Laxfiske från strand i norr. Tips och trix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske från strand i norr. Tips och trix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxfiske från strand i norr. Tips och trix

Hej!

Nu börjar det närma sig midsommarhelgen då så många ger sig ut för att fånga lite nystigen lax. jag som själv är rätt ny i Laxfisket i älv skulle tacksamt vela ha lite tips för att öka mina chanser att fånga ett nytt personligt rekord.

Jag kommer att fiska från land med spinn.

Är det någon som kan tipsa om lite teknik, betesval (olika väder etc.) och kanske Vart man ska stå längs älven?

Som jag fattat det så är alla hugg enbart för att man har retat laxen till hugg, inte att den är hungrig. Då fungerar antagligen drag med mycket skarpa färger (ex. orange rapala countdown.. förövrigt det draget jag fick min 10a på) ett annat är toby som många fiskar med. Vanligen coppar (då har vi ju även Hammer som så många använder).

Någon som har någon erfarenhet av små finska wobblers? verkar ruskigt effektiva när man tittar till fångstlistorna här uppe...

Jag brukar försöka ställa mig i forsnackar, Platser vart det finns större stenar/vattendjup och i långa forsar vart det blir ett litet sel mellan två längre partier och såklart under en fors. Är det bra platser?

I det stora hela så går väl allt ut på att reta laxen till hugg, där den ligger och vilar på vägen upp till lekplatsen?

Dela gärna med dig av egna erfarenheter!

Mvh D3nka
    Tight line Lads!

Allt beror på vart du ska fiska... det är svårt att säga generellt vad och hur du ska fiska.

Ifall du ska fiska i Luleälven (nedanför kraftverket i boden) kan jag komma med lite tips. Är du på jakt efter lax i kalixälven så ska du nog fråga Kockin här på FS.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Okej, Så det är egentligen inte så mycket generellt utan allt beror på vart man fiskar?

Ja jag kommer nog att fiska litegrann i kalixälven. Hört om några hotspots där iallafall men framförallt är det lainioälven som jag fiskar i. Jag vet vart alla fiskar, men då är det båtfiske vilket jag inte vill utan jag ska fånga min lax på sportslig väg.

Har några platser där jag tror att laxen kan stanna upp så det kanske bara handlar om att prova allt i askarna och ha draget så mycket i vattnet som möjligt

Men du får gärna tipsa lite om luleälven också är inte sålångt att åka för att fiska en helg eller två!
      Tight line Lads!

Kommentera

Jag tror att Pite-Reptilen är jävligt vass för lax. Lidmans fiske(?) som gör dom, finns i Borgfors utanför Sikfors och är flitig att vara på olika marknader/mässor. Köpte nyss 4st från andrasorteringen för 10kr/st med krok. Dom vanliga tror jag ligger kring 40 spänn beroende på vilken vikt man ska ha
        bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Tack för tipset! Verkade otroligt billiga dessutom... ska definitivt kollas upp
          Tight line Lads!

Kommentera

Har också hört väldigt gott om pite-reptilen. Det är inte så många "unga" som har kännedom av dessa drag. Har själv haft någon i min låda men kasta bort det för något årsen. Sen har jag inte lyckats hitta det igen. Men man kanske ska göra ett ryck och börja söka upp lite gamla odödliga drag.

Kommentera

Han tillverkar dom än iallafall
              bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

Jag har också tänkt börja fiska lax från strand, finns det nå knep för hur man ska kasta osv?

Kommentera

Ursprungligen postat av Järvi Visa inlägg
                  Jag har också tänkt börja fiska lax från strand, finns det nå knep för hur man ska kasta osv?
                  det finns inga genvägar till framgång. Allt beror på hur botten ser ut, vad för typ av fisk du är ute efter. Vart du fiskar... vad du har för utrustning. Visst skulle man kunna dänga iväg en 24 grams sked i en älv där det är lite lugnare vatten. För då kan man fiska lite djupare längs botten.

Vet du samtidigt att det finns 15kgs laxar i vattnet så vill man inte stå där med ett UL spö och 0.10 mm flätad lina och försöka drilla en fisk. Det skramlar bara till i rullen å så var den tom på lina.

Så skriv gärna vad du är ute efter och vad för typ av fiske du tänker utöva. Vanligaste typen av fiske i stömmande vatten så som luleå älv kör vi med tubfluga och blysänken. Spön på 11 fot, kastvikt upp till 150gram då det kan strömma bra. Flätad lina på 0.3-0.4mm ca 200 meter.

Kommentera

Okej, nå jag ska fiska i kalix- och torneälv.
                    Är inte ute efter nån rekordstor precis, fiskar gärna efter öring. Jag har just nu ett 9 fots haspelspö med en abu cardinal 300. Tror att jag har 0.40 lina i den men långt i från 200 meters gränsen.
                    Vad tror du om det då förutom att jag inte kan dra nån sån där riktig klump med de jag har?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                    0 svar
                    221 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alexxx
                    av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                    2 svar
                    205 visningar