Fiske i Vombsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Vombsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av robbetheman Visa inlägg
    Aha låter coolt! Vad fiskar ni med när ni ligger på 4-6 meter ?

    Go badtemp va det igår också så blev ett dopp från båten =)
    Shadjiggar modell mindre på 15-gramshuvuden alternativt dropshot i liknande storlek. Ibland glindrar vi också med småwobblers (just Diving Prey i den färgen har faktiskt jag också haft framgång med).

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Shadjiggar modell mindre på 15-gramshuvuden alternativt dropshot i liknande storlek. Ibland glindrar vi också med småwobblers (just Diving Prey i den färgen har faktiskt jag också haft framgång med).
      Afan, har faktiskt aldrig testat shadjigg eller vertikaljiggning. kör ni med lod för att lokalisera eller går på erfarenhet och känsla ?

      Kommentera


      • #13
        Tog en borre på strax över kilot på en lite större pearlwhite shadjigg tidigare i år i Vomb.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av robbetheman Visa inlägg
          Afan, har faktiskt aldrig testat shadjigg eller vertikaljiggning. kör ni med lod för att lokalisera eller går på erfarenhet och känsla ?
          Både och. Riktiga bulor på lodet brukar enligt min erfarenhet betyda stim av mindre abborrar. När vi hittat större borrar har det oftast varit tomt på lodet.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av robbetheman Visa inlägg
            Hejsan Alla!

            Jag och mina vänner har under hela sommaren fiskat i Vombsjön.
            Något som står klart är att det hyser massvis med fin Abborre, dock har vi ej fått tag i något större än ca. 5-6 Hekto.

            Något annat konstigt är att vi aldrig har tagit något mer än Abborre, inte ens gädda.
            Vi kör mest med trolling (wobbler av mindre modell) samt spinnare vid hotspotsen.
            Vi kör med ekolod och har märkt att vid ca 2 Meters djup nappar abborren som bäst/mest.

            Vi skulle nu gärna vila ha lite andra infallsvinklar och tips om hur vi t.ex. tar Gös alternativt större borrar!

            Tacksam för svar!
            Skitfiske på er!
            /Robban
            En polare till mig skickade detta mail till mig:

            Abborre i mängder och storlekar som man inte kan tro!!

            Otroligt att hemmafiskarna som fiskar där flera år inte får dom!
            De kommer till oss och frågar vart vi tar upp dom och med vilken metod?!?!?

            I lördags och söndags börjar ett måsdyk ca. klockan 10/11 på morgonen och vi blir det enda båt som kör dit för att prova.
            – BOOM – Bingo!! Storabborrar jagar småabborrar(2-3 cm).
            4/5 timmar borre efter borre – dubbelhugg efter dubbelhugg från abborrar mellan 30 cm upp till 47 cm – Otroligt.

            Mer än 20 båtar körde på sjön varje dag, men inte en kommer i närheten att prova v att fiska i måsdyk?!?!
            Jag inte kan tro det – men det är verklighet.

            Mina största är 2 med 47 cm och 5/6 styck med 45/46 cm, kompis *** tog 4 med 45/ 46 cm i topp och missade en som vi uppskattade till minst 53/54 cm men den missades vid håvningen.

            Fanns bilder i mailet som styrker rapporten.
            Jag har tagit bort namn och platser samt rättat lite svenska. Polaren pratar hyfsad svenska för att vara från annat land.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Svarta Hålet Visa inlägg
              En polare till mig skickade detta mail till mig:

              Abborre i mängder och storlekar som man inte kan tro!!

              Otroligt att hemmafiskarna som fiskar där flera år inte får dom!
              De kommer till oss och frågar vart vi tar upp dom och med vilken metod?!?!?

              I lördags och söndags börjar ett måsdyk ca. klockan 10/11 på morgonen och vi blir det enda båt som kör dit för att prova.
              – BOOM – Bingo!! Storabborrar jagar småabborrar(2-3 cm).
              4/5 timmar borre efter borre – dubbelhugg efter dubbelhugg från abborrar mellan 30 cm upp till 47 cm – Otroligt.

              Mer än 20 båtar körde på sjön varje dag, men inte en kommer i närheten att prova v att fiska i måsdyk?!?!
              Jag inte kan tro det – men det är verklighet.

              Mina största är 2 med 47 cm och 5/6 styck med 45/46 cm, kompis *** tog 4 med 45/ 46 cm i topp och missade en som vi uppskattade till minst 53/54 cm men den missades vid håvningen.

              Fanns bilder i mailet som styrker rapporten.
              Jag har tagit bort namn och platser samt rättat lite svenska. Polaren pratar hyfsad svenska för att vara från annat land.

