Det fungerar i Danmark, så det fungerar säkert också i Skåne, beroende på strömmen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mete i Råån HBG
Collapse
X
-
Mete i Råån HBG
Ursprungligen postat av Dimitri Hardorff Visa inläggDet fungerar i Danmark, så det fungerar säkert också i Skåne, beroende på strömmen
Forlåt - det blev lite dansk där.. Ska inte hända igen :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggJojo men at en flad boilie skulle være mindre udsat for strømmen virker som en fjollet ide.
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggTænk på at en 14 mm boilie somregel ikke vejer mere end 1-1.5 gram.
Selvfølgelig vil en let agn have lettere ved at blive ført af strømmen end en tung agn, men en flad agn har sværere ved at blive taget af strømmen end en rund, som vil trille væk.
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggDvs hvis der er strøm vil en flad boilie meget hurtigt vende snuden opad og blive endnu mere taget af strømmen end en rund som vil ha samme (ret aerodynamiske) form uafhængigt af sin orientering.
Jeg ved det af egne erfaringer + Jens Bursell har skrevet en fin artikel om rimtefiskeri i strømmende vand, hvor han havde problemer med at de normale runde boilies ikke blev liggende, derfor prøvede han med flade boilies, og de havde sværere ved at blive ført væk fra pladsen.
Jeg mødte ham senere ved en sø i Nordsjælland under karpefiskeri, og vi talte bl.a. om flade boilies og efter råd fra ham prøvede jeg ved senere lejligheder flade boilies ved fiskeri på skrænter, hvor runde boilies har en tendens til at trille væk.
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggJeg har iøvrigt fisket karper i strømvand både i Danmark og Sverige (og Holland og Frankrig for den del) og jeg har aldrig haft problemer med at runde boilies blev taget af strømmen.
Kommentera
-
Mete i Råån HBG
Ursprungligen postat av Dimitri Hardorff Visa inläggDet kan godt være, at det virker som en fjollet idé, men ikke desto mindre fungerer det, medmindre du fisker i et vand, hvor strømmen er meget stærk, i så fald bliver alting taget med. Det kan være Twente, når sluserne bliver åbnet.
Nu er det ikke vægten, vi taler om, men derimod formen på vores boilies.
Selvfølgelig vil en let agn have lettere ved at blive ført af strømmen end en tung agn, men en flad agn har sværere ved at blive taget af strømmen end en rund, som vil trille væk.
En flad boilie vil, hvs ikke strømmen er for stærk, blive liggende på sin plads. Hvor en rund boilie vil blive taget med strømmen.
Jeg ved det af egne erfaringer + Jens Bursell har skrevet en fin artikel om rimtefiskeri i strømmende vand, hvor han havde problemer med at de normale runde boilies ikke blev liggende, derfor prøvede han med flade boilies, og de havde sværere ved at blive ført væk fra pladsen.
Jeg mødte ham senere ved en sø i Nordsjælland under karpefiskeri, og vi talte bl.a. om flade boilies og efter råd fra ham prøvede jeg ved senere lejligheder flade boilies ved fiskeri på skrænter, hvor runde boilies har en tendens til at trille væk.
Hvis du ikke har haft problemer med det, er det jo dejligt og så behøver du ikke bruge flade boilies, jeg ved blot at det fungerer
Bara en fråga: kan du förklara hur det är att vikten ingen betydelse har ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggBara en fråga: kan du förklara hur det är att vikten ingen betydelse har ?
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggJa ja men om du säger det då är det väl rätt.
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggVerkar dock som att teorien inte stämmer ihop med praktiken.
Kommentera
-
Mete i Råån HBG
Ursprungligen postat av Dimitri Hardorff Visa inläggVar skriver jag att vikten ingen betydelse har?
Nej, inte pga jag säger det, men pga det är så
Jag vet at det är så i praksis, att din teori inte stämmar överens med min og många andras erfarenheter, gör mig inte ledsen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggTror inte jag pallar den här diskussionen så punkt härifrån.
Ursprungligen postat av danskjäveln Visa inläggMen läs ditt inlägg...
Selvfølgelig vil en let agn have lettere ved at blive ført af strømmen end en tung agn, men en flad agn har sværere ved at blive taget af strømmen end en rund, som vil trille væk."
Var skrivar jeg att vikten ingen betydelse har?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
|
7 svar
5 203 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av neo333