Vinterfiske runt Luleå - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterfiske runt Luleå

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinterfiske runt Luleå

Nu börjar ju snart vintersäsongen, och då tänkte jag höra med expertisen här inne hur vinterfisket i Luleå är.

Jag tänkte försöka pimpla lite abborre och sik, så tips om bra ställen (helst) utanför fiskekortsområdet tar jag gärna emot

Sen så undrar jag bara om det är någon som vet hur vinterfisket i Hertsöträsket brukar vara? Är det något att satsa på eller är det bättre att åka till någon annan sjö för att fiska ädelfisk?

mvh

Hej, då det gäller abborre kan jag rekomendera Furufjärden. Andra ställen som kan vara värt att testa är Björköfjärden, Örnabben och även utanför södra hamnen i Luleå stad.

Vad det gäller Hertsöträsket så är det nu du skall fiska, d.v.s när det är blankis då brukar det vara bra fiske. Tyvärr är det inte allt för gott om sjöar med implanterat kring Luleå. Om du åker mot Piteå finns det fler vatten. Holsträsket nära Norrfjärden brukar vara ett populärt ställe. Premiären där är normalt någon gång i december. Finns även några sjöar med inplanterat kring Sjulsmark och Svensbyn har jag för mig.

När det gäller siken vet jag de som fiskar i älven, en bit nedanför Boden, har dock inte själv fiskat där. Annars så brukar det fiskas sik kring Karlsvik också, speciellt på våren i slutet av april.

Hoppas detta gav något, mvh Mats

Kommentera

Strappesundet mellan Brändöns sydspets och Örarna/Bensbyn brukar hålla fin Abborre
      Endast döda fiskar flyter med strömen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
      2 svar
      218 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Arvidzone  
      Startad av Benbom, 2024-05-20, 10:16
      0 svar
      133 visningar
      0 gillar