Monstergädda fångad utanför Övertorneå i sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Monstergädda fångad utanför Övertorneå i sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=Jon Bull;n2511962]
    [Personligen beklagar jag att gäddan är död/QUOTE]

För egen del så spar jag ett så starkt ord som "beklagar" till andra sammanhang. Mycket kan man tycka om att döda en så stor fisk men allt måste ändå sättas i perspektiv.
    Har någon blivit dödshotad än? Brukar bli så när tölpar bonkar större gäddor?

Eller är det mer C&R maffian på FB?

Tills vi når den nivå kan du nog tagga lite.

PS. Ja det kommer spåra mer bara vänta

Kommentera

Här svingas det friskt med påståenden och fördommar, utan tendens till faktagranskning och källhänvisningar. Rotenon är i sammanhanget förbudet att använda sedan 2001. Jag tar gärna del av statistiken som visar mängden personer som skadas och dödas av fulla jägare, och motsvarande som visar hur många berusade sportfiskare som skadas eller t.o.m. avlider. Att både jägare och sportfiskare skadar sig i sitt hobbyutövande är säkert, men dödas av berusade utövare. Jösses...

Skaffa lite perspektiv, en person tar upp en gädda och avlivar den. Och? Trålare gör sitt bästa att tömma Östersjön för att få foderfisk till bl.a. laxodlingar. Lägg energin i den opinionen i stället. Jag har inget emot att man tar upp gädda ur put-and-takevatten, det kommer garanterat nya gäddor. Den erfarenheten har jag av gädda i p/t-vatten. Hade han tagit upp en mal eller en stör hade jag tyckt annorlunda.

Grattis till fångsten säger jag.

Akademiker för övrigt.

Kommentera

Man behöver inte oroa sig för min mentala hälsotillsånd- jag menade ordet " beklaga" exakt så som anteman beskrev det. Som ett uttryck av en empatiskt känsla av medlidande med kreaturen som i mina ögon hade förtjänt sig iom sin tämligen unika storvuxenhet en bättre behandling av fångstmannen.
        Fridens liljor

Kommentera

Ursprungligen postat av Amba Visa inlägg
          Här svingas det friskt med påståenden och fördommar.../

...Skaffa lite perspektiv, en person tar upp en gädda och avlivar den. Och? Trålare gör sitt bästa att tömma Östersjön för att få foderfisk till bl.a. laxodlingar. Lägg energin i den opinionen i stället. Jag har inget emot att man tar upp gädda ur put-and-takevatten, det kommer garanterat nya gäddor. Den erfarenheten har jag av gädda i p/t-vatten. Hade han tagit upp en mal eller en stör hade jag tyckt annorlunda.

Grattis till fångsten säger jag.

Akademiker för övrigt.
          Det var en hel del ironi kring svingandet som jag läste det... vad gäller perspektiv så säger jag som förra gången, man måste kunna hålla i vart fall två tankar samtidigt, det är perspektiv i min bok.

Jag skrev t o m en PM om yrkesfusket, förlåt yrkesfisket och kolliderade politiska mål på komvux för ca 20 år sen och det är illa än idag men för den sakens skull får väl vi andra, jag t ex, tycka till om en helt annan sak, som t ex en avlivad jättegädda?

Vore beklagansvärt, nej förlåt, sorgligt om vi inte fick diskutera andra frågor än de riktgt stora, som krig, fred, rättvisa och yrkesfisket här på jorden...

För övrigt bör vi sportfiskare fundera över vad som är bäst på sikt i ett hållbarhets- och allmänt opinionsperspektiv - avliva eller C&R...? Jag kör det senare till ca 95% och har mina skäl till det men man säkert diskutera den saken vidare... vid ett annat tillfälle.

Jag har också några hp från senare skola men det har ingen betydelse för denna diskussion enligt min mening... att resonera är inte en hp-fråga så att säga.
          Senast ändrad av anteman; 2019-06-27, 20:38.

