Fiske i Piteå eller någonstans i helgen.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Piteå eller någonstans i helgen..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av gälk Visa inlägg
    Höträsket i hortlax, kanske kan vara något, trotts dom dräpte storgäddan dom fick förra året.
    Jävreträsket håller även rätt fin gädda.
    Bodsjön i svensbyn kan vara ide att testa.
    Rokån vet jag inte hur den är så här års. Men testa.

Tack för svar! Dessa ställen ska testas! 😊

Kommentera

Höträsket i hortlax, kanske kan vara något, trotts dom dräpte storgäddan dom fick förra året.
      Jävreträsket håller även rätt fin gädda.
      Bodsjön i svensbyn kan vara ide att testa.
      Rokån vet jag inte hur den är så här års.
      Rosån i rosvik
      grymt stort tack för tipsen gälk!!!

Höträsket var ett av dom ställen jag tänkte testa förrförra året då jag var mycket i piteå, men, det föll mellan stolarna.
      Kan vara värt att nämna att det är ett P&T-vatten så där gäller fiskekort.

För egen del så kan jag säga att vattnet i Rosån (i alla fall under helgen) varit väldigt högt. Men, det är ett vatten jag är sugen på att testa fiska runt i nån gång framöver däremot!

Jävreträsket ser ju intressant ut på en karta iaf, men, ser lite ut som ett typiskt ställe där man kanske mår bra av att ha nåt slags flytetyg?
      antar att man till det stället inte behöver fiskekort? tips på nåt ställe som är vettigt att parkera på å utgå ifrån om man som jag är till fots?

Mvh
      /peter
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Var rätt många år sedan höträsket var p&t sjö, har väl inte planterats in där på minst 10år

Kommentera

Var rätt många år sedan höträsket var p&t sjö, har väl inte planterats in där på minst 10år
          aha!!!
          hahahahahahahahahaha, bra där!!! hade ju varit sjukt skoj om jag hade kört runt å letat nåt ställe för å försöka köpa kort till höträsket förgäves... men, bra å veta, då äre bara jag siktar in mig på å testa den sjön inom kort då nån gång då jag är nere i piteå nästa gång... kanske till helgen redan? får se...
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-05-11, 18:01.

Kommentera

• EDIT: "snabb rapport"??? yeah right, wall of text-varning!!!

snabb rapport från helgen då kan väl vara på sin plats.

Körde höträsket, lörda å sönda, var smidigt då det var hyfsat nära fruns jobb och så, känner inte för att blåsa iväg speciellt långt för att sen bara vända liksom.

Lördan blev de inte så många timmars fiske, tog mig ett tag innan ja var där pga lite olika saker, fiskade på ett annat ställe först, sen köpte ja mat å grejer åsså en sväng förbi Nymans... kom dit gissningsvis ~11tiden? kanske 1130? drog därifrån igen redan 1430 (pga frun slutade jobbet).

På väg in till sjön såg jag en djupkarta (kollade dock inte på den den gången) som var en kvarleva på anslagstavlan från P&T-tiden. Samtidigt som ja åker inåt mot sjön så får ja en skum känsla av deja vu... jag har fan varit här förr??? inser sen när ja parkerar att ja varit här en gång förut? vetefan, säkert ~10år sen??? med farsan å nåra andra... kommer inte ihåg jättemycket från den turen annat än att alla som var med då var taggade på regnbåge (antar de va de som gällde?) men att jag snabbt gick över till gäddfiske då det var mycket roligare i den sjön... fick inget monster på den turen vet jag, men, blev en hel del hyfsade gäddor den gången. Så, plötsligt så fick ja ju lite förväntningar...nästan...

Började slött vid den gamla grillringen, eller, fiskade väl inte jätteintensivt, drack väl mest kaffe, pillade i draglådorna och kastade lite småslött med en hel del byten av drag...
            Stod där ett tag, kämpade en del med vinden dåre blåste på rätt bra och jobbigt kallt. Var t ex sjukt nära å bli av me min sedvanliga "Naked Gun 33 1/3 - The Final Insult"-kepa ett par ggr innan ja kom på den smarta planen att förankra den me senilsnöret till mina pola-glajjer. Gick även lite kortare svängar hit å dit där jag på samma vis planlöst kastade en del.

Käkade sen lunch å hamnade samtidigt i telefon, under tiden kom de ner två st me en båt (som såg galet smidig ut) som dom satte i, tyvärr var ja i telen typ fram till dess dom redan fått i båten så jag sa bara "hej" då dom precis var på väg ut.
            Jag gick då en lite "längre" bit, in i en sörjig, gräsig "vik" som var antingen avrinning eller nåt inkommande vatten, såg att vattnet fortsatte ut på andra sidan bilvägen även (fick lov å korsa på vägen då "bron" hade sett bättre dagar).

