efterleksfiske, arjeplog å råneå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

efterleksfiske, arjeplog å råneå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• efterleksfiske, arjeplog å råneå?

Tjena, dags att planera in semestern. Tänkte när kan man åka senast för att pricka in bra gäddfiske i arjeplog eller råneå? Tänkte åka sista veckan i juni eller första i juli? Är det alldeles för sent eller är det fortfarande bra gäddfiske då?

Hej, Rasmus!

Har stuga i Mellanström, 2 mil från Arjeplog. Sjöarna brukar vara isfria slutet på maj.
    Förra året var vattenståndet otroligt lågt vid den tiden, tog 1 vecka innan några större mängder vatten kom in.
    Dom lekplatser jag känner till fylldes snabbt av lekande gädda direkt efter att isen försvunnit och vattnet börjat stiga lite.
    Efterleksfiske börjar i mitten på Juni beroende på när isen släpper. Arjeplog har överlag bra gäddfiske hela sommaren.

Är själv ingen inbiten gäddfiskare. Det är öringtider för mig under den här perioden.

mvh.

PS. Det är minst 1 meter is på "våran sjö" Makaure i dag, Åker upp i helgen för lite solandes och skidåkning!
    kan bli lite pimpling oxå..
    Fishingbros

Kommentera

Skriver ett pm å med lite frågor! Om de e lugnt

Kommentera

Hej! Råneälven och Arjeplog är två vitt skilda klimatzoner. I råneälven är fisket på topp från slutet av maj till midsommar (de milen närmast kusten, men antar det var den sträckan du syftade på), medan innåt landet är det bäst från juni och kan vara bra fiske hela sommaren då det sällan blir särskilt varmt i kakel, uddjaur eller hornavan... Nu är det varmt i norrbottens kustland och den sista snön smälter bort. Isarna börjar bli dåliga fort, om än det är några decimeter kvar...

Skitfiske
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Så arjeplog it is! Va sugen på det men tänkte råneå för mkn båt är lite mindre men blåser det för mkt får jag hålla mig till dom ställen jag kan

Kommentera

Antar att tältplatser inte behöver bokas så långt i förväg. Vet ej när jag ska åka då polarna har lite oklara semestrar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
            2 svar
            218 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Arvidzone  
            Startad av Benbom, 2024-05-20, 10:16
            0 svar
            133 visningar
            0 gillar