LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Tja.. det är ju deras land ursprungligen så vi ska egentligen bara vara tysta och respektera att dom vill ha sitt ifred.

Det finns så många sjöar och jaktmarker över hela landet som är "privata" att det inte är något konstigt.

Vem av er som gnäller vill ha horder av turister till sitt lokala fiskevatten egentligen?
    Nä tänkte väl det.. :P

Det är inte roligt med turister som fiskar ur och trampar sönder all natur runt dom fina sjöarna.
    Nu förenklar du frågan rejält på flera sätt, har du verkligen läst mina och andra inlägg? För mig handlar det främst om vilka samer som nu fått rätten, att just de är en liten minoritet och som på möjligen vaga grunder fått den rätten.

Vem har för övrigt pratat om horder? Motsatsen till ett helt stängt vatten är inte alls horder...
    Och om nu fler vatten blir helt stängda vatten så blir det trängre i övriga vatten, inte bra i min bok.
    Senast ändrad av anteman; 2020-03-07, 13:02.

Kommentera

Dock är vi invandrare enligt deras syn. Alla grupper som bott där sedan innan man kunde ”Claima” mark ,ses nu som turister..

Många är vi som upplåtit mark för vägar och gruvor för allas bästa,sällan det gynnar en själv,men dessa som kallar oss svennar ser bara om deras fickor är fyllda...

Sedan om nu någon stöld av renar skett så är det fel väg. Men det är samma personer som drabbas och väljer beskriva deras syn och utredningar ut någon som helst grund.. Finns skäl varför polisen lägger ner fallen..

Kommentera

Ursprungligen postat av .art

Förstår inte vad du vill säga med det?
        Är det inte självklart att vi som bor i Sverige ska bestämma över vårt land och att invandrare och utlänningar ska respektera oss när dom är på besök?

Alla vi har invandrat i Sverige, både samerna och övriga svenskar.
        Som svensk medborgare ska du ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett ursprung.
        Hoppas du förstår nu vad jag menar.

Kommentera

Ursprungligen postat av .art
          Nej.
          Det konstiga är att du vill åka till dom och äta upp deras kaka.
          Varför ska du ta deras kaka för?

Vill du ha kakan så får du flytta dit och leva ditt liv där, då förtjänar du den.

Så typiskt turister att bara åka iväg och ta för sig så mycket dom kan, lämna sin skit och åka därifrån.
          Hur fan kan jag ta deras kaka om jag åker dit, betalar för fisket och kanske använder mig av guide mm. Då gynnar det ju dom.
          De e ju samma sak som om jag skulle be nån fara åt helvet för dom åker o fiskar i öresund men bor lååångt därifrån.. De e mitt vatten för jag bor där..
          Ditt resonemang håller ju inte särskilt bra..

Kommentera

Vi kan iaf vara eniga om att domen rör upp känslor. Och frågan är om det kommer gagna någon i framtiden?

Kommentera

Ja men vinnarna förefaller vara främst några få medlemmar som just nu har ett mer eller mindre signifikant antal rättighetsförlösande renar i sin ägo i en halvstängd ad-hoc nyskapad sameby med snart allmänt stängda vatten...

Såvida du inte kan betala högstbjudande, kanske arrendera några km2 framöver? Kreti och pleti, dvs du, jag eller ens majoriteten samer göre sig icke besvär...
              Senast ändrad av anteman; 2020-03-07, 19:20.

Kommentera

Men .art...? Har du inte begripit att ett av problemen är just hur vi, man kan, ska, bör definiera "lokalbefolkningen" ??

"Samer" är för vagt. Vilka är "lokalbefolkning" för dig bland de som genom familjer, släkter bott där länge? Räcker några, flera hundra år eller krävs 1000 år och ett
                obrutet ägande av renar och samiskt blod, vem säkerställer det stamträdet och den faktiska urminnes hävden? Kyrkböcker, Länsstyrelsen, HD? Det blir lätt godtyckligt...

Rätten till dessa vatten har nu fallit på några få individer och anser jag på veka, godtyckliga grunder efter HDs dom, vilket kan och bör diskuteras.
                Senast ändrad av anteman; 2020-03-08, 12:14.

Kommentera

Han tyckte tydligen inte om att få nothugg eller så insåg han att hans argument sög.. Ännu värre är ju anledningen han skrivit när han raderat sina poster i tråden.. " lokalbefolkningen förvaltar fisket bäst ".

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Han tyckte tydligen inte om att få nothugg eller så insåg han att hans argument sög.. Ännu värre är ju anledningen han skrivit när han raderat sina poster i tråden.. " lokalbefolkningen förvaltar fisket bäst ".
                    Tappade bara intresset av att prata med såna som dig som skriver med dryg attityd och påstår att det är fel att lokalborna ska ha kakan och äta den själv. Som om du har något att komma med när du bor 100 mil bort och bara ska komma och lägga dig i.

Dina argument som du tror är så smarta är bland det fjantigaste jag har läst.

Sett dig i andra trådar där du beter dig illa, som mot 10 åriga pojken som är ny på forumet som du svor åt i en annan tråd.

Kommentera

• Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
                      Tappade bara intresset av att prata med såna som dig som skriver med dryg attityd och påstår att det är fel att lokalborna ska ha kakan och äta den själv. Som om du har något att komma med när du bor 100 mil bort och bara ska komma och lägga dig i.

Dina argument som du tror är så smarta är bland det fjantigaste jag har läst.

Sett dig i andra trådar där du beter dig illa, som mot 10 åriga pojken som är ny på forumet som du svor åt i en annan tråd.
                      Var fan e den dryga attityden när man vill göra rätt för sig och betala för att åka o fiska i deras vatten? Så att dom tjänar på det? Främjar ju både deras plånbok och fiskevård.
                      Så hur kan jag då både vilja ha kakan och äta den?
                      Och hur kan det va rätt i en del av landet, men helt fel i en annan del av landet? Folk som folk, vatten som vatten. Samma regler borde gälla för alla. Vi bor ju i samma land.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                      0 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alexxx
                      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                      2 svar
                      200 visningar