LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LST Norrbotten slutar att sälja jakt- och fiskekort inom Girjas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ska bli väldigt intressant att se utveckling kring detta..
    Om det är någon som missat varför man väljer gå denna väg så är det för,

1. Begränsa tillgängligheten för människor som ej bedriver renskötsel.(dock ej skoteråkare än)

Är själv väldigt skeptisk till att ha en master race, speciellt då man kan uppleva väldigt ”föråldrad” kultur.....

Ca 120st kommer driva jakten och fisket i ett område stort som Halland,då det ej påverkar renskötseln ,om sedan resten av dom 4000 andra renägarna får kämpa om 50% av Sveriges yta återstår att se.

Hoppas nätfiske förbjuds till att börja med,men eftersom man även jagar så har man tyvärr sett detta spektakel från sin rätta sida.

#knytnävenifickan

Kommentera

Statsminister Löfven träffade samepolitker på Jokkmokks marknad.
      https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7404064

"Vi har pratat om att Sverige behöver ta sitt ansvar, sa Åsa Larsson Blind", ordförande Svenska Samernas Riksförbund."
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Så Sverige ska inte profitera på samerna men vi ska se till så det kommer turister dit... Sverige är bara bra när man får bidrag... nä, ge dom norra Sverige och låt dom sköta sig själva...

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Så Sverige ska inte profitera på samerna men vi ska se till så det kommer turister dit... Sverige är bara bra när man får bidrag... nä, ge dom norra Sverige och låt dom sköta sig själva...
          En fråga till dig då. Jag är inte själv same men jag känner flera både i koncessionssamebyn i Kalix o riktiga samer uppåt Gällivare o Kiruna.
          Ska vi skjuta bort alla 5 stora rovdjur som är rennäringens stora bekymmer el. ska vi behålla dom och låta staten betala ut rovdjursersättning till rovdjurs rivna renar till samerna? Jag tror inte staten och berörda myndigheter skulle godta det.
          Låt inte tråden spåra ur p g a rasism så att den blir låst.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

En fråga till dig då. Jag är inte själv same men jag känner flera både i koncessionssamebyn i Kalix o riktiga samer uppåt Gällivare o Kiruna.
            Ska vi skjuta bort alla 5 stora rovdjur som är rennäringens stora bekymmer el. ska vi behålla dom och låta staten betala ut rovdjursersättning till rovdjurs rivna renar till samerna? Jag tror inte staten och berörda myndigheter skulle godta det.
            Låt inte tråden spåra ur p g a rasism så att den blir låst.
            Då ska det vara exakt lika lätt att få skyddsjakt i HELA Sverige för ALLA tamdjursägare!

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Då ska det vara exakt lika lätt att få skyddsjakt i HELA Sverige för ALLA tamdjursägare!
              Ja visst tycker jag det! Det som jag har hört att kreatursägare (bönder/lantbrukare) får högre ersättning/rivet nötdjur (får, ko, kalv häst) än vad samerna får för rovdjursrivna renar. Om det stämmer så är det fel på ersättningssystemet. Det är ju även beslutat i riskdagen att det inte ska finnas varg i renbetsområden inom samebyns marker och det beslutet uppfylls inte med tanke på hur myndigheter daltar med besluten på skyddsjakt när vargar upptäcks inom ett område. Vi har iaf 3 st vargar i gränslandet mellan Norr- o Västerbotten inom renskötselområden.
              Hur många miljoner kronor kostade Ylva? tror jag det var som blev flyttad söder ut 2-3 gånger var det väl? 7 milj kr om jag inte minns fel.

/Stefan

Kommentera

Ja svår fråga men att tre vargar härjar i den trakten låter... som om vi skulle ha oöverstigliga problem med 10 kriminella i UPPSALA... vi har tyvärr långt fler än så... men att skjuta dem vore att gå på tok för långt.

Kommentera

Lätt att debatten blir infekterad när varg förs på tal..
                  Till syvende och sist så var vargen före oss..
                  Men precis som med vildsvin och annat så skiter politiker i det så länge det inte ger röster eller de själva blir drabbade..

Oavsett så har hela grejen där uppe skötts knasigt i min mening.. Ge ett fåtal rätt till ett stort område där de får all the goodies... Inte okej..
                  Hade någon bestämt att x antal helyllesvenssons skulle få ensamrätt på ett visst jakt och fiskeområde ja då skulle det tagit hus i helvete.. Men nu e det samerna.. Då ska alla bara gilla det för de behandlades illa under x antal år..
                  2020 borde det funka annorlunda...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja svår fråga men att tre vargar härjar i den trakten låter... som om vi skulle ha oöverstigliga problem med 10 kriminella i UPPSALA... vi har tyvärr långt fler än så... men att skjuta dem vore att gå på tok för långt.
                    Ja, det är en väldigt känslig fråga!
                    Jag har ingen lösning på vargfrågan men det är en infekterad fråga där du har vargkramare/djurrätssaktivister på ena sidan och bönder/jägare på den andra sidan. Jag vet sådana som har fått sin jakthund ihjälbitna av vargar och det är ingen vacker syn och det är lika illa med kreaturen.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                      Lätt att debatten blir infekterad när varg förs på tal..
                      Till syvende och sist så var vargen före oss..
                      Men precis som med vildsvin och annat så skiter politiker i det så länge det inte ger röster eller de själva blir drabbade..

Oavsett så har hela grejen där uppe skötts knasigt i min mening.. Ge ett fåtal rätt till ett stort område där de får all the goodies... Inte okej..
                      Hade någon bestämt att x antal helyllesvenssons skulle få ensamrätt på ett visst jakt och fiskeområde ja då skulle det tagit hus i helvete.. Men nu e det samerna.. Då ska alla bara gilla det för de behandlades illa under x antal år..
                      2020 borde det funka annorlunda...
                      Ja visst är det det! Jag är medlem i 2 jaktforum och har sett flera trådar som har blivit låsta o bannade av moderatorer.
                      Ja, det var den men i hur stor utsträckning?
                      Svinen är ett dilemma så inte politikerna vill gräva i verkar det som, men hur ska dom göra om vildsvinen börjar invadera Stockholms innerstad el. ute på Djurgården-Djursholm m. fl syn bland direktörsvillorna??? Det var ju ett fint exempel tidigare i veckan. Ingen liten galt precis.
                      https://www.aftonbladet.se/tv/a/3065...ar-i-stockholm

Vad jag har förstått så är Lappkodecillen, m. fl dokument viktiga för samerna Som jag tolkar domen så verkar domarna har gått en del på dessa dokument bl. a.

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                      0 svar
                      214 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alexxx
                      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                      2 svar
                      200 visningar