förr...

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Mitt sätt att minska antalet småborrar på kroken är att köra med skallar på 10gr, dom minsta får lite svårt att få in kroken i käften då! Ok att dom ibland lyckas men antalet minskar drastiskt!

                    Jag har fiskat borre i kanalen många år så jag märker minskningen, men antalet fiskare är oxå betydligt mindre nu en för 3-4 år sedan. Innan stod det folk i nästan hela kanalen och alla fick fisk, så är det definitivt inte nu!

                    Hur mycket som har med bygget att göra och hur mycket som är utfiskning vet jag inte, nätfiskarna har alltid funnits och kommer nog alltid at göra det så jag tror inte man kan skylla allt på dom.

                    Jag vet att det finns folk som står och tar flera hundra borrar och bara kör C&R vilket jag tycker är lite vansinnigt, tror knappast att alla dessa borrar överlever behandlingen.

                    Jag kanske gör fel själv oxå ibland, brukar numera tar jag till ett par middagar och sen sluta för dagen.

                    Förr när det fanns mer borre sålde min fru, då kunde man plocka 2 20kg ris-säckar med stora borrar på 3-4 timmar, är det någon som har märkt samma skildnad som jag i antalet borrar?

                    Jag vill ha borrarna kvar men vet inte hur, några bra förslag utom att sluta fiska dem?
                    Du har väl kanske svaret i det du skriver? C&R, vet man vad han gör så överlever säkert 90-95% av fisken. men är beräknat på att man har blöta händer,brukar en knutfri håv,inte lägger fisken på marken m.m.......kunskap! och regler!
                    Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

                    Kommentera


                    • Det är folk som tagit och tar betydligt mer borre en jag sedan långt före jag började fiska, Om jag tar 100kg borre per år och i rätt storlek har inte så stor betydelse, så det har med något annat att göra,
                      Men jag tror sorgligt nog inte vi kan göra något åt saken, tror bygget har en stor betydelse, snackade med en dam som brukar fiska där och har gjort det i över 30år hon trodde att vädret oxå hade betydelse, inga höststormar brukar enligt henne betyda mindre fisk, tycker oxå att vattnet varit ovanligt lågt, vet inte varför! Kanske en kombination av lite vind och att dom stängt av inloppen.
                      Har försökt fråga borrarna men dom vill inte svara!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 112 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      40 993 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok
                       
                      Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      13 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fjällfotakingen  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      787 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Arbetar...
                      X