Fiske mellan Piteå och Älvsbyn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske mellan Piteå och Älvsbyn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske mellan Piteå och Älvsbyn?

Har som planer på att få mig lite harr på kroken. Kör mestadels med spinnare och skeddar.. Ett å annat flugkast kan förekomma. Bor i Luleå men har som dåligt koll på hot spots, har hört talas om att det ska vara bra kring Arnemark, Sikfors osv. Men änn har jag inte fått nånting där, därimot har jag sett riktiga bjässar.

Hur som helst.. Nån som har några fina harrställen som är värd ett besök mellan Piteå och Älvsbyn? Tänkte mig en dagstur med bra utdelning

/ Björne

Tjena Björne. Det finns harr vid Arnemark i älven, men har aldrig fått några större fiskar där. Sen finns Borgforsälven någon km norrut har fått kilosharrar där men är sällsynt, tipset där är att slänga ut mete med mask rakt i småforsarna och där står dem, även fått öring över kilot där, men sällsynt det också. Sen närmare älvsbyn finns ett till litet vattendrag som heter Tvärån, väldigt tjorvig miljö där med buskage överallt, men finns öring och harr där, chans till stora också. Det är ungefär de ställena jag fiskat på i flera år därikring.

Kommentera

Precis som Markus säger så är maskmete metoden för de stora harrarna. Sommartid är det inga problem att få gott om harr strax ovanför kraftverket i sikfors. De tar gärna på fluga på forsnackarna, men att komma i kontakt med en fisk över 4hg på det viset är sällsynt. Bottenmete med mask i de djupa groparna nedanför forsarna är den bästa metoden. Det tas även en del stora fiskar som bifångst vid trolling efter öring och lax. Det finns harr uppmot 2 kilo i området, men de är svåra att komma åt som sagt... Prova där i forsarna ovanför kraftverket, med lite tur kan du komma i kontakt med nåt blankt med

Förresten, fiskar du med drag, använd ståltafs, det finns rejäla strömgäddor, ofta 2-5 kilo...
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Okej, det låter bra det. Kaffet står å puttrar och jag ska strax fara. Ovanför kraftanläggningen alltså, har bara varit nedanför.. Ska nog fara dit å prova den här gången. Mera tips mottages gärna

Kommentera

Ja där fick även jag några nya idéer att prova på. Tack Mårten!

Kommentera

För många år sen fångade svågerns far, numer ur tiden, en harr på 2.3 kilo i nät i detta område, så storharren finns där! Själv har jag aldrig fått större än ca 5hg i nedre delen av piteälven. Vet dock av vatten i närheten som gett bra med fisk runt 7-8hg. Men det får bli min hemlis

Som sagt, storfisken finns där, men den är svår. Det kräver ett precist kast i rätt grop långt utanför forsen, eventuellt är det lättare att komma åt i båt. Även om man får ut betet rätt så är det inte säkert att fisken finns, eller tar, men sannolikheten större än om man kastar med spinnare på nacken...
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ja så nog finns det minnsan, men harren där i området verkar inte gilla småvattnen så värst mycket, fick i Borgforsälven en på 1,2kg men det var flera år sen och sedan dess aldrig hänt igen att någon på kilot hakat på. Men jag har som sagt inte provat bottenmeta i Borgforsälvens mynning eller vid Sikfors camping och ovanför verket, men det är nog lovande där. Hur är det med havsöringen där egentligen? Brukar du få någon Mårten? Jag vet när jag varit nere och kollat vid laxtrappan att laxarna visar sig och är i stim där nere, man får ju lust att tjuvfiska där nästan.

Kommentera

Åbyälven

Var till Åbyälven igår - helt värdelöst...

Kommentera

Hej
                  Lånar tråden såhär 9 år senare
                  Jag bor i piteå och vill ha något ställe inte alls långt från där jag bor där man kan fiska harr, öring osv.
                  Och då undrar jag, går det att fiska i arnemark - Isåfall var?Hur? Var brukar fisken stå
                  Och jag har också kollat på borgforsälven - Kan ni skriva en vägbeskrivning från arnemark. Vad funkade i den älven?
                  Tack för svar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                  0 svar
                  217 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg alexxx
                  av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                  2 svar
                  202 visningar