Borrefiske i Malmö Kanal! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borrefiske i Malmö Kanal!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Saxat från SportFiskeGiganten:

Livad street fishing-tävling i kanalen

Kommentera

• Jag tog 2 borrar som kanske skulle kunna ha blandat sig i striden om toppen nere vid centralen lite tidigare en tävlingen körde igång, jag fick lite information av en äldre fd. fiskare , jag har tyckt att borrarna vägt lite till storleken detta året, men han menade att det var helt normalt, fisken växer ganska snabbt upp till att bli långa för att sedan bli tjockare och tyngre utan att öka så mycket i längd,,,, är det så värkar ändå tillväxten va ok i Kanalen, då är det jag får upp inte så hemskt gamla exemplar även om dom ligger på över 40cm...

Någon som vet om det han sa stämmer????

Vädret gör nog att vi kan hålla på och fiska längre detta året, fortfarande samma temperaturer i vattnet som det brukar va i September!!!

Kommentera

• Fick ett par fina ikväll i kanalen nere vid kajarbetet bakom Drottningtorget. Hoppas de nu inte skrämmer bort fisken.
        Många fiskar upp till 500 gram. När kommer de bli lite tyngre?

Kommentera

• Bra fråga, som jag var inne på i föregående inlägg tycker jag dom är väldigt tunna till sin storlek

Kommentera

• En tanke som slog mig inatt: Varför inte bilda en intressegrupp eller förening för bevarandet av kanalfisket? Det är betydligt enklare att ha med kommunen att göra om man är en organiserad grupp (som dessutom skulle kunna få bidrag) än en samling enskilda individer. En sådan organisation/förening skulle t.ex kunna söka tillstånd för att lägga ut risvasar för att underlätta aborrarnas lek, eller hjälpas åt att avlägsna gamla cyklar och annat skrot från botten. För vem vet mer om var sånt finns än vi fiskare som jämnt och ständigt fastnar i det?

Kommentera

• Fundera på en ideell förening och kolla vem som vill va med, det kostar inget och blir en juridisk person som kan företräda oss, det borde funka alldeles utmärkt ...

Jag hjälper gärna till men vi får se till att medlemmarna har alla hästar hemma i huvet när dom går med,

Kolla på skatteverkets hemsida, det är egentligen inget konstigt och kräver inte mycket pappersjobb om vi inte vill det.

Kommentera

• En sån förening kan ju dessutom ha tvåvägskommunikation med kommunen, om de behöver "experter" att fråga ang. fisket. Eller om var man bäst placerar t.ex fler handikappanpassade flytbryggor så de inte lägger dem där det inte brukar finnas några större mängder fisk.

Kommentera

• Ända risken jag kan se är om man inte tänker på intagnings-krav på medlemmar m.m. då kan man få in rötägg som kan ställa till det ordentligt och en ideell förening får stå för deras misstag, ex köpa fiske-saker på föreningens namn för privat bruk, då åker föreningen på att betala eftersom ingen är personligt betalnings-ansvarig om det inte skrivs in i stadgar, finns en del sådant att tänka på men självklart kommer föreningens ord att väga betydligt tyngre en om vi skulle kontakta dom var för sig så det är ett bra sätt att gå tillväga för att kunna påverka kommunen......

Kommentera

• Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
                    En tanke som slog mig inatt: Varför inte bilda en intressegrupp eller förening för bevarandet av kanalfisket? Det är betydligt enklare att ha med kommunen att göra om man är en organiserad grupp (som dessutom skulle kunna få bidrag) än en samling enskilda individer. En sådan organisation/förening skulle t.ex kunna söka tillstånd för att lägga ut risvasar för att underlätta aborrarnas lek, eller hjälpas åt att avlägsna gamla cyklar och annat skrot från botten. För vem vet mer om var sånt finns än vi fiskare som jämnt och ständigt fastnar i det?
                    Jag tycker också att det är en bra idé. Som förening kan man få ansvar för att organisera fisket i kanalen. Just att städa, att forsla bort alla cyklar, kundvagnar och dylikt är mycket bra. Jag funderade på att föreslå kommunen att i stället för att slösa alla pengar på arbetsmarknadsåtgärder som inte funkar, att satsa på att ge till ett par stycken arbetslösa jobbet att rensa kanalen. Jag skulle ställa upp direkt. Kommunens "farkost" avsätt för sånt jobb står stilla nära kanotklubben och används nästan aldrig till att utföra det jobbet som den är byggd för.
                    Senast ändrad av CDan; 2011-11-24, 20:37.
                    Tight lines!
                    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• En förening kan ta in praktikanter eller kanske även fas 3 folk till att göra saker så riktigt bra tänkt! finns liksom ingen man direkt konkurrerar med på den vanliga arbetsmarknaden....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 035 visningar