pimpla 2016? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pimpla 2016?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• pimpla 2016?

Jaha, så har det kommit till detta...

efter 34år här uppe (give or take, har iofs inte bott i norrbotten exakt hela tiden av dessa 34år, men, int långt ifrån) så har jag nu, i år, insett att... som fiskedåre så FUNKAR DET INTE att leva här om man inte skärper sig och börjar gilla läget med vintern...

varje år när isen kommit så försöker jag ju, självklart som vilken annan vettig människa som helst, att gå i ide.
    ...hittills har aldrig detta lyckats (om det finns nån med bra och praktisk erfarenhet av hur man går i ide som människa så skulle denna tråden annas kanske kunna bli en tråd om att gå i ide?) och det är väl oftast hunger/liggsår som stoppar en...

Så, nu i år ska jag skärpa mig och göra nåt jag inte gjort på as-länge, säkert ~10-15år sen jag var ut och isfiskade, och, säkert ~15-20år sen jag var ute och isfiskade "seriöst"...
    seriöst beror väl på ens definition av det ordet, så, just "seriöst" isfiskande har jag jag väl knappast nånsin gjort, men, som ung var jag i alla fall ut några gånger om året och pimplade riktat efter lake...

Tänkte detta kunde vara en (aktuell, då, klart det redan finns en massa olika isfisketrådar i norrbottensdelen) tråd där vi kunde dela med oss av isläget i olika vatten, tankar, tips, ideer eller varför inte för att stämma upp en träff å ses å dricka lite kaffe på nån is medan man stirrar på nåt hål och låtsas som att det är sommar???

mvh
    /peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Min plan är att jag dels måste införskaffa lite grejer... har väl en hel del saker nere hos päronen, men, orkar inte hämta och samtidigt så är det ju ännu så att jag inte alls är is-frälst så, då är ju att handla saker ändå nåt roligt i det hela...
    Men, då budgeten är rejält tight så kommer det bli väldigt begränsat med inköpen, känner heller inte att jag behöver direkt mycket utan har några få saker jag tänkte i första hand satsa på att köpa mig;
    *isdubbar
    *1spö (rulle har jag redan, kommer använda en av mina direktdrivna ambor som jag ändå har plockat bort linföraren på, funderar även helt ärligt på att köra med min 6' jerkpinne eventuellt bara för att slippa köpa nåt)
    *nån balanspirk
    *isborr får jag nog tag på genom att låna en 150mm, får väl borra dubbla hål om ja ska satsa på grov gädda.

***Sen så har jag en tanke om att faktiskt spendera pengar på nån form av portabelt ekolod... vill ändå skaffa mig nån slags portabelt ekolod inför kommande isfria period, har ingen båt men kommer nog ha nån slags flytande pryl eller kommer ändå vara en del i olika båtar annars, så, tänkte då att om jag skaffar ett portabelt smidigt ekolod så kunde jag väl använda det även nu under is-säsongen då, vore nog kul tänker jag. Mest sneglat på typ deeper pro+ eller lowrance 3x, så, helt enkelt nåt billigt som ändå kanske funkar OK. Mer än så kan jag inte motivera att pröjsa tyvärr med mina finanser... helst såklart billigare så sneglar även runt på nåt beggat annars...

För egen del, så som ni kanske ser på inköpslistan då, så är det alltså att pimpla med ETT spö och typ jiggar/artificiella drag som jag är intresserad av...
    Jag tycker det helt ärligt är väldigt trist att rigga en massa spön och köra levande eller död fisk som agn, men, det är ju jag, var iofs väldigt länge sen jag var ut på nåt sånt också, men, det fisket är inte för mig, all respekt dock till dom som är duktiga på det, grymt slit måste jag säga!

Så? hur ser er vinter ut? nån mer med planer att ta sig ut och pimpla/is-meta/angelfiska?

Mvh
    /peter

Kommentera

Förresten? jag kom på att jag direkt har en mer riktad fråga mot ett specifikt vatten;

Är det nån här inne som har erfarenhet av att isfiska i Alterälven?
      Jag har ju spenderat grymt många timmar på fiske i alterälven under många dagar, men, då från land och då under den underbara isfria tiden vi har en liten del av året. Så, jag känner mig rätt lost på isfisket dära?
      Hur/var är vettigt att fiska? var är de förrädiska isarna? osv osv osv?

Så, om nån har erfarenhet av isfisket i Alterälven så vore det grymt intressant att få höra lite tips! Tänker mig att det kan vara ett spännande och kul vatten att isfiska i med tanke på hur det är under de isfria månaderna och med tanke på hur vattendraget ser ut... men, jag har ju ingen som helst aning om hur det är när isen väl slagit klorna i älven där...

