Vissa människor lär sig aldrig. Så är det helt enkelt. Synd om den fina gäddan. Finns ingenting att gratulera till denna fångst. Gratulera gör man i min bibel till någon som kan uppskatta en utomordentlig fångst utifrån ett sportfiskeperspektiv. Dit hör en respektfull hantering av en sådan vacker och gammal fisk. Slakteri utan omtanke förtjänar inte det
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Monstergädda fångad utanför Övertorneå i sjö
Collapse
X
-
Det är ju alltid nån gobit till människa som snubblar över dom där fiskarna i den kalibern.. Bara nått år sen nån gobit i mitt hemmavatten tog upp en 17kgs å slog ihjäl, tar med den till stugan och knäpper kort och skickar in till storfiskregistret lr vafan de heter (komedi) sluta med böter osv för den gubben!
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Espen Visa inläggDet är ju alltid nån gobit till människa som snubblar över dom där fiskarna i den kalibern.. Bara nått år sen nån gobit i mitt hemmavatten tog upp en 17kgs å slog ihjäl, tar med den till stugan och knäpper kort och skickar in till storfiskregistret lr vafan de heter (komedi) sluta med böter osv för den gubben!Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Något jag funderar över är varför dessa regnbågs-ätare blir så oerhört tjocka? Den här var ju helt extrem, men jag har sett bild på någon 14-kilos från ett P&T vatten som också var mycket, mycket fetare än vad man ser vanliga gäddor bli.
Är tillgången på tillgängliga byten såpass mycket bättre än i naturliga vatten? Tycker att ibland ser man sjöar som verkar i princip fullproppade av vitfisk, vilket borde innebära att det finns mer än tillräckligt med mat, men ändå blir gäddorna inte alls så här tjocka.
Kommentera
-
Personligen sätter jag tillbaka fisk i den mån det går förutom någon enstaka matabborre och fiskar endast undantagsvis i PT-vatten.
Men kan man egentligen klandra någon för att man plockar bort en gädda från ett renodlat PT-vatten? Det är ju ett onaturligt fiskbestånd från början till slut och gäddan är ju minst lika broiler som regnbågarna. Ett rekord från en sådan här damm eller sjö är följaktligen lika dopat och denna jättegädda är mest en kuriositet.
För det andra tycker jag att man kan bete sig, även om man tycker vederbörande hade kunnat agera annorlunda, och jag tycker det är högst olämpligt, kanske olagligt, att publicera privata konversationer på en webplats.
- Gillar 3
Kommentera
-
Är det rätt att rotenonbehandla en mindre sjö för att plantera in uppfödd fisk och ta död på det naturliga fiskbeståndet???
Finns det någon annan metod istället för rotenonbehandling idag? Jag har inte koll på det!
Jag personligen är helt emot denna metod!Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av widetrak Visa inläggPersonligen sätter jag tillbaka fisk i den mån det går förutom någon enstaka matabborre och fiskar endast undantagsvis i PT-vatten.
Men kan man egentligen klandra någon för att man plockar bort en gädda från ett renodlat PT-vatten? Det är ju ett onaturligt fiskbestånd från början till slut och gäddan är ju minst lika broiler som regnbågarna. Ett rekord från en sådan här damm eller sjö är följaktligen lika dopat och denna jättegädda är mest en kuriositet.
För det andra tycker jag att man kan bete sig, även om man tycker vederbörande hade kunnat agera annorlunda, och jag tycker det är högst olämpligt, kanske olagligt, att publicera privata konversationer på en webplats.
Den har även en viktig ekologiskt funktion inom näringskedjan och bidrar tom i en öringsjö på ett positivt sätt.
Ett tipps till ägaren är att säljer gäddkort i sin sjö om det finns fler sådana stora gäddor där. Lake Sibbo är ett bra exempel hur man kan tjäna bra på ett bestånd av stora predatorer.
Att fiska med öringutrustning medvetet på en gädda går definitift bort. Det är medveten hänsynslös djurplågeri för sensationens skull.
Min åsiktSenast ändrad av Utter; 2019-06-24, 19:12.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sdw Visa inläggNågot jag funderar över är varför dessa regnbågs-ätare blir så oerhört tjocka? Den här var ju helt extrem, men jag har sett bild på någon 14-kilos från ett P&T vatten som också var mycket, mycket fetare än vad man ser vanliga gäddor bli.
Är tillgången på tillgängliga byten såpass mycket bättre än i naturliga vatten? Tycker att ibland ser man sjöar som verkar i princip fullproppade av vitfisk, vilket borde innebära att det finns mer än tillräckligt med mat, men ändå blir gäddorna inte alls så här tjocka.
Big Mac för gäddor...
Kommentera
-
Kan tänka mig med att regnbågarna är enklare att fånga än andra naturliga fiskar.
Dom som inte fattar att dom ska hålla sig undan som små blir inte så stora...
Bara en tanke.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
|
0 svar
214 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av alexxx