Öster om Råstojaure? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öster om Råstojaure?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öster om Råstojaure?

Öster om Råstojaure finns en mängd små bäckar och sjöar i varierande storlek. Det är relativt lättillgängligt då man kan gå hit från t.ex. Keinovuopio. Verkar vara led åtminstone delar av vägen och under 20 km promenad.

Någon som har erfarenhet av spinnfiske i detta område? Kan tänka mig att det finns en del fina rödingsjöar t.ex.

Kommer göra denna promenad i sommar och räknar med att vara borta 4-5 nätter. Alla tips mottages både angående fiskeställen och själva resan/promenaden.

Ser på fiskekortskartan att det är fiskeförbud i en sjögrupp därikring men tänker mig mest området mellan dessa sjöar och själva Råstojaure.

Såklart är det catch and release som gäller med undantag för den dagliga matfisken.

Här karta på det ungefärliga området: https://www.google.se/maps/preview#!...!2m1!1e3&fid=7

mvh
    Greger

Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
    Öster om Råstojaure finns en mängd små bäckar och sjöar i varierande storlek. Det är relativt lättillgängligt då man kan gå hit från t.ex. Keinovuopio. Verkar vara led åtminstone delar av vägen och under 20 km promenad.

Någon som har erfarenhet av spinnfiske i detta område? Kan tänka mig att det finns en del fina rödingsjöar t.ex.

Kommer göra denna promenad i sommar och räknar med att vara borta 4-5 nätter. Alla tips mottages både angående fiskeställen och själva resan/promenaden.

Ser på fiskekortskartan att det är fiskeförbud i en sjögrupp därikring men tänker mig mest området mellan dessa sjöar och själva Råstojaure.

Såklart är det catch and release som gäller med undantag för den dagliga matfisken.

Här karta på det ungefärliga området: https://www.google.se/maps/preview#!...!2m1!1e3&fid=7

mvh
    Greger
    Hej Greger,

Nu är det ju några månader sent men jag har varit i det området du frågor om.

Stigar kommer jag ihåg att det fanns och området är mycket fint. et är lättvandrat mestadels skulle jag påstå även om det är lite mer terräng än mot norska gränsen. Jag kommer också ihåg att vi träffade på en del fiskare i området i fråga.

Vi fick enbart Harr när vi fiskade här. Vi var dock där i mitten av augusti. Vi fiskade i både sjöar och i själva "Lainoälven", harren var som sagt jävligt dominerande och man kunde få riktiga prakt exemplar. Kan dock säga att fisket efter harr var lika bra i själva campen som i det området du ska till.

Vi spinnfiskade och flugfiskade. Båda metoderna fungerade i överlag lika bra.

Jag vill rekommendera utan vetskapen om det är möjligt för dig att ta en båt i campen och ta med dig ett tält. Åk in i Norge och ägna 1 dag åt att fiska i "Råstoelva". Fisket där var faktiskt riktigt häftigt då vi bland annat fick en trippel på fluga i samma ström. Öring, Röding och Harr. Vi vandrade efter älven en bit norrut och den hade många olika karaktärer. Vi såg grov, grov Öring i dom mer intensiva partierna men dessa var svåra att locka till hugg. I Råstoelvas utlopp i Råstojaavri såg jag en eftermiddag en Öring på minst 4 kg som intressant följde efter en Harr som tagit min fluga. Storleken på Harren var skaplig och du kan i princip få hur många du vill eller i vart fall träningsvärk i handlederna.

Andra dagen kan du spendera i Dividal tror jag det hette. Här såg vi Röding i dom lugna partierna av skaplig storlek. Runt en halvmil uppströms kom vi fram till en sjö som hette Harvesjavri och där smällde det. Vi var fyra personer som fiskade med fluga men inget bet och det verkade stendött. Vi provade med spinnare och fick en del Harrar som var personliga rekord för var och en av oss. Jag tror mitt exemplar vägde runt 1,7 kg och den största runt 2 kg. På vägen tillbaka stannade vi i ett litet sel som såg fint ut och på fluga fick en av oss en Harr på cirka 1,5 kg. Vi spenderade bara en dag här men det luktade verkligen storfisk om hela området. Vi träffade inte på en människa under denna dagen medan vi i till exempel Råstoelva kunde träffa på 5-6 sällskap på en dag, både norska och svenska.

Senare tillbaka på campen minns jag att jag pratade med en Same som sa att vi borde gått ännu längre upp då han som barn dragit en Röding på över 7 kg i området. Om det var sant eller ej låter jag vara osagt men kan av erfarenheter säga att jag tycker dom västliga delarna av sjön och runt sjön är mer intressant.

Hoppas det hjälpte.
    PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
    0 svar
    214 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg alexxx
    av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
    2 svar
    199 visningar