              Låter sjukt ball =) Måsdyken är ju något man ser titt som tätt efter att det har kokat i vattnet!
              Ska testa att kasta i ett måsdyk nästa gång! =) Bara inte måsen tror att draget är en riktig fisk! Kan va lagom jobbigt att kroka av en stor jävla ilsken mås =P

              Kommentera


              • #17
                Var och fiskade där idag. Fick ca 40st som låg mellan 300-500g, största på 700g. Hittade senare lite måsdyk, men det var bara småabborrar som jagade där och inga större under dem heller. Fick på VARJE kast då, men som sagt de flesta på kanske 50-75g och någon enstaka på 150-200g (räknar inte in dem i de 40 som jag fick). Jag testade att fiska med popper och för första gången så fick jag fisk på det och det gav ju mersmak, och hoppas på lite större. De var helt vilda och hoppade och hugg efter poppers:arna helt sjukt. Men var är alla stora??

                Fick även 2 gäddor, en på 4kg/88cm och en på ca 3kg. Alla fiskar är tagna med UL-spö på savage gear diving prey 6,4cm abborre-färg utom de som togs på popperfisket (har blivit av med min firetiger och hittar ingen ny, första gången jag fiskade med den färgen och den klassade faktiskt ut firetiger-färgen). Click image for larger version

Name:	gädda 4kg  88cm(2).jpg
Views:	1
Size:	746,3 KB
ID:	1763570
                Senast ändrad av haggis82; 2012-08-21, 22:37.
                Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

                Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
                  Var och fiskade där idag. Fick ca 40st som låg mellan 300-500g, största på 700g. Hittade senare lite måsdyk, men det var bara småabborrar som jagade där och inga större under dem heller. Fick på VARJE kast då, men som sagt de flesta på kanske 50-75g och någon enstaka på 150-200g (räknar inte in dem i de 40 som jag fick). Jag testade att fiska med popper och för första gången så fick jag fisk på det och det gav ju mersmak, och hoppas på lite större. De var helt vilda och hoppade och hugg efter poppers:arna helt sjukt. Men var är alla stora??

                  Fick även 2 gäddor, en på 4kg/88cm och en på ca 3kg. Alla fiskar är tagna med UL-spö på savage gear diving prey 6,4cm abborre-färg utom de som togs på popperfisket (har blivit av med min firetiger och hittar ingen ny, första gången jag fiskade med den färgen och den klassade faktiskt ut firetiger-färgen). [ATTACH=CONFIG]44734[/ATTACH]

                  Först och främst grattis till den superfina gäddan!
                  Jag har märkt av samma sak som dig gällande dom stora abborrarna, +1 kgs lyser med sin frånvaro.
                  När du fiska med wobblern körde ni trolling då ?
                  Jag har inhandlat ett par i abborrefärger som går mellan 4-5 meters djup som jag skall testa med när jag ska dit på Lördag.
                  Skall testa o trolla över djupen som ligger på knappa 6 meter med hjälp av lodet.

                  Hur tog du gäddan ? och på vilket djup ? Undrar eftersom jag aldrig har fått en gädda där på de säkert 10 gångerna jag fiskat där =)

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tog samtilga fiskar på trolling utom när jag körde poppers. Gäddorna togs i närheten av ett grund (inget av de utmärkta). 2m-5m djup. Min kompis tog också 2 gäddor en runt 2kg och en runt 3kg på savage gear diving prey 6,4cm firetiger. Men jag kan verkligen inte tipsa dig om hur eller var du ska fiska för att få gäddor i vomb, då det alltid har varit en bifångst och på olika ställen i sjön. Men just i går så kom alla 4 gäddor upp i närheten av ett grund. Det är ett rätt litet grund, och det stiger snabbt upp till ca 3m från nästan 7m för att sen droppa ner rätt brant till ca 7m igen. Och jag tror att det var i samband med att wobblern gick ut över branten eller när den var på väg upp för den.

                    Finns det någon som vet var vraket ligger och kanske till och med ge mig kordinaterna till det. Om inte här så kanske i ett pm? Hade varit mycket snällt.
                    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

                    Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

                    Kommentera


                    • #20
                      De här vraket i vomb e lika omtalat som det e hemligt. Vettifan om det överhuvudtaget finns på riktigt men ryktet säger att "vraket" ska ligga på gjupkanten i västradelen av sjön. Några kordinater har jag tyvärr inte o infon e ryktes basserad. Ett annat rykte säger att tomten bor på nordpolen

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                      7 svar
                      5 112 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      40 994 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok
                       
                      Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      13 988 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fjällfotakingen  
                      Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                      443 svar
                      67 603 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peje
                      av Peje
                       
                      Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                      3 svar
                      787 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg neo333
                      av neo333
                       
                      Arbetar...
                      X