Eller bjud me mig ut på isen nån dag vettja!
      jag hakar gärna på oavsett vad för slags fiske som ska bedrivas samt oavsett vad för slags art som jagas! Och, ja, det gäller ju även om nån ska nån annanstans än just alterälven med!
      Som sagt, i år har jag insett att det inte funkar för mig att spendera vintern inomhus, sen kan jag heller inte förmå mig att ge mig ut utan att jag ska fiska heller men... så, ångesten är total nu under vintern!

Mvh
      /peter
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-11-29, 13:55.

Kommentera

...eller! för den delen? nån med tips/tankar att dela med sig vad gäller isfiske i råneälven?
        nån här inne måste det ju finnas som har erfarenhet av att isfiska där?

mvh /peter

EDIT:
        luleälven såklart även intressant!
        Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-11-30, 19:58.

Kommentera

Vilka arter är du ute efter? De kräver ofta olika utrustningar.
          Det mesta är snorbilligt.

En jerkpinne till pimpel är ju helt overkill. För lång, klumpig och okänslig.

De längsta spöna till pimpelfiske är 100 cm långa och avsedda att fiskas med stående.
          Ett spö till sittande pimpelfiske är max 80 cm långt.

Du måste ha koll på spötoppen.

Häng med någon och se hur de fiskar och vilken utrustning som är ändamålsenlig. Känner du ingen så ger du dig ut på isen och spionerar på vad som används och frågar någon av de pratglada.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-01, 08:35.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Vilka arter är du ute efter? De kräver ofta olika utrustningar.
            Det mesta är snorbilligt.

En jerkpinne till pimpel är ju helt overkill. För lång, klumpig och okänslig.

De längsta spöna till pimpelfiske är 100 cm långa och avsedda att fiskas med stående.
            Ett spö till sittande pimpelfiske är max 80 cm långt.

Du måste ha koll på spötoppen.

Häng med någon och se hur de fiskar och vilken utrustning som är ändamålsenlig. Känner du ingen så ger du dig ut på isen och spionerar på vad som används och frågar någon av de pratglada.
            Arter är inte så noga för mig när det kommer till vinterns eventuella fiske, vilken fisk som helst skulle funka för mig, så länge jag liksom får mig ut och fiska/"fiska" me en termos kaffe så är jag nöjd...
            Men, det rör sig väl primärt ändå om ett par tre-fyra olika arter som känns aktuella ändå... t ex;

*abborre om/när man eventuellt skulle vilja ta hem nåt för matens skull, klart, kul med C&R på stor abborre på vintern även gissar jag, men, själv har jag aldrig fått nåt annat än matstorlek eller mindre på abborre under isen...

*Lake skulle vara skoj igen bara för att jag tyckte det var kul när jag var liten. Det är dessutom en art som skulle vara intressant för mig både ur ett C&R perspektiv, försöka få en större lake än den största jag fick som liten liksom, men, eventuellt även vore det väl intressant att äta den. Har aldrig ätit lake i vuxen ålder så har inget minne av smaken på den.
            Sen samtidigt så är den väl rödlistad så troligen så kommer jag väl sätta tillbaka alla eventuella fångade lakar ändå. Dessutom tycker jag personligen att det är en så sjukt snygg fisk så jag blir lätt böjd att släppa igen den.
            Mycket också såklart för att man fiskat den mycket som liten. Men, i mitt tycke är det ju en av de "snyggare" fiskar vi har i våra vatten, läcker täckning som ingen annan! (jag tyckte dock att den första laken jag nånsin fick var sjukt läskig då jag aldrig hade sett nåt sånt, var väl iofs också kanske ~7år eller nåt så, kommer ihåg slingrandet på isen när den väl gick få upp ur hålet var grymt läskigt )

*eftersom jag älskar att fiska gädda under våra isfria månader så vore det väl intressant att kanske försöka sig på att hitta nån större gädda även under isen? Det är dock ett fiske som jag inte har bedrivit nånsin förr. Klart man fått en del gäddor från is, men, det har alltid varit bifångster och inget stort heller.
            För min del är nog kanske gäddan den fisk som känns intressantast att försöka hitta nu under isen egentligen. Kul att se om man kan hitta dom nånstans +chansen (eventuellt i alla fall, vet ju inte hur isarna ser ut på många ställen) att gå ut på ställen dit man inte kunnat fiska förut som landbunden stackare.

