Snogeholmssjön - braxen-/Sutarefiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snogeholmssjön - braxen-/Sutarefiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snogeholmssjön - braxen-/Sutarefiske

Godkväll

jag och min bror har i år bestämt oss för att ta upp fisket efter många år i träda. Den stora förändringen gentemot tidigare, är att vi mer eller mindre helt gått ifrån spinnfisket för att helt ta upp metet. Efter många timmars teoriletande/youtubeklipp och lästa FS-trådar har vi greppat grunderna om hur det riktade bottenmetet bör utföras.

Efter att ett par tusenlappar lämnat vardera konto, insåg vi båda två att mete är materialsport (nice tänker vi), varpå vi i början av Augusti begav oss ut på vår första vecka med riktat bottenmete mot braxen. Sjön som skulle fiskas var snogeholmssjön, då denna sjö var den som låg närmast där vi befann oss just då.

Fisket gick väl som väntat första dagen man applicerar teori, inget vidare! Men efter att justerat riggarna blev de följande dagar desto mer intressanta. Flera landade Braxnar på mellan 1,5-2,3kg gjorde att självförtroendet ökade i sommarmörkret. kort sagt var det en riktigt bra 5 dagar ur nybörjarsynpunkt och jag kan knappt bärga mig inför nästa långpass!

Så här efter att ha arbetat i nästan en månad utan att ens få chansen till att se vatten, förutom då kanske på skärmen, kan jag erkänna att jag snöat in ordentligt på detta fiske.

saker jag tänker på är:

*Vet någon hur stora braxnar det går i sjön?
    *respektive vad är medelvikten (ungefärligt) i sjön för braxnar, småindividerna borträknade?

*Vet någon om där går sutare i sjön och var är hotspots för dessa? runt slottet finns mängder med näckrosor, där man inte får fiska längre!

Sutare finns...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Sutare finns...
      Härligt med uttömmande svar..

jag menar inte att jag vill ha en empirisk studie med tabeller, för på något sätt säkerställa att det finns monster i sjön!
      ställer jag om frågan: vad är den största braxen/sutaren ni lyckats att landa i just denna sjö?

Vill ni inte ge några hotspots kan det väl vara förståeligt, men är det näckrosorna som gäller eller funkar det att söka dem utanför de många vassbältena som finns? norra/östra/södra (fullt med vildsvin)/västra delen av sjön? när det gäller sutare i denna sjö är jag clueless om man säger så!

Kommentera

Det hålls några fisketävlingar om året där. Man landar över 50-60 braxnar på 4-5 timmar.

Största individen jag sett gick på 3,5 kg. Men majoriteten är på max ca 2,5 kg.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Lysande tack då vet man.. har du någon indikation på hur sutarbesåndet ser ut också?

Kommentera

Nej, tyvärr! Jag har alldrig fått sutare där fast att jag vet att det finns.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
            7 svar
            5 267 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg neo333
            av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
            247 svar
            41 110 visningar