Fisketips Arjeplog - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketips Arjeplog

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketips Arjeplog

Hej!

Jag och två polare åker till Arjeplog om någon vecka för en veckas fiske. Vi kommer att utgå från mellanström och kommer fiska efter gädda. Vi åker från Stockholm och har aldrig vare sig fiskat eller varit i Arjeplog tidigare.

Finns det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och ge oss tips på hur vi kan komma igång enkelt med fisket där. Har ni några speciella platser som brukar funka bra osv.

Tack på förhand, skitfiske.

Ursprungligen postat av Marcusfishflex Visa inlägg
    Hej!

Jag och två polare åker till Arjeplog om någon vecka för en veckas fiske. Vi kommer att utgå från mellanström och kommer fiska efter gädda. Vi åker från Stockholm och har aldrig vare sig fiskat eller varit i Arjeplog tidigare.

Finns det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och ge oss tips på hur vi kan komma igång enkelt med fisket där. Har ni några speciella platser som brukar funka bra osv.

Googla! Jag har googlat åt dig och har hittat lite intressanta länkar som du kan kika i länken nedan!
    https://www.google.com/search?q=Stor...hrome&ie=UTF-8

Skitfiske o välkommen upp till Norrbotten!
    Glöm inte myggstift/mygghatt!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Marcusfishflex Visa inlägg
      Hej!

Hej Marcus;

År 1962 fiskade jag Gädda, Harr och Öring för första gången i Hemströmmen, Hornavan, Kakel, Revi och Voukas nära Arjeplog...

Det som lockade mig att fiska i Hornavan var rykten om stora Laxar och Öringar...
      Några Laxar fick jag inte men Harrar runt kilot och Öringar närmare tre kilo gav mersmak på laxartade fiskar...

Den av ortsborna mest hatade fisken på den tiden var Gäddan och Gäddor fick jag både stora och många....

Ur min Fiskejournal 1962 .

Den 23 juli 1962 fångade jag 7 st Gäddor mellan 12,2 kilo och 4,1 kilo. Betena var Päijänne 12 gram i silver och Rapala 4 gram i guld. Fångstplatserna var Revi och Kakel. Vädret var soligt med svag nordanvind. Jag hade vadarstövlar på mig och vadade så långt ut att det började sippra in vatten i stövlarna.. Sandbotten. Vasstränder. Vattentemperaturen var +13,6 gr.C

Den 26 juli 1962 fångade jag 24 st Gäddor mellan 17,55 kilo och 2,6 kilo. Betena var Päijänne 12 gram i silver och Rapala 12 gram i guld. Fångstplatserna var Revi och Kakel. Vädret var soligt med svag nordanvind. Vattentemperaturen var +14,1 gr.C.

Gäddorna snodde 4 drag innan jag knöt på 50 cm 0,70 mm Lina som tafs på Tynex 0,25 mm huvudlinan.....

Erlands far Patrik Johansson tog alla mina Gäddor och slängde dem på gödselstacken med orden: "Sånt skit äter vi int här uppe i Norrland!"

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
      0 svar
      217 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg alexxx
      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
      2 svar
      202 visningar