Ursprungligen postat av elminio
Visa inlägg
hoppas du ändå fått nåt/nåra svar via PM?`(även om ja inte tror att de e det som hänt) men, om så är fallet så kan du ju gärna hålla tråden uppdaterad över hur det gått med dom eventuella tipsen (nej, jag ber dig inte uppge tips som folk eventuellt varit snälla nog att bjuda på över PM såklart, utan mer att du kunde uppdatera/hålla tråden levande eventuellt me lite fiskerapporter typ om du fått tips eller på egen hand hittat nåt bra!).
Själv har jag tyvärr väldigt lite ideer och info om piteåälven då jag själv bara fiskat därifrån från land och då i brist på andra möjligheter (oftast pga tidsbrist).
då har jag fiskat på ett par olika ställen som alla är väldigt o-hemliga (to say the least) och dom har heller inte producerat nåt direkt bra heller... har inte nån koll alls på piteälven och gädda tyvärr...
Några få ställen på en väldigt liten och koncentrerad plats som jag faktiskt ändå vet lite om är:
RÖTT X
= där har jag stått en hel del och fiskat, fått nåra små, inget stort, dock när jag stått där och fiskat en gång fick jag se en gädda fullkomligt sluka en större sjöfågel på;
BLÅ CIRKEL
= som sagt här slukades en sjöfågel, det säger ju inget om nånting alls egentligen, kan ju har varit en ren tillfällighet och jag har verkligen inte den blekaste aning om hur det ser ut där vid blå cirkel, som sagt, har själv ingen båt...
GRÖN FYRKANT
= där inne i viken i allmänhet har jag fått en del snipor, även sett en hel del båtar åka in å fiska här inne rätt ofta (mot sågverkets sida till, där jag inte själv kommit åt nånsin, återigen pga avsaknad av båt) men dom har aldrig varit inom skrik-avstånd tyvärr (hade velat ropa å se hur det gått för dom och/eller tvinga dom å plocka upp mig å ta mig ut å fiska gädda ) och har aldrig sett nån få nåt där inne heller...
Här inne i viken skulle jag också vilja utfärda en STOR VARNING för förlust av drag...
denna vik är absolut ÖVERSÅLLAD av skit som gjort för å fastna i kan jag lova... våldsamma mängder industri-wire å stockar å skit som skulle räcka till helvetet och tillbaka, tveklöst... så, håll koll på ekolod om du har och kanske åka runt å kika runt i viken lite innan du sätter på bästa älskade draget och väljer att fiska det djupt/dunka botten med det...
GUL STJÄRNA
=extremt ungefär utplacerad, lyckades få upp en liten gädda där, men, lite större än övrigt i alla fall, skulle gissa kring 5a-6a
Min uppfattning är att den (och övriga snipor jag lyckats lura dära) var en följare upp från den djupare fåran som går där mellan ön/land, brukar ha vadat ut till ja inte kan vada mer å sen fiskat så djupt jag kunnat/vågat och sen i princip alltid fått de få fiskar jag fått dära (oftast slipsar) att hugga strax efter dom följt med in på lite grundare vatten från djupare (min uppfattning om vad som hänt, inte helt säkert såklart att det faktiskt är så det gått till).
Sorry, men, det är typ mina få egna erfarenheter från piteälven, har ett par andra ställen jag fått en del fisk på, men, det har inte varit mycket å hänga i granen så vet inte om de e värt å ge mer tips på snip-ställen riktigt
Och, dom ställena känns heller inte som dom har så värst mycket potential, ens med båt, det här stället, som visserligen är rätt välbesökt (gissar jag) och sönderkört (gissar jag) då det ligger som nån slags välbesökt/väl-åkt liten sträcka pga båthamn etc känns ändå som det BORDE ha potential... är ju dessutom om man kollar sjökort ganska så bra djupt där ute vid mitt RÖDA X liksom om man ser till nedströms/utåt från X:et sett (typ ~20m djup om ja minns rätt???)
Har haft betydligt mer framgång (och även erfarenhet) av t ex Alterälven när det gäller pite-nära gäddfiske får jag säga, av förklarliga skäl kanske då det är en älv som är relativt (på sina ställen i alla fall) lättåtkomligt trots avsaknad av båt...men även där hade det nog varit grymt skoj att sätta i en båt i nån av de större träsken längs älven, borde kunna producera lite bra fisk med tanke på dom som ändå går i övriga älven...
Hoppas du fått lite bra fiske ändå!!! och att nån vänlig själ redan hunnit ge dig lite tips på ställen!?!?!?!
Kalaträsket och Hemträsket är ju annars såna piteå-ställen som jag inte utforskat (har dock tröstlöst försökt me bägge ställena en gång vardera) då dom båda känns omöjliga utan båt, så, dom föreslår jag annars att du kollar in om du har möjlighet att traila upp båten och ta med den nånstans liksom...
och, annars, om du råkar vilja ha med dig ut en snäll men smutsigt skäggig luleåbo nån gång i din båt så äre bara bjuda in mig!!!
jag kommer omedelbart bara jag är ledig och kan! och, tar med kaffe å soppa-pengar samt ett glatt humör kan ja lova!!!
Kan även bistå med bil samt köra om det vore nåt att hänga i granen!!!
Skulle även kunna tänka mig att ses å hyra en båt i typ Holsträsket om det vore mer intressant att ses på "neutral mark" så att säga, fiskesuget är orimligt och kommer strax upp (är på jobb nere vid Vänern just nu, en vecka till av jobb kvar) till ett (gissar jag) kylslaget norr där paniken över att hinna fiska så mycket som möjligt kommer vara EXTREMT!!!
Mvh
/peter
Kommentera