Se upp för isen alla norrlänningar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se upp för isen alla norrlänningar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Se upp för isen alla norrlänningar!

Iom den tidiga snön i mängder i år så har isen blivit rekorddålig.

Igår på ett ismetepass bestämde jag mig för att gå lite närmre en bäckmynning, men höll mig 20 meter ifrån denna pyttelilla bäck som tillsynes inte strömmar nånting. borrade först ett hål genom ca 50cm skitis. bara 2dm under isen, jag flyttade mig 3 meter... gick genom översta isskorpan rakt genom hela jävla slaskisen och krossade med min tyngd den nedersta kärnisen. Som tur var var det riktigt grunt och gick fort så vi kunde fiska färdigt passet. Har rapporter om 70cm tjock is ute i skärgården som knappt bär en skoter numer. Alla som tänker ut på isen efter en vecka från nu bör vara riktigt, riktigt försiktig, vet man inte av att kärnisen är ordentlig på fiskeplatsen så undvik att gå långt från land. Tror att efter 20e april är det livsfarligt på isarna iaf runt pitetrakten, vilket är närmare 2 veckor tidigare än vanligt.... Detta kan dock hejdas om vi får en riktig köldknäpp och isen härdnar igen.

Se upp!
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kan tillägga att i övrigt såg isen ut ungefär såhär: 7cm kärnis, 1dm slask, 1dm slaskis,5cm slask, 5cm slaskis, 3dm vatten, ca 1cm slaskis (höll ibland), 5cm snö....

Inga fina isar.....

Kommentera

Dens jön jag är och fiskar i är isen liiite bättre. Då börjar topplagret med 1 dm blötsno, 3 cm skara,5cm blötsnö, 3 dm kärnis.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Isarna är förbannat kassa nu, polarn gick igenom för någon vecka sen i en vänervik.. Hade vart där några dar innan och isen var helt okej, men med dessa soldagar och regn då och då så går det otroligt snabbt. Vi tog det extremt försiktigt innan det bara small, det gick bra men surt ändå!

Testade och borra i isen och som sagt, kanske knappt 10 cm is, om man nu ska kalla det is, sen 2-3 dm slask och snö. Hålet blev iprincip fyrkantigt när ja borrade iom att det var så porös is.

Kommentera

Det är lite olika på olika vatten. På älven är isen bättre. Kanske p.g a strömmen eller all skotertrafik. Men både i skärgården och på ett par insjöar jag fiskat på är isen helt usel nu.

Kommentera

jo på leden i älven är det inge slask/vatten, men på tjärnarna/sjöarna är det ett helvete. vi fastnade mitt på en tjärn med 4 skotrar när vill skulle å pimpla vi satt där i vatten upp till knäna i 30min innan vi kom loss.

Kommentera

Vet inte om jag skulle vilja köra skoter på älven i dagsläget. Med tanke på strömmande vatten... här i Boden är inte älven speciellt tjock. Finns parter där isen bara är någon cm tjock. Sen kommer snö på det som gör att det ser ut att vara fritt fram.
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
              0 svar
              223 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg alexxx
              av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
              2 svar
              211 visningar