LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Hm! Girjas var ju ute och sa att man kunde fortsätta på dom årskorten som var köpta på LST innan domen hade kommit.
    Sen vann man i domstol och då gör man som man vill och det som passar dom själva bäst...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Sen vann man i domstol och då gör man som man vill och det som passar dom själva bäst...
      Nu ska vi inte dra några förhastade slutsatser hur det blir i framtiden.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Svagt stöd för Lex Girjas i riksdagen.
        https://sverigesradi...artikel=7404210

Svagt politiskt stöd för vägledande Girjasdomen

TT
        11:07 | 2020-02-09
        POLITIK Domen i Högsta domstolen som slog fast att det är samebyn Girjas, och inte staten, som har upplåtelserätt till småviltjakt och fiske blev historisk. Strax därpå meddelade flera svenska samebyar att de förväntade sig politiska initiativ för att få samma rättigheter.

Men de har svagt politiskt stöd, rapporterar Ekot. Av alla riksdagspartier är det enbart Vänsterpartiet och Miljöpartiet som säger sig vara beredda att ta politiska initiativ för att följa den vägledande domen.
        När det har kommit en dom från högsta instans ska den efterlevas, jag upplever det som slöseri med samhällets resurser om man ska driva rättsprocesser om samma saker igen, säger Miljöpartiets riksdagsledamot Camilla Hansén till Ekot.

Moderaterna vill i stället se en äganderättskommission och Socialdemokraterna säger att det är för tidigt att dra några slutsatser av domens effekter, enligt Ekot.

Flera av samebyarna har sagt att de kan tänka sig att stämma staten om de inte får rättigheterna på politisk väg.

Artikeln kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
          Svagt stöd för Lex Girjas i riksdagen.
          https://sverigesradi...artikel=7404210

Svagt politiskt stöd för vägledande Girjasdomen

TT
          11:07 | 2020-02-09
          POLITIK Domen i Högsta domstolen som slog fast att det är samebyn Girjas, och inte staten, som har upplåtelserätt till småviltjakt och fiske blev historisk. Strax därpå meddelade flera svenska samebyar att de förväntade sig politiska initiativ för att få samma rättigheter.

Men de har svagt politiskt stöd, rapporterar Ekot. Av alla riksdagspartier är det enbart Vänsterpartiet och Miljöpartiet som säger sig vara beredda att ta politiska initiativ för att följa den vägledande domen.
          När det har kommit en dom från högsta instans ska den efterlevas, jag upplever det som slöseri med samhällets resurser om man ska driva rättsprocesser om samma saker igen, säger Miljöpartiets riksdagsledamot Camilla Hansén till Ekot.

Moderaterna vill i stället se en äganderättskommission och Socialdemokraterna säger att det är för tidigt att dra några slutsatser av domens effekter, enligt Ekot.

Flera av samebyarna har sagt att de kan tänka sig att stämma staten om de inte får rättigheterna på politisk väg.

Artikeln kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.
          Och så var det igång.. När ungarna är stora nog för att åka till norr och fiska är det väl helt stängt för utomstående..
          Ge nån lillfingret och dom tar hela handen..

Kommentera

Girjas samebyområde är ju stängt för fiske på länsstyrelsen kort, och mig veterligen finns det ännu inget fiskekort att lösa på annat vis.

Frågan är hur möjligheterna kommer att se ut i framtiden. Kostnad för fiskekort, regler och tillgänglighet.
            Den STORA frågan är ju hur det kommer bli längre fram i tiden ändå. För jag är tämligen övertygad om att det kommer bli regeringsbeslut som ger samebyarna rätt. För flera kostsamma rättegångar bör ju politikerna anse som bortkastade skattemedel. Att det skall dömas på annat vis för andra samebyar känns ju tämligen orimligt... så...

Själv är jag i dagsläget nöjd över att det inte är något av mina vatten som blivit berört.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

Och så var det igång.. När ungarna är stora nog för att åka till norr och fiska är det väl helt stängt för utomstående..
              Ge nån lillfingret och dom tar hela handen..

Jepp! Det tror jag inte att det kommer vara stängt för utomstående.
              Så som HD har skrivit domen så är det en klar vägledning till regering och riksdag om vad som gäller även för andra samebyar.
              Så sa dom på presskonferensen i HD efter domen hade släppts.
              Jag vet inte hur regering o riskdag ska gå över HD:es dom.

Vi får se var detta slutar i framtiden. Blir det fler samebyar som drar staten inför rätta så kommer det blir dyrt för starten efter alla rättegångar.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                Girjas samebyområde är ju stängt för fiske på länsstyrelsen kort, och mig veterligen finns det ännu inget fiskekort att lösa på annat vis.

Frågan är hur möjligheterna kommer att se ut i framtiden. Kostnad för fiskekort, regler och tillgänglighet.
                Den STORA frågan är ju hur det kommer bli längre fram i tiden ändå. För jag är tämligen övertygad om att det kommer bli regeringsbeslut som ger samebyarna rätt. För flera kostsamma rättegångar bör ju politikerna anse som bortkastade skattemedel. Att det skall dömas på annat vis för andra samebyar känns ju tämligen orimligt... så...

