Gäddfiske kalixälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske kalixälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske kalixälven

Hej,

Vi är ett gäng som precis har landat i Norrland och har kört några timmars fiske i i kalixälven utan något vidare resultat. Vi kommer stanna här i fyra dagar till, så jag undrar om någon kan ge något tips hur man ska söka fisken nu på sommaren?

Det vore oxkså intressant om någon kunde ge tips på områden som vi borde Kika lite närmare på. Vi utgår idag från fiskecampet i mojärv och har tillgång till båt.

Vore otroligt tacksamt för svar

Ursprungligen postat av Joakim1991 Visa inlägg
    Hej,

Vi är ett gäng som precis har landat i Norrland och har kört några timmars fiske i i kalixälven utan något vidare resultat. Vi kommer stanna här i fyra dagar till, så jag undrar om någon kan ge något tips hur man ska söka fisken nu på sommaren?

Det vore oxkså intressant om någon kunde ge tips på områden som vi borde Kika lite närmare på. Vi utgår idag från fiskecampet i mojärv och har tillgång till båt.

Jag vet att det har fångats +10 kg-gäddor nedanför bron i Forsbyn innan man kommer fram till Mojärv. Det finns säkert flera ställen men jag kan inte något specikt ställe.

Jag har själv fångat gädda (pinne) +5 kg nere i Kamlunge på forsnacken efter Kalix älv. Den gav mig en bra fight när vattnet är så strömt som det är där. Kort o fet var den så den lever gott på all fisk som vandrar upp för älven.
    Senast ändrad av lsjonsson; 2018-07-07, 06:18.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Hej,

Blir det någon fisk/gädda +10 kg?
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Hej och tack för tipset.

Vi har kört vid forsen och tagit kanske 10 gäddor men ingen större storlek. Verkar som man får söka fisken på djupet på dagarna och sen på kvällen kan man hitta dem grundare. Vet du något annat område där man kan fiska lite djupare på dagen?

Kommentera

Hej och tack för tipset.

Vi har kört vid forsen och tagit kanske 10 gäddor men ingen större storlek. Verkar som man får söka fisken på djupet på dagarna och sen på kvällen kan man hitta dem grundare. Vet du något annat område där man kan fiska lite djupare på dagen?
          Hej Joakim,

Ok! Det var vad jag ante! Jag vet att många fiskar sent på kväll o en bra bit in på natten o sover bort halva/hela dagen bara. Jag har aldrig fiskat med båt där uppe.
          Vad har du/ni för utrsutning med er. Kan ni blya ner wobblerna när ni fiskar djupare? Har ni med er grejor så att ni kan meta gädda för då kan ni fiska djupare på dagrna?
          Det enda tip jag kan ge er utöver detta är att ovan- & nedanför E4:a-bron i Kalix brukar dom få rätt bra storlek på gäddor. Enstaka fall +10 kg men för det mesta runt 7-8 kg.

Skitfiske!

/Stefan

Kommentera

Jag läste en spännande artikel om gäddfiske i älv, en fors och de körde dagtid. Fisken stod alltså inte långt ut i bakvattnet utan ganska nära forsknackarna. Om jag minns rätt körde de med tunga jiggar för att få ned beten djupt... Fina, starka gäddor fick de om jag minns rätt.

Click image for larger version

Name:	DSC_1441.jpg
Views:	1
Size:	998,0 KB
ID:	1787389
            Senast ändrad av anteman; 2018-07-08, 14:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag läste en spännande artikel om gäddfiske i älv, en fors och de körde dagtid. Fisken stod alltså inte långt ut i bakvattnet utan ganska nära forsknackarna. Om jag minns rätt körde de med tunga jiggar för att få ned beten djupt... Fina, starka gäddor fick de om jag minns rätt.

[ATTACH=CONFIG]101179[/ATTACH]
              Se där ja! Den artikeln har jag inte sett el. läst.
              Jag har ju fått en gädda på +5 kg på själva forsnacken i Kamlungeforsen, Kalix älv. Kort, tjock, stark o helvild. Just ovanför bron på fotot.
              Click image for larger version

Name:	Kamlungeforsen.jpg
Views:	1
Size:	122,4 KB
ID:	1787391

/Stefan

Kommentera

Det var som sjutton, här mindes jag en gammal artikel från 2015, letade upp den å så är det precis den älven, hade inte en aning...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Det var som sjutton, här mindes jag en gammal artikel från 2015, letade upp den å så är det precis den älven, hade inte en aning...
                  Haha! I slutet på 90-talet el. om det var i början på 2000-talet så var det en flicka 12-13 år som fick en gädda på 11-12 kg just nedanför forsen i Forsbyn som jag nämnde i ett tidigare inlägg.

/Stefan

Kommentera

Det togs en på 12,5kg för ett par år sen nedanför forsen I morjärv, samma månad tog vi även en på 8kg och en på 7,5kg. Alla togs kring ön mitt i älven nedanför forsen, på höger sida om man tittar ner från bron. Mellan ön och grynnan där. Sen finns det riktigt bra ställen längre ner mellan kamlunge och Kalix

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                    0 svar
                    234 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alexxx
                    av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                    2 svar
                    214 visningar