Kommentera

Jag måste ha missat ironin, har väl svårt att läsa mig till den. Håller med om att Catch and release-debatten är en annan historia. Men perspektivet för mig i det här sammanhanget är att gäddan simmade i ett pt-vatten och mumsade i sig regnbågar som någon antagligen engagerat både tid, engagemang och pengar för att få till. Pt-vatten ger mycket glädje för många och har antagligen varit insteget för många av dagens sportfiskare. Bra att den gäddan försvann från det vattnet, ungefär som att få bort en räv från en hönsgård enligt mig. Jag ser inte problemet, inte alls faktiskt.

Syftade på det här ang akademikeriet, förstod var den kom seglande ifrån.

Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg
            Men nu jävlar verkar både pk-polisen och språkpolisen
            gjort intåg... Använd vilka ord ni vill gott folk(utan att va kränkande), de här är ett fiskeforum och inte akademikerförbundet. Beklagligt att han hade ihjäl fisken, inte sista gubben som slaktar en gädda. Man får trösta sig med att han gjorde de för enligt han ”sjöns bästa” så dom får ha kvar sina pelletsfiskar som dom kan meta upp. 10-20år har vi nog färre gäddbonkare och fler C&Rare, kanske man tappar sugen för att de finns så mkt fisk

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Det var en hel del ironi kring svingandet som jag läste det... vad gäller perspektiv så säger jag som förra gången, man måste kunna hålla i vart fall två tankar samtidigt, det är perspektiv i min bok.

Jag skrev t o m en PM om yrkesfusket, förlåt yrkesfisket och kolliderade politiska mål på komvux för ca 20 år sen och det är illa än idag men för den sakens skull får väl vi andra, jag t ex, tycka till om en helt annan sak, som t ex en avlivad jättegädda?

Vore beklagansvärt, nej förlåt, sorgligt om vi inte fick diskutera andra frågor än de riktgt stora, som krig, fred, rättvisa och yrkesfisket här på jorden...

För övrigt bör vi sportfiskare fundera över vad som är bäst på sikt i ett hållbarhets- och allmänt opinionsperspektiv - avliva eller C&R...? Jag kör det senare till ca 95% och har mina skäl till det men man säkert diskutera den saken vidare... vid ett annat tillfälle.

Jag har också några hp från senare skola men det har ingen betydelse för denna diskussion enligt min mening... att resonera är inte en hp-fråga så att säga.
              Tänk om jag som mästare på att ta smågös(och nu även tydligen mellanstora abborrar) skulle ta upp all fisk.
              Hade inte fått göra annat än att köpa frysar och filea fisk hela dagarna.
              Förutom de få timmarna fiske man kan klämma in då och då.

Det är ju helt enkelt så att man inte fiskar för att äta. Vet många som fiskar utan att ens gilla att äta fisk... En kompis är så allergisk mot fisk så han kan inte vara i samma rum när man äter fisk, ännu mindre röra den(kör med handskar) men likväl fiskar han.

Fiske går i stor utsträckning till att inte bli ett sätt att skaffa mat utan ett sätt att slappna av. Likt att ta heroin eller spela fickpingis.

Ser man på min pappa som är 72år nu iår så är han åsikten att gädda tar man upp och ger bort om någon är tillräckligt dum för att äta den, gör hundmat eller gräver ner.
              Abborre, gös och andra matfiskar tar man upp. Är dom riktigt små kan man släppa i dom, men det är mest för det är jobbigt att rensa.

Jag får skällning när jag berättar att jag fått 10st gösar på en tur men inte har frysen full.

Att jag blev uppväxt med detta gör ju att det var så man gjorde helt enkelt. Inget konstigt, utan det var så man skulle göra.

Hörde senast för några veckor sedan ungefär det här:
              - "En gädda tar man bäst i ögonen, håv är värdelöst bättre med huggkrok om du inte når!"

