Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det där med vattenhinken är bra, det minimerar tiden utanför vattnet samtidigt som fisken får en vettig chans att vila innan den går tillbaka!

    Kommentera


    • Jag vet inte hur pass mycket skada en fisk tar av att vara utanför vattnet. Men jag vet hur en människohjärna påverkas av brist på syre. När jag gjorde lumpen som brandman på nittiotalet, fick vi lära oss att människohjärnan börjar ta skada direkt då syretillförseln upphör, och efter 3-4 minuter utan syre börjar permanenta och allvarliga skador uppstå på hjärnan. Antagligen går detta inte att översätta rakt av till fiskar, men det kan ändå vara värt att tänka på att verkligen minimera tiden utanför vattnet. Även om fisken inte dör av hjärnskadorna borde den ju kunna bli lite lätt retarderad, och utvecklingsstörda fiskar känns ju inte heller helt okej...

      Kommentera


      • CPR är bättre än rent köttfiske i alla lägen...
        Okej att man plockar 2-3 st mellan 0,5-1 g då och då, men att plocka "hundra kilo om året" och försöka rättfärdiga det med att det finns andra som är värre (varför jämföra "sportfiske" med de som lägger nät i kanalen?), är sanslöst.

        Skulle en fisk då och då inte överleva hanteringen, så tvivlar jag på att kadavret går till spillo. Bättre att en liten sorgsen ål får ett riktigt skrovmål, än nån som kan köpa sin fisk på ICA.

        Kommentera


        • Dom jag siktar på är den grupp fiskare som fiskar 1000 borrar eller mer med enbart CR och sedan klagar på alla som sparar fisken i tron att deras fiske är harmlöst!

          Upptag av fisk tycker jag skall avgöras av mängden fisk och oftast reglerar det sig själv.

          Har kanske lite agg mot fiskare som enbart fiskar CR för sitt eget nöjes skull, vill man inte käka fisken är det bättre att ge fan i att dra upp den!

          Sedan är det ju bara bra om man slänger tillbaka det man inte vill spara, men att dra upp massor för att spara ett fåtal eller inget för att det är jobbigt att rensa

          Jag tillhör den grupp människor som ser fisk som mat inte något man leker med för sitt eget nöjes skull, sedan är det upp till var och en att tycka vad dom vill, jag dömer inte.

          Jag tar hem det jag behöver i borreväg och slutar sedan att fiska, om detta går på en gång eller om det tar någon månad är olika. Ibland har vi sålt till bekanta men inga enorma mängder.

          Är lite orolig för hur länge det går att köra CR fiske, akvariefiskar är redan skyddade av lagstiftningen och det är nog bara en tidsfråga innan vilda fiskar oxå blir det

          Hur vi då ska göra med minimimåtten får politikerna avgöra, man får inte spara fisk under vissa mått samtidigt får man inte kasta tillbaka dem

          Kommentera


          • Kul att du anser att jag inte borde fiska pga att jag inte ens äter fisk... Har du funderat på vad sportfiske faktiskt står för?
            Det är precis så jag ser det, som en sport.
            Jag tycker det är synd att du har en så grymt gammaldags syn på fiske och hur det ska bedrivas. Varför inte börja fiska med nät, när du ändå bara bryr dig om hur mycket fisk du får med dig hem?

            Kommentera


            • Jörgen, hade alla spöfiskare haft samma inställning som du kan jag lova dig att det inte hade funnits särskilt mycket fisk kvar i våra vatten, med tanke hur högt trycket från yrkesfisket redan är. Jag vet ju inte om du kallar dig sportfiskare, men för oss som bedriver sportfiske är det frisk luft, avkoppling och spänning som är huvudmålet - inte införskaffandet av mat.

              Vill du tvunget ha ihjäl så mycket fisk att du inte ens själv kan käka upp den, skaffa dig båt, nät och yrkeslicens. Som fritidsfiskare är det inte bara förkastligt utan också förbjudet att sälja fisk vidare till andra.

              Kommentera


              • Som jag sa tidigare tar jag den mängd fisk jag behöver och inte mer, kanske lite extra som jag säljer istället för att ge bort, som jag oxå skrivit tidigare skiter jag fullständigt i folk som fiskar med förstånd, dom enda jag har något emot är dom som drar 1000 borrar om året eller mer bara för att räkna dem och kasta i dom igen i tron att dom inte gör skada, och tyvär är det en drastiskt ökande grupp i Malmö!

                Fick en länk om att sälja fisk så jag får väl dela med mig av 2 om CR fiskets påverkan på fisken.





                Sen får vi väl hitta en balans på hur vi ska fiska för att kunna behålla ett hyffsat borrefiske, får se nästa år hur fisket ser ut då! Tror bygget är den stösta boven, vädret i slutet av sommaren , början av hösten var oxå skumt det är nog den största orsaken till att mer en 50% av kanalen hade katastrofalt fiske!

                Kommentera


                • Ok

                  Tack för artiklarna Jögge.

                  Tja CR kan lätt få lite religiösa övertoner, visst jag håller med det som sägs i artikeln om flugfiske av laxfiskar. Grejen med sportfiske är att inte ta det för allvarligt ....det är ju trots allt inte fotboll...... eller ännu värre politik.

                  Spann däremot visst, klokt råd tycker jag.

                  Ha ett kul o bra fiske och använd omdömet på ett klokt sätt ute bland fågel, fisk och allt däremellan.
                  SKITFISKE

                  Kommentera


                  • Vi skyller minskningen av borre på politikerna eftersom det var dom som startade tunnelbygget

                    Kommentera


                    • har kört förbi kanalen igår och idag, isfritt vid trädäcket! och isen som ligger utanför polishuset ser ut att ha blivit mycket tunnare!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 112 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      40 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok
                       
                      Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      13 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fjällfotakingen  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      787 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Arbetar...
                      X