Gädda Piteåområdet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda Piteåområdet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda Piteåområdet

Någon som vet något hett ställe för lite större gädda men huvudsaken är att vi får mycket gädda.
    Kring Piteåområdet, vi kör bil.

Kalaträsket ska väl hålla några större.

Kommentera

Kommentera

Åk mot Arvidsjaur! Runt Abborrträsk de är ju pitevägen ! miljarder sjöar därikring

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike_Peter Visa inlägg
          Åk mot Arvidsjaur! Runt Abborrträsk de är ju pitevägen ! miljarder sjöar därikring
          365 st på Tjärnheden Och minst lika många därtill..
          bakomkolven.blogspot.com

Kommentera

bumpar upp den hära tråden lite granna då jag nu spenderat senaste veckorna på att leta land och rike runt (pite och närheten runt alltså) efter bra gäddställen...

grejen är den att jag bor i luleå (från skellefteå från början) men min sambo har sin praktik på SCA nu under hösten (hon är sån där mer "riktig" människa och pluggar sånt som man blir nå på, civilingenjör å sånt, medan jag bara lallar runt å fiskar... )
            Då vi i "vårt hushåll" endast har en bil så innebär det att de dagar som jag inte är och jobbar så spenderar jag dagen med att åka ner till pite med henne och sen fiska i piteå/piteås närområde mellan typ 0730-1630 (dock tar det ju tid ut till nåt random vatten + ungefär samma tid tillbaka att plocka upp henne vid 1630).
            Så, mitt höstfiske är förlagt till piteå då. Och, inte mig emot, gillar piteå, men, har fan dålig koll på fiska där alltså...

så, TIPS på gäddvatten (alltså mer specifikt då helst än att bara åka mot arvidsjaur, vilket ju egentligen inte är ett dumt tips inte, men, lite väl mycket vatten och land att söka igenom om man baserar sig på endast den infon) skulle vara sjukt uppskattat!

förutsättningarna för mig är då förutom det som står ovan att jag då också således måste köra mitt fiske från land (helt enkelt eftersom jag inte äger båt... så, det vore inte ens ett alternativ att släpa med sig den ner då den pga ekonomi inte existerar ).
            Enda undantaget är ju då om jag råkar stöta på nån som plockar upp mig i sin båt i piteå liksom.

Så, tips??? gädda!?!?! hösten är här!
            Och snart är ju i och med det också den fruktansvärda vintern här med allt äckel som is etc som det innebär!!!

Kan ju säga att jag har spenderat rätt mycket tid i olika delar av Alterälven, men, det är ändå trots dess relativa "litenhet" rätt mycket vatten att försöka få överblick över, från land speciellt, men, det är mycket snår man snubblat sig genom under dagarna kan jag säga...
            Anledningen till det blivit mycket alterälven är att jag ju dels hört mycket bra om den och gäddan dära, men, den har också levererat hyfsat bra för att vara mitt "kolla-på-google-maps-nåt-random-ställe-åka-dit-å-hoppas-på-de-bästa"-fisket. Det innebär ju ofta att man ibland får tilltro till nåt ställe som kanske egentligen inte är bra och vice versa att man helt skippar nåt ställe för att det kanske inte ser superbra ut omedelbart liksom.
            Men, som sagt, alterälven har presterat hyfsat ibland beroende på var jag råkat vara och om jag då råkat pricka in både ett hyfsat ställe samt i övrigt hyfsade förutsättningar, har fått rätt mycket OK fisk med en del över 100cm men, INGEN i närheten eller över 110cm??? (inte än i alla fall) vilket gör mig lite ledsen då det ju definitivt finns grov fisk dära... sjukt bred rygg på många man fått upp så hade varit kul att få se dem i lite större format då...

Så, mer specifika tips rörande alterälven vore också det väldigt uppskattat!
            Då menar jag inte att ni måste uppge typ erat absolut bästa pinpunktade spot, liksom säga att "just vid den knäckta granen uppströms den lilla bron så står där alltid en grov gädda".
            Visst, sånt vore ju såklart också uppskattat, men, jag är mer ute efter fingervisningar; typ en gatuadress eller nåt där man kan parkera och som det sen är bra fiske antingen uppströms/nedströms i en sträcka, så man liksom vet bra sträckor som man borde söka av mer ordentligt liksom...är ju ändå ganska mycket det som är kul med fiske, sökandet liksom, men, kunde vara skönt att vara mer informerad om områden som är mer värda lägga tid på än andra?

så, ptja, tips helt enkelt!!! inte vet jag ut me dom! bju på lite grov gädda nu pite!!!

Sen, visst, är det ju många tips man hunnit få då man stött på farbröder ute vid vattnen, men, dom tipsen brukar oftast sluta med orden; "men, de e ju klart, då sku du ju haft båt då för å fiska dära..."
            Klart man kan dra på såna vatten där båt rekommenderas och ändå få nåt. Jag har bland annat fiskat ytterst lite i pitholmsträsk. (som det verkar kallas i folkmun då det är det namnet jag hört då jag blivit tipsad och fått vägbeskrivningar, men, som verkar heta storträsket och ligga på pitholm om man kollar t ex google maps och går efter de vägbeskrivningar jag fått).
            Där fick jag visserligen fisk, men, den lilla tid jag hunnit spendera där resulterade mest i hyfsat smått och så. Dock så ligger det ju sjukt nära min start/slut-punkt för dagen så det kan tänkas att mer tid borde spenderas dära. Ser ju fint ut, men, väldigt stort så klart en båt hade varit trevligt dära t ex.

Hemträsk (eller va de hette?) är också ett sånt vatten som jag blivit tipsad om men att man borde haft båt, och, där kändes det nästan omöjligt fiska utan båt tyvärr...

som sagt, ut me tips eller bjud med mig på en fisketur! ja e snäll å lång så kan hjälpa till å plocka tallbarr och annat som är högt upp!

Mvh
            /peter
            Senast ändrad av Gädd-jos; 2014-10-05, 20:19.
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av alexxx, 2024-03-07, 20:18
            0 svar
            217 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg alexxx
            av alexxx

Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
            2 svar
            202 visningar