Makrillfiske från land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Makrillfiske från land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
    http://www.metebolaget.se/viewitem.p...=715&catid=198

De mindre av dessa funkar. De flesta predatorflöten som lämpar sig för abborre är gångbara. Jag kör uteslutande med sillstrimmlor eller tobis om jag kommit över det.
    Nu är jag jobbig. Hur stor sillbit? Krokstorlek?

Tänkte man kunde kanske fiska med två eller tre spö för öka chansen få fisk? Eller kanske jobbigt få napp på alla samtidigt. Två spö kanske.

Står ni in mot Dockan eller ut mot stora hamnbassängen mittemot gamla Smörkontrollen och Svävarterminalen.
    Senast ändrad av Silverfisk; 2012-06-27, 11:42.

Kommentera

Varit och köpt lite Makrill metgrejor nu. Och ute och rekade lite vid helikopterplattan.

Fick tips om använda två krokar. En krok med sillstrimla på och sen en krok knappt 10cm under utan sillstrimla. Skall tydlingen vara effektivt. Får se om det funkar.

Men nu blev ju vädret bra! Så jag siktar på regnbåge och fluga i morgonbitti tidigt

Kommentera

Skall köra ner och köpa några flöten för detta fiske och testa. Tips på flöten?
        Jag kör med kastflöte 10-20 gr ca 10 cm långa med en ganska kort antenn (blåa) har köpt dom på fiske och fiskar...

sillstrimlor på några cm är det som gett mest, om du orkar kan du alltid ställa dig med en häckla där du enbart har riktigt små guldfärgade krokar och rycka tobis att strimla och agna med, tråkigt att stå och göra men effektivt.

Man behöver inte ge sig ut på piren om Ön, man kan lika bra ställa sig längst in i rännan där turbåtarna går, makrillen precis som sillen går in där och vänder,, du kan se när dom kommer då börjar hela vattnet koka av småfisk som beger sig till ytan för att komma undan ..

Click image for larger version

Name:	product_16916_large.jpg
Views:	1
Size:	121,7 KB
ID:	1763060
        Click image for larger version

Name:	produkt_381.jpg
Views:	1
Size:	6,3 KB
ID:	1763061
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-27, 16:10.

Kommentera

Ön längst in är en klassiker. Men nu håller de på med åka vattenboard där med linbana och där är massa saker i vattnet. Men det går kanske in där ändå på kvällen och vänder? Tror man får prova runt lite kanske för hitta Makrillen.

Har köpt två kit med flöten, tyngder, krokar, stoppers m.m. Fördel med detta flöte skall vara att om där är lite vind så rör den sig med roterarnde rörelse och ger "liv" i sillbiten, Toppen ser ut som en Dartpil. Sen jag har gått tips om att köra med två enkel krokar och agna på den övre. Den undre skall hjälpa till att kroka Makrillen när den bara nafsar i betet. Jag får ta en bild på tacklet sen om det visar sig vara effektivt.

Blir en makrillmetetur närmaste dagarna eller i helgen. Men i morgon skall jag upp tidigt och flugfiska regnbåge. Nyinsatt fisk och det lutar åt bli bra väder i morgon. Vinden avtar! ÄNTLIGEN!!

Min Makrillmete fiskelåda med flötena. Återkommer rapport när jag testat grejorna.

Senast ändrad av Silverfisk; 2012-06-27, 16:18.

Kommentera

Blir en makrillmetetur närmaste dagarna eller i helgen. Men i morgon skall jag upp tidigt och flugfiska regnbåge. Nyinsatt fisk och det lutar åt bli bra väder i morgon. Vinden avtar! ÄNTLIGEN!!
            Jag ska ut med någon av båtarna dom närmaste dagarna så tänkte passa på att kolla om Makrillen kommit igång, förra året startade jag i mitten på Juli och sedan höll fisket på ända till slutet av September, dom gick in i stora mängder även ihop med sillen.

Tänk bara på att ta med någon form av kylväska eller en sump, makrillen blir dålig väldigt fort om du låter den ligga i en påse,, själv brukar jag ta med en billig kräftbur från jula som får ligga i vattnet, jag bara fyller på den efter hand och rensar direkt före jag åker hem...
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-27, 16:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av andrejoensson Visa inlägg
              Tack för alla svar! Kul om vi kan få lite liv i en tråd om makrillfiske. Fantastisk matfisk ju.

Det är faktiskt där ute jag brukar hålla till och fiska, antingen vid plattan eller längre bort mot badet. Så man behöver kanske inte ge sig ut till Ön och trängas med en miljard människor för att ha chans på makrill?
              Finns nog många ställen där Makrillen går in och vänder. Vi får hålla tråden uppdaterad om vi hittar dem. Finns några ställen i Norra hamnen också. Speciellt ett ställe vet jag brukar var mycket Tobis, Sill och säkert Makrill med. Skall ta det stället med en kväll sen.

Kommentera

Har köpt två kit med flöten, tyngder, krokar, stoppers m.m.
                Dom flötena ser helt ok ut... när det gäller makrill behöver man inte bry sig så mycket om bärigheten och motståndet, dom kommer som en torped och klipper betet, ett riktigt kul fiske, prova med dina UL grejer så blir det roligt

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Jag ska ut med någon av båtarna dom närmaste dagarna så tänkte passa på att kolla om Makrillen kommit igång, förra året startade jag i mitten på Juli och sedan höll fisket på ända till slutet av September, dom gick in i stora mängder även ihop med sillen.

Tänk bara på att ta med någon form av kylväska eller en sump, makrillen blir dålig väldigt fort om du låter den ligga i en påse,, själv brukar jag ta med en billig kräftbur från jula som får ligga i vattnet, jag bara fyller på den efter hand och rensar direkt före jag åker hem...
                  Jag har köpt en kylväska enbart för fiske och 6 kylklamrar. Skall kunna hålla kyla i 12h om jag skall campa. Grovrensa (inälvorna) så fort det går är nog bra.

Men skall inte turbåten då gå efter Makrill och inte Torsk? Eller är där så pass mycket Makrill i Öresund?

Kommentera

Men skall inte turbåten då gå efter Makrill och inte Torsk? Eller är där så pass mycket Makrill i Öresund?
                    Tror inte dom börjar gå efter sill och makrill före augusti , september, just nu verkar det va kanonfiske efter torsk uppe i Landskrona, spinnaren flyttar ju till Barsebäck denna veckan just för fisket där uppe...

Personligen är jag emot Bulefiske så när han skrev ut på hemsidan att han ska syssla med det där uppe tror jag det var båda första och sista turen med honom för min del förra gången..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Tror inte dom börjar gå efter sill och makrill före augusti , september, just nu verkar det va kanonfiske efter torsk uppe i Landskrona, spinnaren flyttar ju till Barsebäck denna veckan just för fisket där uppe...

Personligen är jag emot Bulefiske så när han skrev ut på hemsidan att han ska syssla med det där uppe tror jag det var båda första och sista turen med honom för min del förra gången..
                      Ja det är känsliga saker nämna för sportfiskare. Gå efter samlad lekande fisk. Finns anledning att de kör till Barsebäck. Dåligt fiske här nere utanför. Påminner en om hur känsligt fisket är i Öresund.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                      247 svar
                      41 126 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tr3krok
                      av tr3krok

Startad av TomasL, 2010-08-12, 19:23
                      8 svar
                      14 429 visningar