Jag känner inte att det är utrustningen som är ett problem för egen del....
            Dels, som du säger, det är verkligen snorbilligt med isfiskegrejer, sen så känner jag helt ärligt att jag kan isfiska, på det sätt jag vill iaf, med alltifrån det jerkspöet jag har (dock helst inte, det lär bara bli väldigt besvärligt vid en eventuell landning) ner genom alla slags spön (förutom de allra mesigaste mjukaste pimpelspön eller spön för mormyska då dom inte kommer fungera i alla lägen för alla drag jag vill fiska med) till att bara sitta och handlina med en grövre lina.
            Enda kraven jag kommer ha på det jag köper är att mitt spö är ett hyfsat kralligt för att funka även för tyngre beten och att det är ett klassiskt glas-spö.
            Så, nej, för mig känns inte utrustningen som ett problem. Utom möjligen att jag inte har en isborr, det är ju istället väldigt dyrt och inget jag egentligen vill lägga pengar på, men, tursamt nog så kommer jag få låna en 150mm isborr av en polare, får väl borra massa hål vid varann å skaffa en isbill eller nåt.

Däremot så har jag ju verkligen ingen uppfattning om isar och säkerhet hos dem. I alla år som ung när jag fiskat på isar har det ju ändå rört sig generellt sett om absurt tjocka norrländska isar där risken att gå igenom inte har funnits ALLS liksom. Men, nu om man ska satsa på att finna glädjen i att fiska även under istiden så känns det som att man skulle vilja lära sig en del om isar så man kan ta sig ut relativt tidigt och hålla på relativt sent på året också, så att man liksom faktiskt hinner utnyttja tiden då isen är och förstör för övriga fisket

Hahahaha, gillar dock den där tanken med att ge mig ut och spionera... det kanske är så det får bli i värsta fall, inte då för att lista ut utrustningen utan för att se var isarna är OK att trampa runt på... sen brukar man väl eventuellt springa på folk man kan snacka med osv, det är nog inget problem, folk brukar ju vara trevliga att snacka med som är ute och fiskar liksom. Speciellt om man släntrar in lite sent på dan och har med sig färskt rykande varmt kaffe kan jag tänka mig, det brukar ju vara populärt även de månader då det bara är ganska kallt, på typ hösten och våren liksom så nu under vintern lär det väl säkert vara ännu bättre att komma med!
            Tror däremot det kan bli problem att ens ha nån att spionera på när det kommer till vissa vatten, nu har jag ju i och för sig inte varit i alterälven efter isen kommit, men, jag har svårt att tro att det är nån direkt mängd av folk som är där och fiskar på isen då det är rätt dött på de ställen jag brukar vara redan under våra isfria månader... så, där kan det bli lite svårare att få tips! Får väl knyta fast mig i nåt träd å ge mig ut å provhacka isen å lära mig var jag blir blöt eller inte...

Har egentligen bara en polare som är lite intresserad av att fiska under vintern, och han har lite för mycket barn och sånt för att ha så mycket tid att ge sig ut som jag, däremot så lär vi åka ut iaf nån gång under den här vintern.

Mvh /peter

Kommentera

Just i detta skede låter det som att du vill allt på samma gång... vilket ofta leder till ingenting på kroken.

Bestäm dig för någon målart vid varje pass och anpassa utrustningen därefter.

Jag tror inte du får något vettigt ut av denna tråd då den i stort sett täcker allt pimpelfiske.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Just i detta skede låter det som att du vill allt på samma gång... vilket ofta leder till ingenting på kroken.

Bestäm dig för någon målart vid varje pass och anpassa utrustningen därefter.

Jag tror inte du får något vettigt ut av denna tråd då den i stort sett täcker allt pimpelfiske.

ptja, ja, jo, var väl lite mitt mål att denna tråden skulle täcka typ allt pimpelfiske egentligen, typ mest som en tråd där folk kunde skriva av sig om vad dom gjort etc, kanske ungefär var dom varit och hur isarna varit, kanske vad som funkat etc... men, det känns som den här tråden nog inte kommer direkt "leva upp" utan kommer att sluta med att det blir en tråd jag skriver en massa "wall-of-text's" i

Och, ja, du har nog rätt, jag vill allt på samma gång helt enkelt för att jag håller på å gå sönder av att inte fiska... så, jag bryr mig knappt om vilken art eller om det ens blir en art...men jag behöver i alla fall CHANSEN till att det kan bli nåt i alla fall för att ens ge mig ut...

vad gäller utrustningen som sagt så är jag inte så noga, och, jag kommer köra med samma spö och rulle samt lina oavsett art jag väljer att rikta mig mot, för, ja, som du säger så bör man i alla fall ha nån art som mål för den tur man tänkt göra.
                Kommer ju dock såklart anpassa val av tafs och beten för den art jag ger mig ut för... får jag inte nån med mig så lär jag ju generellt sett troligen alltid ge mig ut för gädda, men, om jag får lite bättre koll på eventuella ställe för lake (fått några tips redan faktiskt) så lär jag även leta den tids nog.

