Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har alltid kört C&R på borrar i stora mängder och trott att dom hade en stor chans att överleva, idag satte jag mig och googlade på det och måste nog ändra uppfattning,

    Det som var bra var att jag lärde mig betydligt mer om hur det skall göras för att inte skada fisken, sen är det bara att försöka lära sig det!

    Saker som att inte använda håv eller händerna,egentligen aldrig använda något som rör vid dem för minsta tryck ger ordentliga invärtes skador som vi inte ser.
    Att deras kroppar inte är skapta för att vara ovanför vattnet och därför tar skada så fort man lyfter upp dem.
    Detta för att dom normalt lever ett nästan tyngdlöst tillstånd i vattnet och blir utsatta för ett fruktansvärt tryck så fort dom lyfts upp.

    Vi får försöka lära oss att kroka av borrarna under vattnet utan att ta i dem, det verkar vara det enda sättet som ger dem en ordentlig chans.
    Det lättaste borde då vara hullinglösa krokar.

    Någon som har en annan metod som funkar där man inte behöver lyfta upp eller ta i fisken???

    Kommentera


    • Lite överdrivet kanske, abborren är fan tuff och det är klart du kan ta på fisken...
      Om du kan rycka en krok genom läppen på den och sen släpa den genom vattnet med sin egen kroppsvikt, så tror jag inte den far mer illa om du skulle röra vid den.




      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

      Saker som att inte använda håv eller händerna,egentligen aldrig använda något som rör vid dem för minsta tryck ger ordentliga invärtes skador som vi inte ser.
      www.brinksfiske.blogg.se

      Kommentera


      • tja

        tja Hur hade du själv velat bli avkrokad ?
        Skämt åsido, hur skulle det gå till att kroka av fisk i vattnet på centralen t ex? 2,5 m ner till vattnet!?
        Man får försöka ta det varsamt, med firrarna ändå.
        Hade ju vart intressant att läsa nån forskning om överlevnadsprocent, etc olika metoder för CR etc.
        Hullinglösa krokar tror jag på, kan lätt bli stora skador med hullingar.

        Kommentera


        • Avkrokningsmatta (typ liggunderlag om man inte vill köpa en "specimen-matta"), knutlös håv med långt håvskaft som räcker ner till ytan från en upphöjd plats, och försöka vara kvick men noggrann vid avkrokning och behandling av fisken Inte behöver man behandla fisken som om den vore gjord av porslin, men man ska heller inte tro att den klarar av allt a'la Stålmannen!

          Kommentera


          • Tänk er själv att gå från nästan viktlöst tillstånd upp i lufttryck , ev bli tagen i handen eller i en håv och sedan tillbaka kastad från flera meters höjd, självklart tar fisken rejäl skada av detta även om den kanske inte dör vilket säkert påverkar fiskbeståndet negativt!

            Kanske en dum jämförelse men om dom drar ner flera tusen personer på djup där man måste ha dykardräkt släpper ut dom tills dom håller på att dö och sedan tar in dom igen, ev samtidigt trycker på dem på ett sätt som förstör deras inre organ, hur många av dem tror ni skulle få ett litet men av detta om det inte finns läkarhjälp? 10% 50% 90% ??

            Finns forskning på detta samt pågående forskning på några universitet.
            Allt pekar åt samma håll ang. skadorna. Googla lite bara så får ni fram det, skit i partiska vinklingar från fiskare/sportfiskeorganisationer eller folk som inte tycker om oss så blir det nog ganska ok info.

            Självklart vill jag som alla andra sportfiskare att det skall vara ok med C&R men jag börjar tvivla något!

            Ang. att inte behöva kasta i fisk från höga höjder, fyll en spann med vatten och ha dom i tills du skall släppa i dem eller ge fan i att stå så tillbaka-kastning blir svår

            C&R är bra om man får på en fisk som man inte vill ha, men att göra som en del och dra upp räkna och kasta tillbaka flera tusen fiskar om året och tro att alla överlever och mår bra anser jag vara lite idioti eller??

