Havsöring runt Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring runt Skåne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns ett riktigt hett hot-spot vid ett varmvattenutsläpp där det brukar ligga ca 10 havsöringar utanför var gång.

Kommentera

Fiskade längs Sibbarp och pisseviken idag. En större följare och en tappad blev resultatet.
      Dock jäkligt gott att blöta grejjorna ordentligt.
      Ute på stenarmen såg jag en liten torsk komma upp men den blev som tur var återsläppt.

Kommentera

Tjenare!
        Ursäkta om jag skriver i fel tråd men hittade ingen som handlade om just horngädda(kan vara jag som letat dåligt, men om ni hittar en så får ni gärna länka ). så jag undrar när horngäddan kommer in vid ystad trakten och tänkte att ni som fiskar havsöring borde kanske märka detta. Vet att det brukar vara i början av maj men tänkte att dom kanske redan har börjat komma in ? .

Nu när jag ändå skriver här så kan jag passa på att fråga om det finns ett bra ställe kring ystad att fiska havsöring nu?, där man slipper vada. Har tillgång till både haspel-spö och flugspö.

/ Olsson

Kommentera

Vet att det brukar vara i början av maj men tänkte att dom kanske redan har börjat komma in ? .
          Dom första har precis börjat anlända till Malmö så det blir väl i början av Maj i Ystad.

Kommentera

Ursprungligen postat av erikcarle Visa inlägg
            Det finns ett riktigt hett hot-spot vid ett varmvattenutsläpp där det brukar ligga ca 10 havsöringar utanför var gång.
            Vart då, i klagshamn elr? :-)

Kommentera

Hej på er skånefiskare! Har börjat fiska efter ett lååångt uppehåll. Fastnat för havsöring, tagit några stycken här uppe i pukaviksbukten, blekinge, som är mina hemmavatten.
              Tänkte höra med er om bruket av tafs, i några trådar här få fs förespråkar vissa användning av tafs till allt fiske. Några kollegor här uppe använder tafs även vid fiske av öring, som skydd mot gäddor. Just nu under våren har jag fiskat utan tafs då jag bedömt att gäddorna inte är där jag söker öringen. Funkat finfint! Finns även en del fiskare här uppe som hävdar att öringen störs av en styv ståltafs och därmed får du svårare att landa det åtråvärda silvret. Hur gör ni?? Vad är era erfarenheter runt skånekusten?

Kommentera

Jag kör alltid med ca 50 cm, 0,45 mm fluorcarbon som tafs. Inte för att jag är rädd för gäddor här i Mlamö utan mest för att flätlinan går av om fisken under drillning simmar nära en sten. Jag använder dock samma sorts tafs när jag fiskar borre just som ett skydd för gädda. Har fått många gäddor när jag fiskat borre och 0,45 fluorcarbon har hållit alla gånger. Den blir ju lite naggad och sliten om gäddan sväljer betet men då är det bara att byta ut tafsen.

Kommentera

låter som ett bra tips Jordbo, tackar för det....

Kommentera

Fick bara tag på 0.40 flourcarbon idag, men det fick duga. Visade sig att kastegenskaperna tillsammans med 0,16 fireline tracer förbättrades avsevärt. Vissa beten som fladdrar lite under luftfärden har haft en tendens att dra på sig lina med lite trassel som resultat. Med flourcarbontafsen försvann detta fenomen helt och hållet, tackar igen för tipset.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 067 visningar