Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fint då gör du som jag brukar göra men sorgligt nog är det inte många som fiskar på det sättet, största delen av kanalen är omöjlig att återutsätta fisk från utan plastspann, och ändå står folk ock slänger i fisk. Varje år innan säsongen börjar kommer här en sabla massa gnäll om andra fiskare som gör saker, jag har fiskat i kanalen så pass länge att många här inte var födda när jag startade och därmed sätt växlingarna, fiske-trycket var betydligt högre för 10-15 år sedan jämfört med nu och vi märkte inga stora skillnader från år till år, Det lades nät inne i kanalen och det ända vi blev förbannade på var att vi satte jiggarna i dom.

Dom senaste 3-4 åren har fisket blivit sämre i en stor del av kanalen, vädret har samtidigt blivit varmare och dom har börjat bygga lite överallt.

Jag har känslan att det inte har så mycket med oss fiskare att göra utan helt andra orsaker, så vi behöver inte gnälla så fort vi ser eller hör något som inte passar oss, bonka fisk tar dör på fisk precis som C&R och bygge vare sig vi vill det eller inte, ända säkra sättet att bevara fisken är att ge fan i att fiska...

Detta året har det varit mycket småfisk i parken samtidigt som dom öppnat vid centralen/börshuset så jag tror det blir ett bra år med betydligt mer stor fisk en dom senaste 2. Så låt oss hoppas på ett bra fiske-år med massor av stor borre.

Jag kommer att rapportera in här hur det går och vilka beten jag använder, men blir nog som vanligt att jag metar i parken och kör spinn där det är djupare.

Ett litet råd till er som är nya på borre-fisket är att inte stå på broarna och fiska dagtid, det är förbjudet och kanot-klubben har aldrig varit sena att skicka in klagomål på det.

Kommentera

• [QUOTE=jorgen.mansson;659574] "största delen av kanalen är omöjlig att återutsätta fisk från utan plastspann, och ändå står folk ock slänger i fisk."

Struntprat. Så länge du inte står uppe på broarna (vilket för övrigt inte är tillåtet) går det alldeles utmärkt att återutsätta fisken på de flesta ställen.

Kommentera

• Det säkraste sättet är väl att stoppa ner handen i vattnet när man krokar av fisken och sedan hålla fisken upprätt en lite stund tills den återhämtat sig. Det är i alla fall vad jag har lärt mig. Att kasta i dom även från lägre höjder kan ge ordentliga skador, det som tex hände igår var antagligen att sim-blåsan gick åt hellsike och då kommer dom inte upp-flytande.

Tycker var och en skall kunna fiska som dom vill utan pekpinnar från andra (inom rimliga gränser) tror den ända gången jag säger till är när folk står och leker med levande fisk på land, det är inte många gånger jag haft problem med folk som fiskar under alla år oavsett vilket land dom kommer ifrån och vilken religion dom har.

Kommentera

• Vad har funkats bäst för är?? Jigg, dropshot, spinnArr eller mete?? Vilken tid på dygnet??

Kommentera

• Mete är alltid effektivast men man får en massa små-skit hela tiden och dom fina borrarna blir sällsynta, Jag tar överlägset mest på kola-färgade jiggar twintail, mina riktiga favoriter är nästan omöjliga att få tag i, det är en längre kola-färgad jigg, påminner om en tobis, hittar jag dom så skall jag lägga upp en bild här.

En sak som funkar ibland är att ha ett blysänke längst ner och sedan sätta jiggen på en vanlig enkelkrok som upphängare och veva in långsamt. går även att ha jiggen på enkelkrok längst ner och ett lättare blysänke en bit upp på linan. Man får en helt annan rörelse på jiggen om man tar bort den stora jigg-skallen.

Variera djup och inspinnings-hastighet är också ett sätt att öka chanserna.

Jag fiskar aldrig natt så tidigt på morgonen eller efter 16:00 brukar va bäst för mig.

Kommentera

• Körde sist mete med stora maskar. Grabben tyckte att det var skoj. Det nappade hela tiden.

Kommentera

• Är det dags att börja fiska efter de stora i kanalen nu eller ska man vänta ett tag till?
                Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

• Ursprungligen postat av palle007 Visa inlägg
                  Körde sist mete med stora maskar. Grabben tyckte att det var skoj. Det nappade hela tiden.
                  Vad använder du för flöte??

Kommentera

• Jag har både ett kastföte 15gr och gamla hederliga korkflöte i mellan-storlek båda funkar men om man inte behöver kasta riktigt långt är nog dom gamla korkflötena bättre.

Kommentera

• Jag använder 8g vanligt metflöte. ca 25cm lång

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 203 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 070 visningar