Havsöring runt Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring runt Skåne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Psst... JohanPeppet:

Du ska få en liten hemlighet från mig. Skaffa dig några kopparfärgade Snaps så att du har vikterna 20, 25 och 30 gram att välja mellan. Vips, så har du alla drag du någonsin kommer att behöva för det skånska kustfisket efter såväl öring som torsk och näbbgädda. Visst kan du sedan köpa på dig beten av andra typer också, för skojs skull, men det är ärligt talat inget du behöver.

Kommentera

En annan liten hemlighet är att horngäddan under många år har försökt lära sig äta med kniv och gaffel därför fungerar skaften från vanliga rostfria matbestick minst lika bra som alla horngäddedrag som säljs i butik....

Kommentera

Horngäddor tar ju på allt man kasta in tycker jag. Fick så många förra året att man blir trött av att kroka av dom, när man är ute efter öringarna.
        Ska testa silkekrogen i år kanske?

Kommentera

Räkna med trassel, jag körde med det för några år sedan och usch vad dom gröna trasslat in sig i garnet.

Det finns dock 3 fördelar, ingen felkrokad fisk, ingen krok som samlar sjögräs och ingen Öring.

OBS lägg aldrig ner ett drag med garn på bland andra beten då får du ganska många minuters jobb med sax för att separera dragen, jag har gjort misstaget så jag vet

Kommentera

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
            Horngäddor tar ju på allt man kasta in tycker jag. Fick så många förra året att man blir trött av att kroka av dom, när man är ute efter öringarna.
            Är man ute efter havsöring, och får en massa näbbgäddor, fiskar man på fel plats vid fel tillfälle. Det hör till ovanligheterna att det kommer havsöring mitt i ett näbbgäddestim, så vill man ha öring gör man klokt i att hitta andra platser, eller invänta att stimmen försvinner. Havsöringar gillar helt enkelt inte att hänga bland näbbgäddorna .

Personligen blir jag lite trött på folk som gnäller över näbbgäddorna för att de ser sig som lite "finare" fiskare, eller något. Vill man inte ha näbbgäddor på kroken är det väl bara att låta bli att fiska där de finns, och sluta gnälla?

Det som mest stör mig under näbbgäddesäsongen är dock synen av respektlöst folk som hivar upp näbbgäddor som de sedan låter ligga kvar på land och bli flugmat. Äckligt och irriterande för alla som vill ta sig en promenad längs havet, och framförallt ekologiskt oförsvarbart.

Kommentera

Det som mest stör mig under näbbgäddesäsongen är dock synen av respektlöst folk som hivar upp näbbgäddor som de sedan låter ligga kvar på land och bli flugmat. Äckligt och irriterande för alla som vill ta sig en promenad längs havet, och framförallt ekologiskt oförsvarbart.

Det inlägget var värt en stor

Kommentera

Havsöringar gillar helt enkelt inte att hänga bland näbbgäddorna .
                Börjar man lite tidigare på morgonen och slutar fiska lite senare på kvällen brukar det lösa sig horngäddan är inte riktigt i farten vid dom tiderna,,

Jag brukar trycka in hullingarna på krokarna då blir det mycket lättare att skaka av horngäddan.

Kommentera

Galet öringfiske i Malmö i förmiddags, 3 blanka landade, dessvärre aningen under måttet. Alla släpptes försiktigt tillbaka, matfisken tar jag imorgon..!
                  Jörgen M, har du nåt bra recept?

Kommentera

Snyggt! Tog du dem vid Scaniabadet ??

Ursprungligen postat av Jens040 Visa inlägg
                    Galet öringfiske i Malmö i förmiddags, 3 blanka landade, dessvärre aningen under måttet. Alla släpptes försiktigt tillbaka, matfisken tar jag imorgon..!
                    Jörgen M, har du nåt bra recept?

Kommentera

Nej, i Klagshamn. Samtliga tagna på Snaps 25gr, vitt med rosa prickar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 201 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 069 visningar