pimpla 2016? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pimpla 2016?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    Du behöver inte lägga massa tid på nån sån lista! om du inte vill såklart!!! jag ser ju visserligen gärna mer text här och kommer läsa allt som skrivs, så om du vill skriva lite om olika utrustning och spön etc så kommer jag definitivt läsa, men, däremot så kommer jag inte ändra min "grundutrustning" något utan kommer köra på det jag har, vilket är ett vanligt ismete-spö, medium.

Det var det spöet som var mest likt de slags spön jag pimplade med som barn/ungdom så jag tog helt sonika ett sånt.
    Kommer dock inte använda det för just ismete såklart, då det ju vore dumt och vanvettigt tråkigt/ineffektivt, utan kommer sitta å pimpla aktivt med det.

hahahahaah, förstår att du inte orkar läsa all text, fullt rimligt!

mvh/peter

EDIT:
    det jag menar med att du inte behöver lägga massa tid på en lista för olika fisketyper är bara för att om det är just för min skull (många andra kan ju säkert dock lära sig en massa, även jag såklart) så blir det nog troligen lite som att försöka lära en gammal hund att sitta... jag menar, jag kör ju samma utrustning på borre som på gädda liksom (förutom drag) så jag ser inte mig själv ändra nåt mellan huruvida jag fiskar efter gädda eller lake (eller valfri annan art) när det gäller isen heller.
    Däremot som sagt, jag läser det gärna och tar till mig, men, ändrar mig troligen inte.

Problemet är att ett ismetespö medium är förbannat grovt, och du kommer inte känna av när försiktiga rödingar och abborrar hugger

Köper du ett vanligt pimpelspö för en 30kr så får du ut otroligt mycket mer av ditt fiske ifall du ska använda pirkar

Tilägg:
    Jag skulle ALDRIG sätta mig och pimpla med mina ismetespö, så länge det inte gäller öl ioförsig
    Dels har du ingen känsla efter pill, och linan är alldeles för grov
    Senast ändrad av daikai1; 2016-12-02, 18:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Problemet är att ett ismetespö medium är förbannat grovt, och du kommer inte känna av när försiktiga rödingar och abborrar hugger

Köper du ett vanligt pimpelspö för en 30kr så får du ut otroligt mycket mer av ditt fiske ifall du ska använda pirkar

Tilägg:
      Jag skulle ALDRIG sätta mig och pimpla med mina ismetespö, så länge det inte gäller öl ioförsig
      Dels har du ingen känsla efter pill, och linan är alldeles för grov
      Hahahaha, jag förstår! Nu är ju jag en sån som föredrar att pimpla whisky, så jag kanske inte förstår helt fullt ut, men, känner du verkligen att du behöver dina ismetespön när du pimplar ölen? Jag har själv aldrig känt (hittills, kan ju kanske snabbt ändras nu då jag återigen äger nåt isfiskespö) att jag saknat det just vid pimpling av whisky, kan ju också vara det som är skillnaden?

Förstår hur du menar, får väl se vad jag gillar det om ett tag. Röding är inget jag är speciellt inställd på att jag kommer vilja pimpla nåt, är lite för mycket avstånd att köra etc, abborre visserligen, men, det hade jag inga problem med som ung att få ändå (iofs vet jag ju inte riktigt vad för spö jag hade då, nåt glasfiber som var bara just å pass kortare än det jag köpte nu, var säkert svampigare än detta).
      Men, klart, ska man fiska små balansare så inser ju även jag att min utrustning är rejält undermålig....
      EDIT: men, om/när jag ska ut och fiska nåt mindre så får jag väl allt vackert köpa mig (eller hämta nån av de som ligger nere hos päronen) nåt litet vanligt pimpelspö såklart, som du själv skriver, är ju ingen kostnad heller!
      Point taken!

Själv var mitt favoritdrag som ung när jag fiskade lake att köra med en fuzzy duzzit och en liten sillbit i vardera trekrok... men, det hade väl kanske mer att göra med att jag just GILLADE att fiska med det draget än nåt annat? Troligen inte optimalt på nåt sätt alls, men jag fick dock hyfsat stor lake på det, spräckte dock aldrig 5kgs gränsen, med ett personbästa på ~4.6 (inte världens mest "exakta" våg heller dock så, närmare vikt än ca 4.6 kan jag inte säga, något som också gör att jag på äldre dar misstänker att den kanske oxå såklart var lättare än 4.6)

Misstänker än idag att jag hade spräckt 5kgs-gränsen om jag inte hade kört med ett annat spö en ödesdiger dag, som knäcktes, klumpig och liten som man var så gick då även sen linan så vad som var på andra änden fick jag då aldrig veta...
      fullt möjligt (kanske även mer troligt ) att det var en gädda lika gärna såklart, men, i mitt minne så var det självklart ett nytt personbästa på lake då som drog iväg

mvh
      /peter

EDIT #2: jag hade fel, var inte 4.8, utan var "4.6" kg mitt PB på lake
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-12-20, 12:01.
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
      0 svar
      217 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg alexxx
      av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
      2 svar
      202 visningar