Fiskeglada norrbottningar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeglada norrbottningar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeglada norrbottningar!

Tjena!
    finns gott om folk som fiskar söderut men de borde väl ändå finnas en och annan norrbottning här på fiskesnack?

någon som brukar fiska i trakterna av luleå och har lite tips på heta gäddställen? här i luleälven ska de väl finnas gott om fina gäddor, men jag har tyvär inte lyckas fånga nån av större kalliber än. ni får gärna dela med er av fina områden om dom ni inte tycker dom är allt för hemliga.

Råneälven ska de ju finnas grymt mycket stor gädda men eftersom jag inte har någon erfarenhet därifrån så skulle väl lite tips hjälpa en på vägen.
    även någon som har erfarenhet från fiske i luleskärgård (inte så långt ut)?

tipsa gärna med nya fina ställen!

ha de bra och skitfiske på er alla!

Roligt med fler norrlänningar här

Hör Med Ari här på forumet, han kan säkert hjälpa dig. Annars kan du bjuda med mig i din båt till rånefjärden (får en vecka ledigt nu ) Var fick du iden, är det i luleälven, eller i mynningen ?

Kommentera

Jag är också norrlänning, Västerbottning.
      Innan jag flyttade ut från Norrland brukade jag fiska harr, öring och röding, det var ingen som fiskade gädda.

Nu bor jag i skärgården i söder och har fått upp ögonen för gäddfiske, det är ju skitkul med större fisk, men oj vad jag längtar hem till brusande forsar och spegelblanka fjällsjöar däe man kan vara sig själv för en liten stund

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
        Roligt med fler norrlänningar här

Hör Med Ari här på forumet, han kan säkert hjälpa dig. Annars kan du bjuda med mig i din båt till rånefjärden (får en vecka ledigt nu ) Var fick du iden, är det i luleälven, eller i mynningen ?

jag får nog göra det, har sett att han tagit ett par riktigt fina gäddor här i älven, men älven är ju väldigt lång, vet inte riktigt vart han fiskar. Själv fiskar jag bara från luleå upp till kraftverket i boden.

pluggar sista året på gymnasiet och jobbar helger så de är körigt nu, men till våren vore en guidning i rånefjärden kanon
        kollade in dina bilder och du hade en jävla massa fina gäddor, vart brukar du fiska?

de var uppe i älven

Kommentera

Att skriva ut var jag fiskar här på fs vore självmord

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe-
            Tjena!
            finns gott om folk som fiskar söderut men de borde väl ändå finnas en och annan norrbottning här på fiskesnack?

någon som brukar fiska i trakterna av luleå och har lite tips på heta gäddställen? här i luleälven ska de väl finnas gott om fina gäddor, men jag har tyvär inte lyckas fånga nån av större kalliber än. ni får gärna dela med er av fina områden om dom ni inte tycker dom är allt för hemliga.

Råneälven ska de ju finnas grymt mycket stor gädda men eftersom jag inte har någon erfarenhet därifrån så skulle väl lite tips hjälpa en på vägen.
            även någon som har erfarenhet från fiske i luleskärgård (inte så långt ut)?

tipsa gärna med nya fina ställen!

ha de bra och skitfiske på er alla!

halloj där jeppe !
            nice att det finns fler sportfiskare här ikring lule området . jag bor i råne o fiskar allt möjligt där gös/gädda/abborre/id/brax grymt gädd fiske nu till hösten jag fiskar i stort sett varje dag här grymt på jerkbait fronten efter gädda o gös metet woohoo

ha de bra / Paul butiksbiträde på sportfiskebutiken i norrbotten
            http://www.screamers.se

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
              Att skriva ut var jag fiskar här på fs vore självmord
              finns väl inte allt för många norrbottningar här på fs och sen får ju alla fiskar simma hem så

Kommentera

Ursprungligen postat av Sn1rpex
                halloj där jeppe !
                nice att det finns fler sportfiskare här ikring lule området . jag bor i råne o fiskar allt möjligt där gös/gädda/abborre/id/brax grymt gädd fiske nu till hösten jag fiskar i stort sett varje dag här grymt på jerkbait fronten efter gädda o gös metet woohoo

ha de bra / Paul butiksbiträde på sportfiskebutiken i norrbotten

tjena paul!
                har köpt en hel del prylar från dig
                vart i råneälven fiskar du? är jävligt sugen på prova gös, vart hittar man dom och vad ska man köra för bete när man försöker lura dom från stranden?

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe-
                  finns väl inte allt för många norrbottningar här på fs och sen får ju alla fiskar simma hem så
                  Haha, om det vore så väl. Jag förstår honom precis. Ryktet går i den berörda byn och sen nöter 5 båtar där dagligen hela året och nej, alla kör inte C&R ännu. Dessutom stryker fisk med iaf, tex i värmen som vart och pga hård hantering.
                  [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

tyvär har väl gäddan väldigt dålig status bland många här uppe, framförallt av äldre, istället för att släppa tillbaka den så slår man ihjäl den och slänger upp den i skogen för att bevara beståndet av de "finare" fiskarterna. tråkigt men sant, men man börjar märka en skillnad nu med den yngre generationen som börjar förstå idén med c&r.

sen är de ju så att många här uppe är tyvär alldelses för giriga. fiskar själv mycket lax och öring på sträckan upp till boden och gillar att trolla efter öring, eftersom jag älskar att äta fisk så brukar jag behålla fisk då och då. MEN! en fisketur behåller jag max 3 fiskar eftersom mer äter man inte på en gång. när man sedan träffar andra fiskare som fiskar längs älven berättar dom historier hur de dragit upp 10-15 öringar på en tur. tråkigt att folk inte kan lämna girigheten hemma och använda lite förnuft när man fiskar. Det är många norrbottningar som har mycket kvar att lära.

Ursprungligen postat av Ari
                    Jo, så är det. För hur folk än säger att gäddan är en skräpfisk så märker man likförbannat att alla tycker att det är coolt att kunna säga att dem har dragit grov gädda. Finns även allt för många som är sugna på att göra sig en hacka på sin gäddfångtst här, dvs. sälja till fiskuppköpare.

Jeppe, det finns stor gädda på den sträckan som du fiskar på. Jag har haft en del bra fisken där och tagit några fina gäddor. Fiskar helst själv längre upp för att slippa betala fiskekortet som är helt anpassat för lax och havsöringsfiske. Dem som säljer kortet vill ju helst se att alla gäddor försvann från älven och detta är inget jag vill stödja. Men tycker nog inte att det är någon större skillnad på gäddfisket i älven, hela älven verkar ha ett bra bestånd. Så långt upp som i jokkmokk har jag dock inte testat, så där kan jag inte uttala mig.
                    Skönt att veta att dom finns i älven ialf, då gäller det bara att hitta dom vad fiskar du på för ställen i älven? grunda? djupa? vissa ställen är ju ca 20 meter djupa och enligt ekolodet står det mycket fisk nära botten där men hur fan kommer man ner så djupt?

är öringen i ditt fotoalbum tagen i svanis btw?
                    Senast ändrad av jeppe-; 2006-09-18, 14:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                    2 svar
                    218 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Arvidzone  
                    Startad av Benbom, 2024-05-20, 10:16
                    0 svar
                    133 visningar
                    0 gillar