Köpte i alla fall lite grejer idag:
                isdubbar
                1 spö
                0.45nylon

så, nu har jag inte längre nån ursäkt utrustningsmässigt att inte ge mig ut (ja, det är väl det där med isborren då... det är ju nåt som kan vara användbart... men, får låna, får väl duga med en mindre isborr tills jag kan få låna polarens stora isborr).

mvh /peter
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-12-02, 16:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

ptja, ja, jo, var väl lite mitt mål att denna tråden skulle täcka typ allt pimpelfiske egentligen, typ mest som en tråd där folk kunde skriva av sig om vad dom gjort etc, kanske ungefär var dom varit och hur isarna varit, kanske vad som funkat etc... men, det känns som den här tråden nog inte kommer direkt "leva upp" utan kommer att sluta med att det blir en tråd jag skriver en massa "wall-of-text's" i

Och, ja, du har nog rätt, jag vill allt på samma gång helt enkelt för att jag håller på å gå sönder av att inte fiska... så, jag bryr mig knappt om vilken art eller om det ens blir en art...men jag behöver i alla fall CHANSEN till att det kan bli nåt i alla fall för att ens ge mig ut...

vad gäller utrustningen som sagt så är jag inte så noga, och, jag kommer köra med samma spö och rulle samt lina oavsett art jag väljer att rikta mig mot, för, ja, som du säger så bör man i alla fall ha nån art som mål för den tur man tänkt göra.
                  Kommer ju dock såklart anpassa val av tafs och beten för den art jag ger mig ut för... får jag inte nån med mig så lär jag ju generellt sett troligen alltid ge mig ut för gädda, men, om jag får lite bättre koll på eventuella ställe för lake (fått några tips redan faktiskt) så lär jag även leta den tids nog.

Köpte i alla fall lite grejer idag:
                  isdubbar
                  1 spö
                  0.45nylon

så, nu har jag inte längre nån ursäkt utrustningsmässigt att inte ge mig ut (ja, det är väl det där med isborren då... det är ju nåt som kan vara användbart... men, får låna, får väl duga med en mindre isborr tills jag kan få låna polarens stora isborr).

mvh /peter
                  Ehm, vad för spö köpte du? 0.45 är grovt för pimpelspö och ett ismetespö kommer man inte långt på.

Orkar verkligen inte läsa all text ikväll, men kan dra ihop en liten lista vad som behövs till de olika fisketyperna :=)

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Ehm, vad för spö köpte du? 0.45 är grovt för pimpelspö och ett ismetespö kommer man inte långt på.

Orkar verkligen inte läsa all text ikväll, men kan dra ihop en liten lista vad som behövs till de olika fisketyperna :=)
                    Du behöver inte lägga massa tid på nån sån lista! om du inte vill såklart!!! jag ser ju visserligen gärna mer text här och kommer läsa allt som skrivs, så om du vill skriva lite om olika utrustning och spön etc så kommer jag definitivt läsa, men, däremot så kommer jag inte ändra min "grundutrustning" något utan kommer köra på det jag har, vilket är ett vanligt ismete-spö, medium.

Det var det spöet som var mest likt de slags spön jag pimplade med som barn/ungdom så jag tog helt sonika ett sånt.
                    Kommer dock inte använda det för just ismete såklart, då det ju vore dumt och vanvettigt tråkigt/ineffektivt, utan kommer sitta å pimpla aktivt med det.

hahahahaah, förstår att du inte orkar läsa all text, fullt rimligt!

mvh/peter

EDIT:
                    det jag menar med att du inte behöver lägga massa tid på en lista för olika fisketyper är bara för att om det är just för min skull (många andra kan ju säkert dock lära sig en massa, även jag såklart) så blir det nog troligen lite som att försöka lära en gammal hund att sitta... jag menar, jag kör ju samma utrustning på borre som på gädda liksom (förutom drag) så jag ser inte mig själv ändra nåt mellan huruvida jag fiskar efter gädda eller lake (eller valfri annan art) när det gäller isen heller.
                    Däremot som sagt, jag läser det gärna och tar till mig, men, ändrar mig troligen inte.
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-12-02, 17:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
                    0 svar
                    217 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg alexxx
                    av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                    2 svar
                    202 visningar