            Kommentera


            • Det är ett flertal länder som av någon anledning har förbjudit C&R bla, Tyskland och Schweiz vet inte varför, skall finnas betydligt fler, någon som känner till vilka och varför det är förbjudet??

              Kommentera


              • Enligt vad jag kan få fram är dödssiffran vid varsam behandling av kunnigt folk ca:10% skadeprocenten kan jag inte få fram men den borde ligga väldigt mycket högre!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Enligt vad jag kan få fram är dödssiffran vid varsam behandling av kunnigt folk ca:10% skadeprocenten kan jag inte få fram men den borde ligga väldigt mycket högre!
                  100 % döda fiskar kontra, i sämsta fall en hög dödlighet och 90% av alla fiskar som släpps tillbaka dör, ger ändå en högre siffra levande fiskar. Sen tror jag att dödligheten är långt ifrån 90% på de fiskar som släpps tillbaka. De fiskar som är känsligast är laxfiskar i sommarvarmt vatten.
                  KNÆK OG BRÆK

                  http://trosansfiske.blogspot.se/

                  Kommentera


                  • nu har jag inte läst allt på detta inlägg. men själv har jag en stor hink med vatten med mig när jag fiskar abborre, mört mm. har fisken där i och sen när jag fiskat klart så får dom som över lever ( 98% ) av fisken gå tillbaka ner i vattnet genom att jag sänker ner hela hinken i vattnet. dom som inte klara sig får tyvärr gå till mat eller värsta fall kattmat. bättre de än att bara släng iväg dom ( tycker jag ).
                    men hanterar man fisken varsamt blöta händer ta ut kroken fint mm så klara dom faktiskt rätt mkt. de är vad jag tror i allafall. så här har jag alltid gjort och kommer troligtvis fortsätta att göra.

                    men har också funderat lite på C&R och hur mkt skada de gör på fisken att komma upp över ytan sen ner igen.

                    jag vet inte och borde kanske inte ytra mig i frågan.

                    Kommentera


                    • Som jag skrev tidigare är dödssiffran runt 10% en aning lägre en vad jag trodde! Skadorna på överlevande fisk har jag inte fått fram, borde finnas om man kollar noga, har fått mig en liten lektion i hur man lyfter och behandlar fisk för att minimera skadorna!

                      Det jag egentligen var ute efter med mina inlägg var och är den grupp fiskare som går runt i kanalen flera månader, drar upp massor med fisk för att bara räkna, väga och kasta tillbaka dem i tron att detta är betydelselöst för fiskbeståndet,

                      Finns vana fiskare som tar upp flera tusen borrar varje år på detta sätt och går sedan runt och skryter om det! (Om jag säger att 2 av dem kommer från Trelleborg finns det nog någon här som vet vem jag siktar på)dom gör mig vansinnig!

                      Dom flesta duktiga fiskare som sparar fisken som dom drar upp tar den mängd fisk dom vill ha att äta samt kanske en del till släkt och vänner och efter det slutar dom fiska, kör C&R på det dom inte vill ha!

                      Sen får dom lärde tvista om vem som gör mest skada!

                      Idioter finns alltid överallt där som finns vatten att blöta drag i men dom flesta som bär sig dumt åt är nog nybörjare som inte förstår bättre och dom får oftast inga större mängder fisk så deras skador på fiskebeståndet blir ganska litet..

                      Ställde en fråga innan varför Tyskland har förbjudit C&R, detta beror helt enkelt på att deras djurskyddslagar även innefattar fisk, man kan tex inte skjuta en Älg sy ihop den och släppa den för att kunna skjuta den igen året efter, och då får man inte använda C&R heller!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 112 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      40 991 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok
                       
                      Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      13 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fjällfotakingen  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      787 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Arbetar...
                      X