19,54 kilos monster fångat i Rovakkajärvi
ÖVERTORNEÅ Han var ute för att fiska regnbåge och öring på midsommardagen. Då överraskades Krister Lind av en riktig monstergädda. "Den var sjukt fet"
Jonathan Bergström11:32 | 2019-06-23
Krister Lind ifrån Luleå firade midsommar uppe i stugan i byn Rovakka i Övertorneå kommun. På midsommardagen passade han på att fiska i sjön.
– Det är en insjö där dom har planterat regnbåge och öring sen så länge jag kan minnas, säger Lind.
Men det blev inte mycket napp med flugfiskespöet. Då han såg något stor krusa på ytan. Han ror sakta in med båten och gör ett par kast med spöet. Efter att par små utfall från gädda hugger det plötsligt till.
Artikelbild
BILD: Privat | Krister Lind med monstergäddan fiskad i Rovakka.
– Men den tog i ryggfenan, säger Lind och skrattar.
– Jag hade ju bara flugefiskespöet för småfiskar.
Han lyckas få in den till båten och försöker få upp den.
– Till slut tar jag lillhåven och lyckas trä den över huvudet, sen får jag göra som ett brottarkast för att få upp den i båten.
Artikelbild
BILD: Privat | Monstergäddan fiskad i Rovakka, 19,5 kilo och 113 centimeter.
Fisken är egentligen inte särskilt lång men magen är av bibliska proportioner.
– Jag var ju dum som inte mätte omkretsen, säger Lind
– Den var sjukt fet.
Fisken vägde 19,54 kilo. Inte långt ifrån det svenska rekordet på 21,07 kilo.
Artikeln kopierad från dagens Norrbottens-Kuriens webupplaga.
ÖVERTORNEÅ Han var ute för att fiska regnbåge och öring på midsommardagen. Då överraskades Krister Lind av en riktig monstergädda. "Den var sjukt fet"
Jonathan Bergström11:32 | 2019-06-23
Krister Lind ifrån Luleå firade midsommar uppe i stugan i byn Rovakka i Övertorneå kommun. På midsommardagen passade han på att fiska i sjön.
– Det är en insjö där dom har planterat regnbåge och öring sen så länge jag kan minnas, säger Lind.
Men det blev inte mycket napp med flugfiskespöet. Då han såg något stor krusa på ytan. Han ror sakta in med båten och gör ett par kast med spöet. Efter att par små utfall från gädda hugger det plötsligt till.
Artikelbild
BILD: Privat | Krister Lind med monstergäddan fiskad i Rovakka.
– Men den tog i ryggfenan, säger Lind och skrattar.
– Jag hade ju bara flugefiskespöet för småfiskar.
Han lyckas få in den till båten och försöker få upp den.
– Till slut tar jag lillhåven och lyckas trä den över huvudet, sen får jag göra som ett brottarkast för att få upp den i båten.
Artikelbild
BILD: Privat | Monstergäddan fiskad i Rovakka, 19,5 kilo och 113 centimeter.
Fisken är egentligen inte särskilt lång men magen är av bibliska proportioner.
– Jag var ju dum som inte mätte omkretsen, säger Lind
– Den var sjukt fet.
Fisken vägde 19,54 kilo. Inte långt ifrån det svenska rekordet på 21,07 kilo.
Artikeln kopierad från dagens Norrbottens-Kuriens webupplaga.
Kommentera