Vad händer med Vombsjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad händer med Vombsjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad händer med Vombsjön?

Jag får allt mer rapporter om katastrofdåligt fiske på predatorerna i sjön. På sin höjd några små abborrar, men mängder av betesfisk just nu.

Och mina egna turer i år har bara varit bomturer och bara ett hugg som jag tappade på en troligtvis liten abborre. På ekolodet bara massa betesfisk.

Någon som har positiva rapporter från Vombsjön i år?

Har också haft ett par dåliga år där. Yrkesfiskandet samt enormt högt sportfisketryck har väl tagit ut sin rätt, huggen man får är på god medelvikt dock, inte många gäddor under 5kg man får numera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
      Har också haft ett par dåliga år där. Yrkesfiskandet samt enormt högt sportfisketryck har väl tagit ut sin rätt, huggen man får är på god medelvikt dock, inte många gäddor under 5kg man får numera.
      Har du någon annan sjö att jämföra med?

Kommentera

Hade bra hugg på en ca 3kgs glad o pigg sommar gädda i morse strax söder om boj 4. Kämpade fint o var uppe o vände 2 ggr o visade upp sig. Den släppte strax under kajaken pä väg upp för 3e gången. Askul på UL grejor! Den högg ganska djupt på en grön långsam vobbler/stickbait som jag fiskade väldigt knyckigt o ojämt med många stopp.
        Annars vart det inte ett enda hugg på hela morgonen.
        /Gustav

Kommentera

Har inte haft något bra fiske i Vombsjön i år. Ringsjön(som ligger rätt så nära Vomb) leverar normalt för mig. Vet inte om vattenståndet ifjor och/eller nätfisket är det som är boven i dramat.
          /MVH Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
            Hade bra hugg på en ca 3kgs glad o pigg sommar gädda i morse strax söder om boj 4. Kämpade fint o var uppe o vände 2 ggr o visade upp sig. Den släppte strax under kajaken pä väg upp för 3e gången. Askul på UL grejor! Den högg ganska djupt på en grön långsam vobbler/stickbait som jag fiskade väldigt knyckigt o ojämt med många stopp.
            /Gustav
            Hej,
            Använder också kajak. Kul om vi kunde ta någon gemensamn tur(men vi kanske skall undvika Vomb...). Finns kanske andra skånska kajakfiskare som vill hänga på?
            /MVH Olof

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
              /Gustav
              En gädda på en hel dag känns tunt. Är det gädda du där ute efter så kan du få några riktiga bra hotspots av mig där jag tappat gäddor runt 10 kg tre gånger förra sensommaren. Den sista höll jag på med i en halvtimme på lätt utrustning innan den valde att hoppa av jiggen (jag säger valde för det kändes som den kunde slitit sig när som helst). Vill du ha en utmaning vet jag en speciell plats där det alltid står stor gädda. (om inte nätfiskarna tagit dem).

Men då får du skicka PM till mig.

Själv fiskar jag helst efter abborre och gös. Och det verkar väldigt dåligt just nu i Vomb enligt de rapporter jag får.

Däremot sägs det vara sjukt mycket betesfisk (småmört) just nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
                Hej,
                Använder också kajak. Kul om vi kunde ta någon gemensamn tur(men vi kanske skall undvika Vomb...). Finns kanske andra skånska kajakfiskare som vill hänga på?
                /MVH Olof
                Hejsan! Javisst en gemensam fisketur vore kul!
                Jag har en sån där budget Julakajak o är inte alls någon erfaren kajakfiskare men hänger gärna med ut. Jag håller på att montera en elsnurra på kajaken o hoppas allt blir klart denna helgen.
                Skicka PM eller hör av dig på denna tråden.
                /Gustav
                Senast ändrad av Husse0416; 2016-06-24, 10:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg

Däremot sägs det vara sjukt mycket betesfisk (småmört) just nu.
                  Tack för svaret! PM skickat!

Gädda är alltid kul och jag släpper alltid tillbaka storgäddor.

Precis som du skriver verkar Vomb koka av betesfisk. Var ute i går morse också, varmt och inte ett enda hugg men sjön kokar av yngel, löja och mört som hoppar. Kanske gäddorna o gösen är för mätta helt enkelt. Fast nu i värmen har de kanske simmat ner i nån djuphåla o surar? Jag måste nog skaffa ett bra ekolod...
                  /Gustav

Kommentera

Inte ett enda hugg idag. Ingen annan fick nåt heller, vad jag såg.

Sjukt mycket betesfisk och vitfisk. Både på ekolodet och på ytan. Man kunde nästan ta dem med händerna. jag är allvarligt orolig för Vombsjön.

Nu har jag bara haft ETT hugg i år som dessutom tappades (var en liten abborre).

Det blir sannolikt inte något nytt årskort i Vomb för mig.

Orka inte slita med mig all utrustning för att bara få raggarsolbränna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 074 visningar