Själv är jag i dagsläget nöjd över att det inte är något av mina vatten som blivit berört.
                Ja, det vet varken du el. jag och knappt Girjas själva just nu. Dom har ju ett stort ansvar för att lösa detta på ett bra sätt. Jag tror inte att dom kommer vara ute efter att bara dra in pengastarka turister till fiske o jakt i fjällen.Visst vill alla tjäna pengar men dom kan ju inte utestänga svenska medborgare, tycker jag.

Ja visst blir det bortkastade skattemedel om andra samebyar drar staten inför rätta och vill ha samma rättigheter som Girjas. Det blir väl runt 16 milj/rättegång som Girjas kostade ungefär.

/Stefan

Kommentera

Nu ska Tornedalingarna få upprättelse efter allt förtryck som dom har utsatts för.

"Det var på tiden... men Renägarna har ett enormt försprång i och med sitt tidigt startade lobbyarbete som lett till att de numera "äger" frågan om "ursprung och förtryck"
                  https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3 ... XiRmNAAFZI

Skolgång miltals hemifrån. Undervisning på ett främmande språk. Stryk. Rasbiologiska undersökningar.
                  Svenska statens övergrepp mot tornedalingar ska nu synliggöras. Regeringen tillsätter i vår en sannings- och försoningskommission.

– Det är oerhört viktigt att vi synliggör övergreppen, både för att något liknande inte ska kunna hända i framtiden och för att bygga ett nytt förtroende mellan minoriteten och den svenska staten. För det finns djupa sår inom minoritetsgruppen, säger kulturminister Amanda Lind (MP) till TT.

Hon ger beskedet om sanningskommissionen efter ett möte med Svenska Tornedalingars Riksförbund (STR-T) och ungdomsförbundet Met Nuoret på onsdagen. Det var riksförbundet som väckte frågan 2016 och har nu alltså nått ett viktigt mål.
                  Tar plats

– Nu tar meänkielitalande – tornedalingar, kväner och lantalaiset – plats i den svenska historien. Vår berättelse får äntligen komma fram. Det är vi tacksamma för, säger Kerstin Salomonsson, ordförande i STR-T.

Hennes bild är att tornedalingarnas historia är okänd för de flesta.

– Det är inte ens alla i vår egen minoritet som känner till den. Man kanske vet att vi inte fick tala meänkieli i skolan, men känner inte till arbetsstugorna eller övergreppen i form av rasbiologiska undersökningar, säger hon.

Tornedalingarna blev rasbiologernas studieobjekt, i likhet med samer och andra minoriteter.

– När jag var ung försökte min pappa flera gånger berätta om den "konstiga tiden" när de blev skallmätta och fotograferade, fast jag var inte så intresserad då. Men i min hemby, Övre Soppero, förekom detta i stor omfattning, berättar Kerstin Salomonsson.

Arbetsstugor

Arbetsstugorna, en form av skolhem, var en del av myndigheternas försvenskning av tornedalingarna. Från 1920-talet skedde all undervisning på svenska och eleverna fick inte tala sitt modersmål ens på rasterna.

– Många vistades på arbetsstugorna så länge som åtta månader i taget. Man rekryterade gärna personal som inte kunde finska eller meänkieli och många barn for illa. Att få stryk var väldigt vanligt, säger Kerstin Salomonsson.

Försvenskningspolitiken ledde till att många föräldrar slutade prata meänkieli med sina barn, konstaterar Hanna Aili, ordförande i Met Nuoret.

– En generation har blivit fråntagen sitt kulturella arv. Vi är fortfarande tornedalingar men det finns en gräns för hur långt in i den kulturella gemenskapen vi når. Men vi ser ett ökat intresse för att ta tillbaka sitt språk och det är jätteviktigt att vi får resurser och kraft framåt för att det ska kunna ske, säger hon.

Försoning

Direktivet till sanningskommissionen är snart färdigt och ambitionen är att kommissionen ska kunna dra igång sitt arbete till våren. Arbetet beräknas pågå till 2022, enligt Amanda Lind.

TT: Kommer tornedalingarna att få en officiell ursäkt av svenska staten?"

– Vi får se vad sanningskommissionen kommer fram till. Den ska ju både lyfta fram historien och ge förslag på vad som på sikt kan leda till försoning, säger Amanda Lind.

– Staten ska ju i denna utredning erkänna att detta har hänt, och det i sig tycker jag är en ursäkt, säger Kerstin Salomonsson.

Det tog tid innan det blev av.
                  Jag har följt diskussionerna som har pågått under flera år om en sanningskommission.

"Kanske ett startskott för att återupprätta/säkra jakt och fiskerätterna med avseende på urminneshävd."

Det är inte jag som har skrivit den sista raden utan en bekant av samiskt ursprung.

/Stefan

Kommentera

Blir ju säkert ännu en billig grej staten lägger pengar på.. 2 år med en kommission på x antal pers..
                    Finns det inte lite viktigare saker o lägga pengar på i dagens samhälle? Typ skola, sjukvård o äldrevård för o nämna något..
                    Försvarar inte på något sätt det som hänt historiskt. Det är helt galet.
                    Men att börja dra i det så lång tid efter.. När det är som det är i samhället..
                    E ju så man blir litt gråhårig.

Trampar säkert någon på tårna. Men ibland undrar man hur det står till med svea rike.. Och framförallt regeringen..

Kommentera

Var det någon som nämnde arvssynd?
                      Är väl så det är i landet pk!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                      0 svar
                      219 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alexxx
                      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                      2 svar
                      202 visningar