Havsöring 2013 Skåne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring 2013 Skåne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena!

Jag fiskar uteslutande med Guidelines Coastal line (Slow intermediate) för att komma under vågorna men inte fastna i botten.
    Fisken går ofta på 0,2-1,5m djup så sjunklina behövs ej.
    Några tips:
    För det första så måste du ha Tålamod !!!! (Det tog mig minst 10 fisketurer innan jag fick min första).
    Havsöring är inte lätt...

Börja fiska inann du vadar ut för långt, många fiskar tas väldigt nära land! Jag tog en igår, max 10m från land. (Många gör missen att promenera ut till midjan och skrämma bort fisken som går & äter i tången inne vid stranden).

Försök hitta partier med sten, framförallt de stenar som är under vatten är intressanta!
    (använd google earth!)

När det fortfarande är kallt i vattnet brukar jag försöka fiska mellan 10-15.

Byt plats om du inte hittar fisken, lönar sig oftast inte att stå och nöta på samma rev hela dagen.

Färglada lite större flugor har funkat för mig i Januari, typ Pattegris mfl.
    Igår tog min premiär fisk på en orange/svart streamer aktig fluga med lite flash i.

Hoppas att detta kan vara till lite hjälp!
    Skitfiske!!

Kommentera

Havsöring 2013 Skåne

Årets första fiske blir till helgen! Lördag morgon ska bli prima väder.

Kommentera

Sv: Havsöring 2013 Skåne

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
        Tjena!

Nu vet jag att människor inte är allt för villiga att ge ut sina bästa ställen men finns det någon som kan dela med sig av något ställe där det finns lite större chans för migg att ta min första havsöring på fluga. Det känns nästan lite meningslöst än så länge då det känns som att man fiskar lite på måfå, men känner inte till så mycket här nere då jag är från gbg från början.

Visst vet jag att det ska vara "leopard botten" och så men, än så länge så har jag inte haft så mycket som ett pill eller ens sett något. Visst vet jag att det är svårt att få någon överhuvudtaget men vill ju så gärna ha min första på fluga. Sen så hade det varit trevligt med lite tips på val av fluga vid denna tiden och ifall jag borde fiska med flyt, interm. eller sjunklina.

Hoppas det finns någon som kan tänka sig att hjälpa en vilsen invandrad göteborgare att få sin första. Om ni inte vill skriva här så kanske ett litet pm eller om det finns någon som kan sin kust när det gäller jakten på hö med fluga och kan tänka sig att ta med sig en "lärling".

Ha de gött!

Daniel
        Nu är inte jag någon flugfiskare, men jag har haft ganska bra resultat med pattegris och märlor. (tångräkor)
        När det gäller platser så, om du startar i Ystad och kör kustvägen mot Abbekås så är där massor med rev längs vägen.
        Engelska bryggan i Ystad är också ett klassiskt ställe som brukar ge bra fiske..

Ut och nöt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
          Stod du med Spinn eller Fluga?
          Färger?
          Jag tog på fluga, tjejen tog på drag.
          Röd/vit zonkerfluga (tror jag det heter, jag kan inte flugterminologi) på flytande bombarda, draget var en röd/vit Kinetic Goby.

Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
          Tjena!

Nu vet jag att människor inte är allt för villiga att ge ut sina bästa ställen men finns det någon som kan dela med sig av något ställe där det finns lite större chans för migg att ta min första havsöring på fluga. Det känns nästan lite meningslöst än så länge då det känns som att man fiskar lite på måfå, men känner inte till så mycket här nere då jag är från gbg från början.

Visst vet jag att det ska vara "leopard botten" och så men, än så länge så har jag inte haft så mycket som ett pill eller ens sett något. Visst vet jag att det är svårt att få någon överhuvudtaget men vill ju så gärna ha min första på fluga. Sen så hade det varit trevligt med lite tips på val av fluga vid denna tiden och ifall jag borde fiska med flyt, interm. eller sjunklina.

Hoppas det finns någon som kan tänka sig att hjälpa en vilsen invandrad göteborgare att få sin första. Om ni inte vill skriva här så kanske ett litet pm eller om det finns någon som kan sin kust när det gäller jakten på hö med fluga och kan tänka sig att ta med sig en "lärling".

Ha de gött!

Daniel
          Dra ner till pisseviken på Sibbarp och ställ dig. Där har stått ganska många flugfiskare i vattnet de senaste dagarna och det har även kommit en del fisk där. Väl på plats så kan du säkert hitta någon som vill ta dig under sina vingar.

Kommentera

Sv: Havsöring 2013 Skåne

Årets första tur är nu avklarad.
            En runda ner på sydkusten några timmar.
            Ett par känningar till en början, sen klev detta silvret på.
            54cm, 1660gram.
            Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1357304903719.jpg
Views:	1
Size:	67,8 KB
ID:	1765611

På det igen imorgon!

Knäck och bräck!
            Senast ändrad av opersson; 2013-01-04, 15:13.

Kommentera

Havsöring 2013 Skåne

Var ute och härjade vid Gislövshammar i onsdags. Ett par timmar i vattnet, ganska gott om synlig fisk, men ingen landad.

Dagens höjdpunkt var den utlekta öringen som stod och tjurade en meter bakom mig.

Kommentera

blev 2 st utlekta, 2 kilo st.
                Finns mycket utlekt fisk så här tidigt på året,, jag brukar starta mitt fiske i början av mars då är dom flesta borta...

Kommentera

Ursprungligen postat av opersson Visa inlägg
                  Årets första tur är nu avklarad.
                  En runda ner på sydkusten några timmar.
                  Ett par känningar till en början, sen klev detta silvret på.
                  54cm, 1660gram.
                  [ATTACH]49179[/ATTACH]

På det igen imorgon!

Knäck och bräck!
                  Grattis Olof, en riktigt tjusig silverfisk!

Kommentera

Tog två stycken fina i onsdags på 3 timmars fiske i närheten av skåre. Den på bilden hade bokstavligen talat svalt hela draget och fick därför tyvärr inte gå tillbaka till havet. Ligger i frysen och väntar på gravning. 55cm lång med en vikt på exakt 2kg.

Båda togs på en vit och rosa magic minnow goby 14g
                    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Skälderviken? Har du missat att det är fredningstid fram till 1 april norr om Kullen?

mm det hade jag tyvärr missat. spara ingen av dom i vart fall.

Till fisket idag som va succé. 3 fiskar, 2 små och en silvrig som fick följa med hem. 52 cm.
                      Fångstplats malmö kanal, polishuset

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 126 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok

Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      14 431 visningar