Well well, vad jag menar är man inte kan döma någon som har gjort något man anser vara fel. Man vet ju tex inte om det är regler att man måste slå ihjäl gädda man får där och någon råkade se honom så han var tvungen.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ja det är nog viss mån en generationsfråga, det som var "naturligt" under uppväxten fortsätter ofta men inte alltid, att vara det. Du själv är ett exempel på det senare. Jag fiskar som du för nöjes skull och gillar tyvärr inte att äta fisk alltför mycket... men tar upp en och annan matfisk.

Däremot förstår jag egentligen inte varför man tar upp fisk som man inte själv vill ha eller vet att någon annan vill ha... och inte ens då gör jag det eftersom det skulle innebära att en hel del fisk, ffa gös skulle tas upp, vilket jag tror skulle skada mitt fortsatta fiske och om fler gjorde så, så skulle det kunna påverka hela bestånd och sjön som helhet.

Det kanske tolkades som att jag dömde eller fördömde någon men det var inte avsikten, jag tycker helt enkelt att det var tråkigt (beklagligt...) att en 19 kilos gädda togs bort, detta oavsett sedvänja, tradition, regler eller värdering av fiskar som mer eller mindre värda...

Har fått braxen, id och asp som bifångst och de åker alla tillbaka, även om jag är ute efter och värderar, nej uppskattar abborre, gös och gädda mer, jag fiskar rovfisk.

Kanske skulle jag begripa bättre om jag ätit mer fisk, enligt gamla uppgifter blir man mer intelligent av det!

För övrigt skulle jag dissa den sjö vars förvaltare hade regeln att all oönskad fisk, t ex gädda ska slås ihjäl.
                Senast ändrad av anteman; 2019-06-28, 00:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja det är nog viss mån en generationsfråga, det som var "naturligt" under uppväxten fortsätter ofta men inte alltid, att vara det. Du själv är ett exempel på det senare. Jag fiskar som du för nöjes skull och gillar tyvärr inte att äta fisk alltför mycket... men tar upp en och annan matfisk.

Däremot förstår jag egentligen inte varför man tar upp fisk som man inte själv vill ha eller vet att någon annan vill ha... och inte ens då gör jag det eftersom det skulle innebära att en hel del fisk, ffa gös skulle tas upp, vilket jag tror skulle skada mitt fortsatta fiske och om fler gjorde så, så skulle det kunna påverka hela bestånd och sjön som helhet.

Det kanske tolkades som att jag dömde eller fördömde någon men det var inte avsikten, jag tycker helt enkelt att det var tråkigt (beklagligt...) att en 19 kilos gädda togs bort, detta oavsett sedvänja, tradition, regler eller värdering av fiskar som mer eller mindre värda...

Har fått braxen, id och asp som bifångst och de åker alla tillbaka, även om jag är ute efter och värderar, nej uppskattar abborre, gös och gädda mer, jag fiskar rovfisk.

Kanske skulle jag begripa bättre om jag ätit mer fisk, enligt gamla uppgifter blir man mer intelligent av det!

För övrigt skulle jag dissa den sjö vars förvaltare hade regeln att all oönskad fisk, t ex gädda ska slås ihjäl.
                  Kort sagt, jag förstod precis vad du menade med beklagandet.
                  Har som regel att aldrig ta gös över 2kg såvida dom inte blir skadade så det motiverar det.

Ädelfisk kallas det ju... Kanske var ädel en gång i tiden med i sitt naturliga tillstånd, men en pelletsmatad fisk insläppt i en damm lockar inte så mycket.

Men ska ändå åka till ett sånt ställe med sambon så hon får lite spöböj under sommaren tänkte jag
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ok ryssen ! tycker som du att P&T-vatten har sitt berättigande, ofta nappvilligt och därmed en bra inkörsport till annat fiske även om det var länge sedan jag besökte ett sånt vatten. Skitfiske!

Kommentera

Jag kör alltid på catch kill & release.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                      0 svar
                      214 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg alexxx
                      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                      2 svar
                      200 visningar