Fiske i Vombsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Vombsjön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske i Vombsjön

    Hejsan Alla!

    Jag och mina vänner har under hela sommaren fiskat i Vombsjön.
    Något som står klart är att det hyser massvis med fin Abborre, dock har vi ej fått tag i något större än ca. 5-6 Hekto.

    Något annat konstigt är att vi aldrig har tagit något mer än Abborre, inte ens gädda.
    Vi kör mest med trolling (wobbler av mindre modell) samt spinnare vid hotspotsen.
    Vi kör med ekolod och har märkt att vid ca 2 Meters djup nappar abborren som bäst/mest.

    Vi skulle nu gärna vila ha lite andra infallsvinklar och tips om hur vi t.ex. tar Gös alternativt större borrar!

    Tacksam för svar!
    Skitfiske på er!
    /Robban

  • #2
    Jag brukar också alltid trolla, men storleken brukar ligga på 6 hg - 1 kg. Brukar ibland köra lite dropshot med ifall man hittar något riktigt hett ställe. Jag har faktiskt fått 1 gädda VARJE gång jag har varit där och trollat, alltid små 1-2kg bara. I år har jag visserligen bara varit där en gång och det var sen vår/tidig sommar och då var det faktiskt bara smått som du säger. Får hoppas att inte yrkesfiskarna har plockat alla större...
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

    Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
      Jag brukar också alltid trolla, men storleken brukar ligga på 6 hg - 1 kg. Brukar ibland köra lite dropshot med ifall man hittar något riktigt hett ställe. Jag har faktiskt fått 1 gädda VARJE gång jag har varit där och trollat, alltid små 1-2kg bara. I år har jag visserligen bara varit där en gång och det var sen vår/tidig sommar och då var det faktiskt bara smått som du säger. Får hoppas att inte yrkesfiskarna har plockat alla större...
      Ja får verkligen hoppas det! Får spel också på yrkesfiskarna som är sveriges sämsta på att märka ut näten, hittade både nät och linor långt utanför märkningarna igår varav ett av mina drag fastnade i..riktigt dåligt!
      Ajja får se fram emot bättre tider !

      Skitfiske på dig!

      Kommentera


      • #4
        En wobbler som brukar vara helt outstanding är savage gear diving prey 6,4cm firetiger. Jag får sjukt mycket hela tiden, medans de andra som är med knappt får nåt. Byter dem till samma modell men annan färg, så är det fortfarande nästan bara jag som får. Sen när de sätter på exakt samma så får vi allihop.
        Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
        Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

        Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

        Kommentera


        • #5
          Har också fiskat en del på Vomb i sommar. Vad man förundras över att fisket fortfarande är så pass bra som det är, trots det höga fisketrycket. Verkar ju som att det i princip är ett tiotal båtar ute varje dag? Och så plus nätfiskarna då...

          Vi har sällan fiskat så grunt som 2 meter utan oftast på 4-6 meter och ibland djupare än så. Brukar vara där vi hittar större borrar. Gösarna har vi fått på 6-10 meters djup. En eller annan gädda har vi också fått, och tappat... Och tidigare i somras drog polaren en riktigt fin öring där. En kul och oförutsägbar sjö...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Har också fiskat en del på Vomb i sommar. Vad man förundras över att fisket fortfarande är så pass bra som det är, trots det höga fisketrycket. Verkar ju som att det i princip är ett tiotal båtar ute varje dag? Och så plus nätfiskarna då...

            Vi har sällan fiskat så grunt som 2 meter utan oftast på 4-6 meter och ibland djupare än så. Brukar vara där vi hittar större borrar. Gösarna har vi fått på 6-10 meters djup. En eller annan gädda har vi också fått, och tappat... Och tidigare i somras drog polaren en riktigt fin öring där. En kul och oförutsägbar sjö...

            Aha låter coolt! Vad fiskar ni med när ni ligger på 4-6 meter ?

            Go badtemp va det igår också så blev ett dopp från båten =)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
              En wobbler som brukar vara helt outstanding är savage gear diving prey 6,4cm firetiger. Jag får sjukt mycket hela tiden, medans de andra som är med knappt får nåt. Byter dem till samma modell men annan färg, så är det fortfarande nästan bara jag som får. Sen när de sätter på exakt samma så får vi allihop.
              Ah tack som fan för tipset!
              Googlade den och den ser ut att gå ganska djupt! 4-5 meter eller ?
              Vilken färg är det du kör på? Den orangea?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av robbetheman Visa inlägg
                Ah tack som fan för tipset!
                Googlade den och den ser ut att gå ganska djupt! 4-5 meter eller ?
                Vilken färg är det du kör på? Den orangea?


                Där ser du djupgående på de olika storlekarna, samt vilken som är färgen firetiger som Haggis82 nämner.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                  http://www.willyssportfiske.se/p/bet...ving-prey.html

                  Där ser du djupgående på de olika storlekarna, samt vilken som är färgen firetiger som Haggis82 nämner.
                  Tack som fan för svar! får nog bli till att införskaffa en sådan! =)

                  Kommentera


                  • #10
                    Fiskar mycket i vomb. Många som jag snackat med där nere o som med fiskar mycket där upplever liksom jag att de stora abborarna e färre än vad de har varit. Om de sen beror på fisketrycket från yrkesfiskarna eller sportfiskare kan ju diskuteras för högt fisketryck från sportfiskearna e de. En fin kväll nu undersommaren räcker det inte långt med 10båtar, idag räkna jag snabbt av sjön o kom upp i 15 o de var bara ikväll. Vill ni ha gädder så fiska av grynnerna morgon och på kvällen när solen e på gång ner, de går upp o betar betesfisk då. Nu när de börjar äta upp sig så behöver man inte köra så stora drag i heller tog en 4kg på en liten jiggspinnare förra veckan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 112 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    40 994 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tr3krok
                    av tr3krok
                     
                    Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                    8 svar
                    13 987 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fjällfotakingen  
                    Startad av Peje, 2013-04-10, 17:49
                    443 svar
                    67 603 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peje
                    av Peje
                     
                    Startad av Andreas1, 2021-02-13, 08:33
                    3 svar
                    787 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333
                     
                    Arbetar...
                    X