Hamnade så på en slags flytbrygga som även den sett sina bättre dar, och väl där så fiskade jag runt med lite olika grejer, insåg rätt snabbt att de var så pass mycket växter att jag väl lika gärna kunde kasta på min favvo-spook å köra med den... Fick inget av intresse, men, 2st slipsar kände för att projektil-attackera super spooken iaf, med luftfärd å hela baletten, så, det var ju skoj, pigga, glada, även till min stora glädje lätta å kroka av då dom bägge två tog fint så kunde bara lirka loss dom i vattnet vid bryggan.

Frös som faen dåre fortfarande blåste på en massa å tiden rann iväg så ja traskade tillbaka en smidigare väg (bilvägen) än den jag kommit, lika bra tänkte jag då jag ändå inte hade minsta tecken på liv under mitt fiske på vägen till bryggan.
            Fick då även möjlighet å kolla på djupkartan (och fotade den även) lite ordentligare, sen stötte jag på en som bodde där, som visserligen inte fiskade enligt egen utsago, men, han hade för sig att hade det satts in fisk där för 4-5år sen iaf, men, att det mycket riktigt var slut om det sen ett par år tillbaka.
            Gick ner å tänkte kasta lite till, såg då att dom som åkt runt i båten var på väg upp så ja gick å snackade lite med dom. Djupkartan verkar stämma rätt bra iaf och dom hade sett rätt mycket fisk stå kring ~5m på lodet, samt troligen även en del lite större pjäser bland det. Tyvärr hade dom inte fått nåt däremot, sa även att de va rätt förvånansvärt varmt i vattnet, drygt 11grader om ja minns rätt.

Söndan så drog jag som sagt dit igen, var enkelt och så, plus jag ville kolla av en sträcka ja inte iddes gå till på lördan (och med all rätta skulle det visa sig dåre va jobbigt å gå dit.... ) samt det var ju soligt å varmt dessutom, så, dumt å missa chansen å fiska liksom även om dagen innan inte genererat nåt.

Fiskade en del med lite tyngre grejer ikring den djupa delen av sjön, fick inget, tog mig sen i kragen efter kaffet tagit slut och började traska runt halva sjön, var störigt "före" kan ja säga, men, tog mig runt å hamnade dit där ja har för mig att det låg en slags grillplats förut då det var aktivt.
            Käkade lite lunch, eller, hällde mest massa yoghurt över hela mitt ansikte pga uppenbara ät-tekniska problem? Klarar inte av möblerade rum, tur man är ute i skogen ofta...

Var fiskemässigt ett rätt sumpigt (enl- djupkartan 0-1.5m, så, rätt ospecificerat ) område med mycket växtlighet, sjunkna halvruttna stockar och uppstickande föredetta buskar/träd som numera bara var pinnar överallt i vattnet.
            Tänkte att det kanske skulle leverera nåra lite bättre gäddor. Slutade dock med att det återigen bara blev två pigga slipsar på superspooken. Såg en död halvrutten gädda som flutit in över nåt sörjigt gräs som såg ut att kunnat vara en lite mer OK storlek på, dödsorsak; okänd.

Tog sen den härjiga svettiga promenaden tillbaka, stannade till vid bryggan ja var på dan innan, fiskade en del, körde superspooken, som återigen levererade 1 slips. Upptäckte sen att det var så SJUKT mycket med feta feta grodor dära som simmade runt rätt lojt, så, bytte till en svart/orange kikker frog som ja satte på en 7g jiggskalle för å få ner då ytbete inte verkade generera särskilt mycket. Fiskade runt med den studsandes kring botten, vilket genererade... 2st... slipsar...

Gick tillbaka till den djupare delen av sjön igen vilket ändå är närmare bilen och parkeringen, upptäckte då att även dära kring stenar och så vare fullt av fläskiga grodor som simmade runt så, ptja, körde vidare med grodan. Fick dock inget mera, bara en känning på nåt som kändes som nåt lite mer rejält äntligen! dock så lyckades ja uppenbarligen inte kroka den ordentligt, sen, svårt å säga på känslan på bara nåra sekunder av spöböj, men, inte heller den kändes som nåt våldsamt stort... men, vem vet? det kanske var en riktig riktig ur-krokodil och det jag kände var inte ens fisken som drog nånting, utan bara att den slöt gapet runt grodan? man kan ju alltid hoppas...

nåväl, tyckte ändå det var på det stora hela rätt trevligt ställe, kul å återse nåt ställe man inte varit till på bra länge också. Hade nog inte skadat att ha en båt däremot skulle ja gissa, men, de e bra för hälsan å promenera å svära sig igenom snår å sörja?

Får väl se om man åker dit igen nåt sen i juni igen när frun är nere i Piteå å jobbar igen, känns mycket troligt att det kommer hända!

Och, sorry att det inte alls blev nån kort rapport (sen, vad fanns att rapportera, några slipsar?).

/peter

Kommentera

• Någon som testat gädda i Holsträsket i norrfjärden?
              Tänker att de bör finnas grova regnbågsgäddor där!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Antonwik Visa inlägg
                Någon som testat gädda i Holsträsket i norrfjärden?
                Tänker att de bör finnas grova regnbågsgäddor där!
                Det har ju, vad jag fått höra (och även hört bekanta som sett bild på den), tagits upp nåt riktigt monster dära (~14kg?) som visst ska ha sett helt överbrutal ut. Däremot så vet jag inte om den gäddan fick simma vidare? vad jag fattat så tar dom bort riktigt mycket gädda där i det träsket varje år... eller, det är väl på gott och ont, om dom nu ska ha ihjäl en massa gädda dära så hade det varit intressant om dom hade haft nån form av urskiljning så att dom lät de stora exemplaren fortsätta simma omkring och växa vidare samt sprida sina gener vidare... jag vet ju inte heller, kanske gör dom så? ångrar att jag inte frågade mera men jag ville ut och fiska lite.

Har själv spenderat nåra få timmar där på två olika tillfällen, känns som det borde finnas potential för bra gäddor dära, enda jag lyckats lura upp har dock varit två mindre, ena var visserligen grymt snygg täckning på men ingen av dom var nåt att skryta om.

Har däremot planer på att hinna dit nån fler gång i år, men, när man inte har en egen båt (eller motor eller ekolod) så blir det ju dels både lite dyrt (100kr dygnet för fiskekortet men om ja minns rätt så får man bara fiska i träsket mellan 0600-2300 så man kan inte ens gå all-in å dygna i träsket, samt 60kr/6tim roddbåt, vilket iofs är en av de större anledningarna till att jag åker dit, möjligheten att hyra just en båt då jag själv inte äger nån), och lite besvärligt...
                inte för att jag har nåt emot att ro och så, men, vill man få ett hum om hur träsket ser ut och så så hade det ju varit smidigt om man i alla fall hade haft nån form av motor man kunnat ta med och sätta på nån av de roddbåtarna som hyrs ut dära, eller, ännu hellre, en egen båt me ekolod så man snabbare hade kunnat få en uppfattning om hur det ser ut. Finns bara en karta där på anslagstavlan och det är tyvärr inte nån form av djupkarta.

Mvh
                /peter
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-08-25, 08:40.

Kommentera

• Jo man har ju hört det, därför blev jag sugen på att testa! Får fara och prova nån dag här framöver helt enkelt Bör ju finnas någon djupkarta tycker jag, skulle underlätta även fast man har ekolod. Synd som fan att dom tar upp en massa gädda där dock... :/ aja får fara och testa så får vi se va de blir! Tack för infon, visste inte att man bara gick fiska 06.00-23.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Antonwik Visa inlägg
                    Jo man har ju hört det, därför blev jag sugen på att testa! Får fara och prova nån dag här framöver helt enkelt Bör ju finnas någon djupkarta tycker jag, skulle underlätta även fast man har ekolod. Synd som fan att dom tar upp en massa gädda där dock... :/ aja får fara och testa så får vi se va de blir! Tack för infon, visste inte att man bara gick fiska 06.00-23.
                    Ska inte svära på att det är så, men, om jag minns rätt så har jag för mig det stod så, alltså 06-23, men, kan ju minnas fel? (jag hoppas det, hade varit mer värt/känts mer värt om man hade kunnat köra en mer längre satsning dära).

Ja, alltså, att dom tar upp en massa gädda kan ju vara helt OK, så länge som dom låter större exemplar vara kvar, men, jag vet som sagt inte riktigt hur dom tänker i den frågan, min uppfattning är väl att dom ser gäddan som nåt dåligt, medans jag är helt säker på att om dom hade valt att behålla större exemplar (t ex den där +14kgsen) så hade dom kunnat stoltsera lite med det och fått ännu fler att komma dit och fiska... jag menar, visste jag att det simmar en +14kgs gädda där med 100% (eller iaf 99%) säkerhet så hade jag ju lätt lagt mer tid dära än nu då jag inte riktigt vet om den lever och om det finns kvar andra gäddor i strl kring metern eller om risken är stor att dom slår ihjäl allt dom kommer över?

Ja, kör hårt, skitfiske å tajtlajns!
                    Hör gärna av dig hur det gått eller om du lyckades skrapa fram nån djupkarta! Och, om du är sugen på å få med dig nån så är jag inte långt borta, hojta till om så är fallet så tar ja me kaffe!

mvh
                    /peter

Kommentera

• Hej ska göra mig ett försök i att liva upp denna tråd lite, nu är det såhär att jag har nyligen köpt mig en båt och kan äntligen ta mig ut och fiska vart jag vill, men jag har ett litet problem, jag vet inte vart någonstans jag ska fiska. Var ute med båten idag i piteälven med riktat fiske efter gädda, var och fiskade runt "fabriken" som ön kallas och mot Svensbyhållet. fiskade då där i ungefärligen 3-4 timmar utan ett napp. så då undrar jag om det är någon snäll själ som är villig att dela med sig om vart man ska fiska efter gädda i älven. tack på förhand!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                      0 svar
                      217 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alexxx
                      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                      2 svar
                      202 visningar